Alla inlägg den 19 juli 2017

Av Kaela - 19 juli 2017 22:54

 


En fantastisk dag på Verner von Heidenstams sista hem på jorden "Övralid" utanför Motala!
På Övralid hittar man också Vernervon Heidenstams grav där också hans mor Magda och hustrun Emilia Uggla.

Guidad visning av det hus som Verner von Heidenstam själv ritade.

En man med många kvinnor var han. Han var gift 4 gånger med tre hustrur.

Hans första hustru Emilia Uggla, blev också hans sista.

Och den som sett till att samla ihop materialet till hans efterlämnade memoarer "När kastanjerna blommade".
Verner von Heidenstams ses som nationalskald.

Han har ju skildrat vårt vackra land i sin poesi.

Fick också nobelpriset.


 

Utsikten ner mot Vättern från huset!

 

 

Lite av naturens blomsterprakt på Övralid

 

 

Verner von Heidenstams dikt: Åkallan och löfte

 

Och ropade trenne grannfolk: Glömden storhet du bäddat i jorden!Jag svarade: Res dig, vår storhetsdrömom herraväldet i Norden!Den storhetsdrömmen lyster oss änatt leka i nya bedrifter.Låt upp våra gravar, nej, giv oss mäni forskning, i färger och skrifter.Ja, giv oss ett folk på ett bråddjups rand,där en dåre sin nacke kan bryta.Mitt folk, det finns annat att bära i handän en bräddfull egyptisk gryta.Det är bättre, den grytan rämnar itu,än att levande hjärtat förrostar;och intet folk får bli mer än du,det är målet, vad helst det kostar.Det är bättre av en hämnare nåsän till intet se åren förrinna,det är bättre att hela vårt folk förgåsoch gårdar och städer brinna.Det är stoltare våga sitt tärningskast,än tyna med slocknande låge.Det är skönare lyss till en sträng, som brast,än att aldrig spänna en båge.Jag vaknar om natten, men kring mig är fred.Blott vattnen storma och sjuda.Jag kunde i längtan kasta mig nedsom en bedjande stridsman av Juda.Ej vill jag tigga om soliga år,om skördar av guld utan ände.Barmhärtiga öde, tänd blixten, som slårett folk med år av elände!Ja, driv oss samman med gisselslag,och blåaste vår skall knoppas.Du ler, mitt folk, men med stela drag,och sjunger, men utan att hoppas.Du dansar hellre i sidenvådän tyder din egen gåta.Mitt folk, du skall vakna till ynglingadådden natt, du på nytt kan gråta.

 

Up

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards