Alla inlägg den 25 oktober 2013

Av Kaela - 25 oktober 2013 18:18

 

Bild av hemvägen - tagen från rullande bil




Det är fredagskväll.

Riktigt skönt efter en av de intensivaste arbetsveckorna denna höst.

Har inte hunnit ta lunch eller få en enda minuts andningspaus mellan alla de behov som har mött mig ansikte mot ansikte eller i telefonen.

Helt slut är jag och kommer nog att somna efter den sena middag min man iordningsställer just nu!

Imorgon ska vi göra en utflykt till Julita julmarknad.

Det ser jag verkligen fram emot!

Sägs vara mycket duktiga hantverkare där och mycket mat som man kan köpa och lägga undan till jul.

Nu snurrar tvättmaskinen och lyckas nästan överrösta surret i mitt huvud efter denna dag.

Mina arbetsveckor blir ju ofta både 50 timmar och mer.

Denna vecka har det varit ordentligt mycket mer.





Av Kaela - 25 oktober 2013 12:42

 



Snuvas farmor på barnbarnen är en artikel  i ICA-kuriren jag läst här på nätet.

Jag är både mormor och farmor och visst har jag lättare att få en närakontakt med döttrarnas barn än med sönernas.

Jag tror inte att det finns någon illvillighet bakom det, men jag tror att dottern står sin mamma närmare- och att kvinnorna fortfarande styr i familjerna när det gäller social och familjerelationer.


Genom detta tror jag mer än en farmor har upplevt att man kommer lite i andra hand.

Läs artikeln i ICA-Kuriren och se vad du tycker.

Vore kul att få veta - så skriv gärna en lång kommentar där du berättar om din upplevelse av att vara mormor respektive farmor.
Eller vara farmor enbart - eller enbart mormor.

Ser fram emot att läsa just din kommentar!

Av Kaela - 25 oktober 2013 08:15

Idag är det fredagen 25 oktober och Inga och Ingalill har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige  finns 31 464 kvinnor som har förnamnet Inga.

Av dessa har 16 578 namnet Inga som tilltalsnamn.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 66 personer.

Inga är en fornsvensk kortform av namn som börjar på gudanamnet Ing som är ett annat namn för fruktbarhetsguden Frö.

Man hittar namnet första gången på en runinskrift, 1000- på sten i Eriksberg, Södermanland: Inga reste denna sten efter Olov, sin arvinge. Han österut, med stäven plöjde och i longobarders land han avled.

Hitsorisk person som burit namnet: Inga Tidblad, 1901-1975, skådespelerska.



Och det finns 7 402 kvinnor som har förnamnet Ingalill.

Av dessa har 3 644 namnet Ingalill som tilltalsnamn.

Lilla Inga.
En diminutivform av det fornnordiska namnet Inga som är bildat av gudanamnet Ing som är ett annat namn på fruktbarhetsguden Frö eller Frej.

Första gången i Sverige 1896.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards