Alla inlägg den 28 januari 2016

Av Kaela - 28 januari 2016 21:15

I  



I  mina funderingar i morse talade jag om vikten av att skratta.

Tankarna har vandrat vidare idag...små tankestunder mellan besök - hela dagen.

Kan ni tänka er att folk nästan står i kö för att bli frivilliga.

Men så är det i alla fall!

Otroligt stimulerande  - men jag som ska hålla ett cirka en timmes samtal med var och en blir  ganska trött.


Men trots allt fylld av en innerlig tacksamhet och glädje över alla dessa underbara möten!


På vägen hem dök tankarna på skrattet som vi ofta missar upp i mitt ganska så trötta huvud.


Har du tänkt på hur nära varandra skratt och gråt ligger?


Skrattet kan hjälpa oss mitt i den allvarligaste och mest svåra situation.

Inte som en påklistrad eller låtdad glädje.

Men som ett befriande insikt mitt i allt det smärtsamma och svåra - insikten att hur mörkt det än är så äså innehåller livet flera sidor än vi trodde mitt i smärtan.

Och precis som skrattet är befriande kan ju också gråten vara det!

Befriande, förlösande tårar - visst har du upplevt det.


Någonstans - någon gång har jag läst att tårar innehåller stresshormonder.

Så om det stämmer är det kanske på grund av det som vi känner oss både trötta och avslappnaden när snyftningarna avstannat och tårarna slutat rinna.

Vilken klok kropp vi har!


I morse uppmanade jag dig att skratta idag - men tänker inte uppmana dig att gråta innan dagen är över.

Men om dina tårar skulle svämma över ikväll så är det bara din kloka kropp som gör sig av med stresshormoner som du inte alls mår bra av!


De flesta kommer kanske att vara uppe ett bra tag till - kanske DU också!


Jag önskar dig och alla andra en riktigt fin avslutning på dagen - och en god natts sömn!


Här kommer ett citat att fundera över tills John Blund kommer...


""Kom ihåg att lyckliga människor ofta har upplevt lika mycket motgångar som de olyckliga. Det som skiljer dem åt är att de lyckliga människorna är förståndiga nog att handskas med sina minnen på ett sätt som gör deras liv rikare."

Okänd tänkare








Av Kaela - 28 januari 2016 05:46

 


Idag - en ny dag!

En dag som vi kan göra det allra bästa av.


Framför allt - se till att du får skratta några gånger idag!

Helst många!

Skratt är allvarliga saker - nyttiga.

Det händer saker i kroppen när vi skrattar.

Hormonet endofrin frisätts och reglerar stresshormoner och gör oss välgörande avspända vilket i sin tur anses leda till bättre immunförsvar och mer energi.


Genom humor och skratt kan man också minska risken för bland annat högt blodtryck och hjärtsjukdomar.


Det låter väl bra!


Men i Sverige får man vara glad, men man bör vara mycket noggrann med när man visar det.


Le inåt när du är bland människor som inte känner dig, risken finns annars att de tror att du har något lurt för dig eller att du är oseriös eller rent av dum.


Har du provar någon gång att gå omkring och le en hel dag bland människor du inte känner?

Kan man bli glad av sig själv ? Kan man bli glad utan orsak ? Kan man skratta för sig själv ?


Om du går omkring och ler har du antagligen vunnit mycket pengar eller lurat av någon mycket pengar …

Och skrattar du högt har du förmodligen druckit för mycket eller blivit galen.

Är det inte så.. så säg! 


Låt dem tänka så!


Hellre anses som en idiot och må gott än att gå omkring som en surkart.

Tycker du att du inte har något att skratta åt?

Tänk efter!


Jag är övertygad att du hittar glädjeämnen - och le eller helst skratta i glädje över dem!


Nu önskar jag DIG en bra dag!

En dag med små glädjestunder!


Här kommer morgonens citat:


"Du är här för att göra det möjligt för universums gudomliga syfte att förverkligas. Så viktig är du!"
Eckhart Tolle

Av Kaela - 28 januari 2016 05:38

 


Idag är det torsdagen den 28 januari och Karl och Karla har namnsdag!


Jag gratulerar!


Stort grattis också till Dig som fyller år idag!


Ta hand om er dag!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards