Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Kaela - 5 oktober 2014 20:38


 



Livet bjuder oss på flera  viktiga relationer.

En gång var relationen till våra föräldrar den allra viktigaste.

Men när vi blivit vuxna så behövde vi dem inte på samma sätt för vår överlevnad även om de är betydelsefulla personer för oss så länge vi får ha dem kvar.


Bland alla de relationer som livet bjuder är relationen med mig själv nog den allra viktigaste.


Och det är den enda relation jag inte kan lämna.

Relationen till mig själv är värd att vårda och utveckla för den är grundläggande för hur jag möter livet och hur jag fungerar i relationer med andra.

 Relationen till mig själv har goda förutsättningar att vara bra om jag uppskattar mina goda sidor och accepterar mina brister.

Om jag kan se mig själv i spegeln och tänka: "Jag är ok! Jag duger!"

Av Kaela - 5 oktober 2014 11:45

 



Att vara djupt älskad av någon ger dig styrka medan att älska någon djupt ger dig mod.


Lao Tzu

Av Kaela - 5 oktober 2014 08:14

 



Inga tankar vi tänker eller har tänkt eller kommer att tänka i framtiden är betydelselösa. .

Den vi är - hur vi handlar  - är ett resultat av våra tankar.


I det undermedvetna finns allt det som vi varit med om  -  de känslor vi upplevde - och de tankar vi bar.
Allt detta lever sitt eget liv inom oss  även om det inte längre är något som vi medvetet minns.

Det finns kvar inom oss och utgör kanske till och med själva basen för våra liv.


De tankar som bott inom oss i många år har vuxit sig starka och är allra svårast att förändra.


Det är en sanning vi upplever om vi vill börja förändra vårt sätt att tänka.

Vill vi förändra oss själva är det ju vårt sätt att tänka vi måste börja med.

Jag tror att jag vågar säga att ingenting vi gör eller säger saknar rot i våra tankar.

Även om en del tankar tänktes för så länge sedan att vi inte ens vet om att vi har dem.


Alla tankar är inte ens våra egna från början, även om tiden har gjort dem till det.


Jag har alltid från det jag var mycket ung, varit en människa som känt att...det är min plikt...jag måste...allt ska ju bli gjort osv.

Tills jag en dag tänkte tanken: Livet stavas p-l-i-k-t!

Tanken bars till mig av min morfars röst.

Och jag insåg att den planterats av honom.


En man som såg plikten som det allra viktigaste i livet.


Någon hade planterat den i hans barnasinne en gång.

Och den hade format hans liv.


På det sättet tror jag vi alla bär omkring på tankar som planterats av någon annan, redan då vi var barn.

Och ett barns sinne är bra jord för tankar.


Jag tycker fortfarande plikten är viktig.

Men som en av livets ingredienser.
Inte den enda.


Det tog mig flera år att komma dit!


Så tror jag det är för oss alla!

Vi bär på tankar djupt i vårt inre som inte ens är våra egna.

Men det går att göra upp också med de tankarna - även om de delvis eller till och med helt har format oss!

Det tar tid och möda- men det är möjligt!






Av Kaela - 5 oktober 2014 07:47


 





All min sorg och saknad
är sorg och saknad
över förlorad inre livsglädje.
Och all min strävan
är strävan
att återfinna den.

Först då
kan jag också verkligen ge glädje
sprida verkligt ljus
växa och låta andra växa.

Och vägen dit
går genom ärlighet -
sårbarhet – öppenhet
ödmjukhet – eftertanke.
Att låta känslorna finnas
känna smärtan utan rädsla
och ta emot glädjen!


Lars

Av Kaela - 5 oktober 2014 07:43

 


Idag är det söndagen 5 oktober och Bror har namnsdag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards