Alla inlägg den 20 oktober 2013

Av Kaela - 20 oktober 2013 22:30

 


Tack för att du tittar förbi mig i sena kvällen.

Här står en kopp kaffe och väntar på dig!

Så vill jag önska dig en god ny vecka!

Det är höst och grått och tråkigt därute....så mycket viktigare med värmen emellan oss!

Ta hand om dig!

Av Kaela - 20 oktober 2013 19:18

    

Bilden lånad här


Jag älskar verkligen Astrid Lindgrens sätt att låta Pippi sätta ihop ord och meningar som kanske är fullständigt fel för den som kan sin grammatik.
Men så underbara när man läser dem."Det är ingen ordning på allting och man hittar inte vartenda dugg" var en mening som ofta yttrades ibland de med vantar och sjalar och mössor överfyllda korgarna i hallen, när mina barn var små.

De tog gärna upp saker som Pippi sa och använde dem.


Pluttifikationstabellen, spunk och sak-letare var andra ord som ofta studsade mellan väggarna på den tiden.

Vad spunk var har jag aldrig riktigt fått klart för mig.

Men de båda andra är ju lätta att förstå.


Ibland undrar jag hur många svenska ungar som har lärt sig nya ord genom Astrids böcker?

För det är ju inte bara i Pippi Långstrump-böckerna man hittar dessa ord.

Även om de flödar där.

man förstår hur

Tänk så viktig hon varit för så många människor, inte bara i det här landet, Astrid!

Alla känner till Astrid Lindgren figurer från hennes fantastiska böcker, men väldigt många av

oss har en minst lika stark relation till karaktärerna efter att ha sett dom på bio eller på Tv.




De flesta av Astrid Lindgrens böcker har blivit filmatiserade.
Jag har läst någonstans att det finns 45 filmer som har ett Astrid Lindgren manus som grund.


Astrid Lindgren har också många starka tjejer i huvudrollen.

Undrar om någon gjort mer för att stärka flickors identitet än hon?

Vi ska vara glada för att hon sent i livet började skriva och dela med sig av sina klokheter till våra barn.

Få har nog haft en så stor betydelse saom hon för den svenska barnlitteraturen.


Hörde häromdagen någon som sa att det är dags för en ny Astrid Lindgren.

Men det är bara omöjligt.

Ingen kan vara Astrid,.

Hon var unik.

Men visst ser jag och säkert många andra fram emot att få en ny sagoberättare som vågar ta upp verklighetens alla sidor på det fina sätt som Astrid gjorde - för nya generationers barn


stärka tjejers självkänsla än hon



Av Kaela - 20 oktober 2013 16:10

Hittade en blogg som jag fastnade i.

Mamman som arbetade som brandman, deltid om jag förstått rätt, hittar sin egen 12-åring - död på den olycksplats hennes arbetslag kallas till.

Så grymt att man bara kippar efter andan.

Bloggen har nog, för Ulrika, liksom för många andra med sorg blivit en kanal - något till hjälp att bearbeta sorgen.

Och kanske också vreden mot den unge motorcyklist som var orsaken till dotterns död.

Bloggen heter Ängeln Emma


Av Kaela - 20 oktober 2013 13:06

 


Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa.


Nu äro alla drömbarn döda
som födts ur vårens sköra lek -
likt buskens rosentyll, den röda,
som första skumma natt gör blek.
Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.


Min sång flög drucken kring det bästa
av färg och doft i ängars ljus,
och det var ljuvligt nog att gästa
de många hjärtans honungshus;
nu vill jag, mätt på sötman, fästa
min boning långt från lust och rus
och hvila under fasta bjälkar,
ej under lösa blomsterstjälkar.


Väl mig, då lekens minnen tvina,
att du var allvar och står kvar,
att ingen sol behövs att skina
vår kärlek varm i svala dar!
Hör, himlens hårda väder hvina
sin högtidshymn för trogna par.
Vi le, när jorden reds och darrar;
vår lyckas hus har goda sparrar.


Erik Axel Karlfeldt

20 juli 1864 - 8 april 1931

Av Kaela - 20 oktober 2013 11:15

 




Fängslad mellan två världar

mellan det synliga och det

som ingen har sett....


Vandrar en stund vill

mellan det sagda

och det osagda...


Anar din ljusgestalt

som skingrar mörkret

och löser banden



Genom stormens öga

genom dödskuggans dal

leder du mig....


Du tar min hand

och säger: jag älskar dig

var inte rädd.....


Du leder mig så milt

genom tårarnas dal

ut i frihet....



Ett dukat bord

en duk så vit

min hungertid är slut....



Nu vågar jag ge dig orden

släpper dem varsamt

i dina händer....


Mellan dimmorna lyser

ditt leende emot mig

leder mina steg


Genom mörka vatten

genom eld och storm

in i Din famn

Kaela

Av Kaela - 20 oktober 2013 08:35

 




Säkert har du varit med om tillfällen när tiden upplevts som plågsamt långsam? Och andra gånger har samma antal timmar eller minuter bara rusat iväg alldeles för fort.

Tiden är väl en sak vi kan grubbla över.

Går den sakta eller går den fort?


Och hur länge sedan var det som det eller det hände?

Vissa saker känns mycket närmare än andra - trots att det kanske gått mycket längre sedan det hände - räknat i dagar och år.

Det finns - bland vissa vetenskapsmän en uppfattning att tiden enbart är ett abstrakt begrepp som vi använder oss av för att skapa en modell av omvärlden.

Är det kanske så?


Ibland upplever vi tiden som något som vi rör oss fram igenom, och ibland  som att vi står stilla men att tiden kommer som en ström, ungefär som en sten som ligger still i en flod med forsande vatten.

Är tid absolut eller bara relativ?

Är tiden  statisk  - eller "går" tiden i någon verklig mening?

Är föreställningar om dåtid, nutid och framtid helt och hållet subjektiva- olika för dig och mig -  enbart beskrivningar utifrån våra sinnen och upplevelser.

 Och ju mera tid man har  desto svårare tycks det vara att få tiden att räcka till.


Man brukar ju skämtsamt säga ibland: "Om du vill ha något utfört - fråga den som har fullt upp?"


Inte lär varken du eller jag bli klokare av dessa mina funderingar....men spännande är det och kittlar tanken gör det.


Avslutar söndagens morgontankar om tid men ett par kloka ord och med dem önskar jag dig en skön söndag!


"Det finns människor som tror att de kan stoppa tidens flykt genom att jaga sekunder."
Okänd tänkare


"Det är så typiskt att det finns tidtagare men inga tidsgivare."

Hellmut Walters




Av Kaela - 20 oktober 2013 08:20

Idag är det söndagen den 20 oktober och Sibylla har namnsdag!


Jag gratulerar!


    


Det finns 1 120 kvinnor i Sverige som har förnamnet Sibylla.

Av dessa har 156 namnet Sibylla som tilltalsnamn.

Sibylla är ett latinskt namn som egentligen är ett namn på en viss grekisk spåkvinna, en sierska.

Har funnits i Sverige sedan 1556.

Historisk person som burit namnet: Kronprinsessan Sibylla, 1908-72 som var kung Carl XVI Gustavs mor.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards