Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Flickan Valburga och våra dagars valborgsmässoeldar

Av Kaela - 30 april 2013 21:15

 

Bilden lånad  här


Ikväll är det Valborg - och eldarnas kväll i vårt land.

På sen hemv'äg från jobbet såg jag en eld på håll och människor runt den - precis som det ska vara.

Och tankarna började vandra.....vad är det som gör att vi älskar elden.


En del ganska självklara saker förstås - värme - och ljus.

Men det är enklare att få på annat sätt i våra dagar än att släpa ihop till en eld.


Det var inte förrän på 1800-talet blev Valborgsmässobål vanligt över hela Sverige.

Men nu är traditionen stark.
Det är nästan så jag sitter här och skäms lite grand för att jag inte pälsar på mig och travar iväg till villaföreningens valborgsbål.

Som att det har blivit något man ska göra.....


 Ursprungligen tändes eldarna för att skrämma bort häxor, vargar och övernaturliga varelser så att det skulle vara säkert att släppa ut djuren på vårbete.

Men idag är det inte många av oss som har boskap att släppa ut på bete - och knappast någon som tror att elden kan skrämma bort häxor och andra övernaturliga varelser....vargar möjligen då....


Märkligt nog firar vi Valborg ikväll trots att det är först imorgon hon har namnsdag.


Vem var hon då....den Valborg som givit upphov till våra eldar?

Enligt legenden var Valborg  en engelsk kungadotter.

År 748 kom hon till Tyskland där hennes bror Wunnibald grundat klostret Heidenheim.

På klostret blev Valborg en from abedissa tills hon dog 25 februari någon gång kring 780.


Valborgsfirandet kom till oss från Tyskland under medeltiden och i vissa delar av landet tog man även till sig traditionen med valborgsmässoeld.

Men vad det egentligen har med flickan Valborg - eller  Valburga som hon egentligen hette - med eldarna att göra.

Jag har inte lyckats hitta något samband annat än i så fall mycket långsökta sådana.


Jag tror att vi tar tillfället i akt att för en stund så här på tröskeln till våren återvända till det mest ursprungliga sättet att få värme som människan känner till.

Eld - levande eld.

Oavsett vilket - vackert är det med eldarna mot den blåsvarta himlen.

Så jag hoppas att just DU har fått se en valborgseld ikväll och känt doften av brinnande trä.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards