Alla inlägg under december 2014

Av Kaela - 10 december 2014 22:42

 



Sen kväll innan jag kom hem från jobbet idag.

Så mycket att ordna med på julfesten för våra härliga frivilliga att jag varit totalt upptagen ända till det klockslag när folk började strömma in till Tonbandets julmusik

Fötterna värker men hjärtat är nöjt och glatt.

Så många kramar att jag inte kan räkna dem har jag fått ikväll.

Visst är det ett toppenjobb att vara verksamhetsansvarig på en Frivilligcentral!


Nu önskar jag er alla en riktigt skön natt med goda drömmar!

Av Kaela - 10 december 2014 06:28

 



Än är det alldeles mörkt utanför mitt fönster.

Men det är morgon.


Och vi vet att med morgonen kommer ljuset.


Önskar att den här dagen ska möta dig med just det du förväntar dig.

Storm säger SMHI att det ska bli.

Och det låter ju inget vidare.

Men stormar går över och det blir lugnt igen.


I naturen precis som i våra liv.



Av Kaela - 8 december 2014 06:29


 


Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dem på färden.

Mörkret tätnar i advent
och vårt andra ljus blir tänt.
Gud bevare dem som gråter.
Låt dem le och leka åter.

Kölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme, låt det ljusna

Julen nalkas i advent,
och vårt fjärde ljus blir tänt.
På Guds lille son vi tänker,
när de fyra ljusen blänker.


Britt G. Hallqvist

Av Kaela - 7 december 2014 16:22

 



Det  har länge varit så i västvärlden att jakten på mer och mer och mer...har varit det primära  i sökandet efter den odefinerbara "lyckan". 

Mer pengar, mer makt, större bil, större hus, dyrare kläder, mer exotiska resor..


Varför hittar forskare inte några starka samband mellan pengar och lycka?

Och hur kommer det sig att trots att vi människor ofta tror oss veta att pengar inte gör oss lyckliga så fortsätter vi att arbeta hårt för att tjäna pengar som vi egentligen kanske inte behöver.


Men är det lyckan?

Enligt Professor Aaron Ahuvia består 3-5 % av vår lycka av våra inkomster och samlade förmögenheter.

Det var inte muycket att hänga i julgranen som min gamla mormor skulle ha sagt!


Eller hur?


Det finns - enligt vadf jag kommit fram till  - inga tydliga likamedstreck mellan pengar och lycka.

Egentligen kan jag bara hitta en enda gång när man kan använda pengar till lycka.

Och det är när man kan ge pengar till något som gör andra lycklig - ja faktiskt - , då kan pengar faktiskt köpa lycka,


 Pengar så att vi klarar oss är bra, så att vi har en grundläggande rörelsefrihet.

Men en extra platt-tv eller tusenlapp är inte så viktiga - inte egentligen.


Nej pengar är absolut inte allt ... men som det ser ut idag kommer man inte långt utan en fast inkomst.

Ändå - Tomhänta kom vi till världen och tomhänta skall vi gå ur den.

Vi får ingenting ta med oss när vi går...


Nu betyder ju inte det att vi inte vill ha det så bra som möjligt under vägen...och det är i sig inget fel.

Pengar är heller inget fel.

Bara de inte får binda oss.

Eller att vi inbillar oss att de är ett medel att köpa lycka.


Lyckan fungerar som en god cirkel; En lycklig människa ger en tiggare på gatan en sedel för att han är just lycklig och därmed mer empatisk, tolerant och generös.

Men själva handlingen i sig gör också att lyckonivån höjs.


Så tydligen är det så att vi blir lyckligare av att ge än av att få eller ha.


Nu är jag lite ambivalent inför ordet lycka - och jag har märkt att om jag frågar människor om de är lyckliga kommer svaret (vilket det nu blir) med ganska stor tveksamhet.

Men jag frågar om man känner sig nöjd med sitt liv får jag påfallande ofta svaret.

Ja jag är nöjd.

Jag vet att jag behövs.

Nu är det ju så att jag ofta talar med frivilliga och de får verkligen veta att de behövs.


Jag är säker på att vårt största behov är behovet av att behövas.


Med den slustsatsen är det förstås så - att människor som känner att de har en livsuppgift är de lyckligaste eller nöjdaste människorna vilket man nu vill säga.







Av Kaela - 7 december 2014 08:57

 



Det finns ingen som är precis som du.

Du är en unik människa.


Den du är kan inte beskrivas i form av ord, för då omformas det till någonting som det inte är.

Den du är kan endast upplevas inom dig själv -  och genom andra.


Var stolt över dina förmågor! 

Du är unik och har fantastiska egenskaper.

Begränsa dig inte vid det som du själv tror om dig själv - eller vad du tror att andra tror om dig.


Var den du kom hit för att vara!

Den fantastiska öppna livsbejakande människa du föddes som.


Avslutar med ett klokt ord från en av våra klassiska tänkare.


"Om någon säger något elakt om dig – lev då så att ingen kommer att tro dem”.   

Platon




Släpp dig själv fri och ge världen den bästa gåva du kan.

Dig själv!

Av Kaela - 7 december 2014 08:53


 

Bilden lånad av Presentmarknaden



Ska du köpa något till en speciell vän.

Någon som du verkligen vill ge en gåva där den förstås hur viktig den är för dig.


Vad kan säga det bättre än ett doftljus med just den texten....Du är speciell....


Du hittar det här på Presentmarknaden

Av Kaela - 7 december 2014 08:42


 



En gång skall du vara en av dem
som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig
så som den minns gräset
och skogarna,
det multnande lövet.
Så som myllan minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig
så som havet.


Pär Lagerqvist

Av Kaela - 6 december 2014 22:17

Vi har adventsstämning trots att vi bor pyttelitet några veckor. Det är lördagskväll och imorgon är det andra advent! Jag är ordentligt trött efter en ordentligt tuff arbetsvecka och önskar st natten ska möta dig med goda drömmar och ge dig ny kraft, imorgon får vi en helt ny dag igen,,,,,,

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards