Alla inlägg den 1 januari 2016

Av Kaela - 1 januari 2016 22:39

 



Kväll - den första dagen.

Första dagen på 2016.

Och just i år har vi lika många dagar kvar som vi skulle ha haft igår kväll om det varit ett vanligt år.

För i år är det skottår och februari kommer att ge oss 29 dagar.


Vart fjärde år måste man sätta in en extradag, en skottdag, för att kalenderåret ska stämma med solåret.
Invecklat.

Ja jag ska inte ens ge mig på att förklara det för jag förstår det inte ens till fullo.

Men vet ju- precis som alla andra att det är så.


Legenden berättar att det var Irlands skyddshelgon S:t Patrick som blev en tidig jämställdhetsapostel när han bestämde att kvinnor kunde få fria en dag vart fjärde år.

Seden bjöd att kvinnans frieri skulle tas på största allvar.

Ville mannen dra sig ur kunde han göra det med hjälp av en dyrbar gåva.


Tror ingen kvinna amvänder sig av möjligheten längre.

Men vem vet!


Nu drar det mot kväll och jag vill önska DIG en god avslutning på DIN dag.


Och en god sömn när det blir dags för DIG att krypa isäng.


Här kommer kvällens citat:


"Hoppet är regnbågen över livets brusande flod. "

Fredrich Nietzsche



Av Kaela - 1 januari 2016 19:24

 



Mötte  en gång en gamal kvinna som gav mig några av livets nycklar.

Genom att säga: "Det är aldrig försent att bli en bättre människa."


Hon var 86 år.

Och sa att hon för varje dag lärde sig nya saker.

Stort!

Vilken fantastisk insikt hon gav mig.

Livet tar inte slut förrän det tar slut.


Åtminstone inte om man inte drabbas av någon av de gåtfulla demens-sjukdomar som finns.

Gåtfulla säger jag, därför att vad vet vi egentligen om det liv de lever- den verklighet de lever i.

Vi gör oss vissa föreställningar, men frågan är om de stämmer.


Vi firade en gång en nyårsafton tillsammans.

Och något hon sa då kommer till mig varje ny nyårsafton.

Säg inte önskar och hoppas sa hon.

Säg: jag väljer!


Märker du skillnaden?


Och alla efterkommande nyårsaftnar har jag sagt till mig själv:

"Jag ska bli det jag är född till att bli.

Jag orkar, jag kan, jag vill.

Jag har energin.

Allt jag behöver finns inom mig. 
Jag ska låta tacksamheten för lärdomarna livet mött mig med bli språngbräden till nya upptäckter.

Oavsett vad som möter mig!"


Det sa jag också igår kväll.

Kanske med ett visst darr på stämman, eftersom jag den sista tiden fått veta att jag bär på en ögonskada som hotar att med tiden...kanske till och med ganska snart - göra mig blind.


Kan man göra ett öventyr av den erfarenheten också?
Jag tror det!

Jag försöker i varje fall!

Av Kaela - 1 januari 2016 15:42

    


Stockholm växer lavinartat.

Och man kan undra var de tar vägen alla de som kommer dit.

Det kommer lika många nya invånare till Stockholm varje dag som två SL-busslaster.


Och de allra flesta vill ju bo centralt - eller?


Ja vill kanske- men priserna förskräcker.


Och värt att veta kan vara att det bodde flera inom tullarna i Stockholm förr.


1945 bodde 480 000 personer i Stockholms innerstad.

Idag bo9r det 230 000 personer där.


Så tydligen är det förorterna som får högre invånarantal!


Läs mera i Dagens Nyheter

Av Kaela - 1 januari 2016 15:20

 




Varje år växer vårt språk med några ord.

Nyord brukar de kallas.

Men jag tror att företeelsen på fotot här ovan fortfarande kallas "att göra änglar"


Här är några exempel:

 douche – från engelskans douchebag – i betydelsen otrevlig eller osympatisk person renons på självinsikt.


Kritvita svenskar som utgår från att deras ljusa skinn är allra bäst är en annat aktuell samhällsföreteelse som genererat ordet vithetsnorm.


Det finns en del av befolkningen som möjligen också riskerar att utveckla faktaresistens, personer som inte lyssnar på fakta som går på tvärs med deras egen uppfattning.


 Många svischar  numera pengar. Betalning direkt från eget mobilnummer till mottagarens.


Delningsekonomi

Ett system där verksamheter organiseras så att man utnyttjar varandras varor och tjänster genom att dela på dem.


Dumpstra

När man letar efter och använder sådant som andra slängt.


Geoblockering

Teknisk spärr som hindrar innehåll på internet från att visas i ett visst geografiskt område.


Det finns flera nyord, men dessa är nog de man kanske nu och då kommer att stöta på.

Andra är inte så helt nya.



Av Kaela - 1 januari 2016 08:59

 



Så är det då nyårsdag!


Kanske avgav du något nyårslöfte under de sista timmarna av förra året.

Kanske inte!


Själv avlägger jag inga nyårslöften längre.

Men nu och då under året kan jag upptäcka att något behöver förändras.

Och då blir det kanske ett löfte till mig själv.


Hur du något att se fram emot under den närmaste veckan?

Om inte....skaffa dig det!

En bio med bästa vännen, en middag på tu man hand med din käraste, en ledig dag utan måsten eller ett par nya skor.

Vad som helst att se fram emot - att längta till!


För när du tänker på saker som du ser fram emot frigörs dopamin, ett av kroppens lyckohormon.

Det innebär faktiskt att du blir lycklig i nuet bara av tanken på något du vill ha och tror dig snart kommer få uppleva.


Människor som strävar efter något som är viktigt för dem är mycket lyckligare än människor som saknar starka drömmar och ambitioner!

Kanske inte så konstigt - men bra att veta!


Bilen har en stor framruta och en liten backspegel av en anledning.
Jag älskar att åka bort och älskar att komma hem.
Jag ser alltid fram emot saker som ligger framför mig och ältar väldigt sällan det som ligger bakom

Som min gamla mormor sa: "Gråt inte över spilld mjölk, den kommer inte igen"


Det är viktigt att kunna se fram emot saker samtidigt som man även måste leva i nuet det vet de flesta av oss.
Vardagen är den värld vi tillbringar mest tid i av allt, så klart att den ska vara meningsfull.


Idag är en sådan dag, en dag då förväntan är oundviklig. -

Det är nyårsdagen!


Första dagen på ett nytt år!


Visst ska detta år bli bättre....jag ska bli bättre....du ska bli bättre så vi kan gra vår del av världen lite bättre.


Med den tanken i fokus kan vi luta oss tillbaka lite grand - och bara njuta av denna dagen!

Kom ihåg att den är DIN att göra med vad DU vill!


Här kommer morgonens citat:


"Det är tid att sätta igång det liv som du har föreställt dig."
Henry James

Av Kaela - 1 januari 2016 08:35

 


Det är nyårsdagen - och ingen har namnsdag!


Men kanske är det någon som fyller år!


Grattis säger jag till DIG!


Ha en härlig födelsedag och en underbar första dag på ditt nya levnadsår!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards