Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av Kaela - 9 oktober 2013 05:39


 

Så här i den tidiga ottan innan mörkret ens hunnit skingras råkar jag hamna i Dagens Nyheter och en artikel där som jag läser med stort intresse.

Hur mycket kostar ett äkta leende undrar artikelförfattaren.


Är våra leenden till salu?

Ja faktiskt.

Arbtade för länge sedan - en tid i en möbelaffär.

Och jag tänkte välsigt ofta just så...mitt leende är till salu.

Jag tyckte inte om känslan av att "le på beställning".

Men för att komma ifrån denna känsla började jag tankemässigt påverka mig själv och tänka att mitt leende är inte alls till salu.

Jag avskydde den plastiska känslan av ett påklistrat leende och bestämde mig för att försöka tänka på mötena med kunderna så att leendet blev äkta och verkligen kom inifrån - så jag började tänka ungefär så här:

Jag är en människa som blir glad över att möta en annan människa och kanske också kunna hjälpa henne i hennes val av vara - och se- då kom leendet utan att jag lät hjärnan ge munnen order att le.


Så, nästa gång du möter den leende expediten - det kan vara ett äkta leende...så som vi ler mot en annan människa för att det är roligt att möta henne eller honom.




Av Kaela - 9 oktober 2013 05:21

Idag är det onsdagen 9 oktober och Inger och Ingrid har namnsdag!


Jag gratulerar!


 

74 930 kvinnor i vårt land har förnamnet Inger.

Av dessa har 39 966 namnet Inger som tilltalsnamn.

Namnet bärs också av 13 män varav ingen använder det som tilltalsnman.

21 personer heter Inger i efternamn.

Inger är en en nusvensk form av det fornnordiska namnet Ingegerd som är sammansatt av gudanamnet Ing och gerd som betyder gård, omgärdad eller skyddad.

Inger har funnits som namn i Sverige sedan 1526.

Känd person som bär namnet: Inger Alfvén, född 1940, författare.



Det finns 119 211 kvinnor i vårt land som har förnamnet Ingrid.

Av dessa har 50 986 namnet Ingrid som tilltalsnamn.

Dessutom bär även 2 män namnet...men ingen av dem som tilltalsnamn.

Ingrid är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Ingifridh som är sammansatt av gudanamnet Ing och fridh som betyder skön eller älskad..

Namnet hittas på en runsten Karlberga i Uppland: Ingrid och Ingegärd läto resa stenen och göra vadställe i sundet till minne av Tore, sin fader........

Historiska personer som burit namnet: Sankta Ingrid av Skänninge som levde på 1200-talet.

Svenska prinsessan Ingrid, 1910-2000 som blev drottning i Danmark år 1947.




  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards