Alla inlägg den 4 november 2015

Av Kaela - 4 november 2015 20:57

 



Kan man ha det bättre.


En fin arbetsdag att minnas.

Magen mätt av god tomatsoppa.

Det kvällas som min mormor skulle ha sagt - och då väntar en skön säng på att få ge mig vila!

I sängen bredvid mig finns den bästa mannen i världen - min man!


Visst finns det mycket som är svårt.

Som vi oroas för.

Sjukdomar.

Att bli överfallna.....för hur det ska gå för våra barn.


Men stanna upp ett ögonblick i  DITT nu och du ska känna att där flödar tacksamheten över allt DU har!


Jag önskar DIG en underbart fin avslutning på dagen och en god natts stärkande sömn.


Här kommer kvällens citat:


"Det är inte slutet för den fysiska kroppen som borde oroa oss. Snarare borde vår angelägenhet vara att leva medan vi är vid liv – att frigöra vårt inre själv från den andliga död som kommer från att leva bakom en fasad konstruerad för att passa externa definitioner av vem eller vad vi är"


Elizabet Kubler Ross

Av Kaela - 4 november 2015 19:03

 




Just hemkommen från ett möte med en kvinna som är född 1919.

Ja då är man verkligen inte född igår!


En förmån att få möta någon som gått så lång väg och är helt klar i sin tankevärld!

Hon sa en del saker som jag tänkte dela med er.


"Tänk att man en gång trodde livet var obegränsat - man trodde att man skulle leva för evigt. 

Numera är jag hela tiden medveten om att det finns en gräns.

Det är svårt att beskriva… att jag tycker att folk ser så kortsynt på saker och ting.

Jag kanske ser lite djupare på saker och ting.

Jag ser en dimension till.

Och då… ser man ju på saker och ting lite rakt igenom , och ingenting blir så väldigt viktigt."


Jag bar med mig hennes ord hem och försöker återge så rätt jag kan minnas här vid skrivbordet en timme efteratt vi skilts åt.


Jag har hört andra riktigt gamla människor säga liknande saker.

Att man ser en dimension till.

Att allt inte är så viktigt.


Nuförtiden kallas det visst för gerotranscendens.

Gerotranscendens uttrycker ett nytt och mer hoppingivande sätt att förstå utvecklingen som vi människor går igenom.


Många av riktigt gamla jag pratat med tycks ha en förmåga att överskrida onödiga sociala

konventioner och agera nästan som ett barn.

Inte så att man tappar vuxenheten utan mera som att man lägger till en slags naivitet.

En gammal kvinna sa när hennes dotter tyckte att hon var för frispråkig att "jag är så gammal nu så jag säger precis vad jag vill"


Kanske är det så att varje ålder i våra liv - till och med den allra sista - beskriver någon slags utveckling.


Jag har hört någon säga någon gång att utvecklingen mot gerotranscendensen är  universell och

gäller alla människor oberoende av kulturell bakgrund.


Kanske blir det riktigt spännande att en gång bli riktigt gammal.

För dem av oss som får vara med så länge förstås...



Av Kaela - 4 november 2015 10:34

 



Det är underbart roligt att få berä'tta om en annan ideell organsiation.

Röda Korset startar en nationell hjälptelefon dit de som har en närstående som de upplever riskerar att dras in iu terrororganisationer här i Sverige eller utomlands.

Men dit kan även lärare, socialsekreterare med mera ringa och uttrycka sin oro för en viss person.


Vi lyssnar, ger råd och tillsammans ska vi försöka göra skillnad.Vi vet att ingen föds till extremist, säger Anna Carlstedt, ordförande i Röda Korset.


Vill du läsa mera om detta kan du göra det här.

Av Kaela - 4 november 2015 06:08


 



Många av oss -  tror jag   tycker att november är årets tråkigaste månad.

Just för att den är så mörk.

Det är lika mörkt i december men då kommer alla adventsstjärnor och ljusstakar upp i fönstren.

Och det gör att mörkret jagas på flykten  till viss del i alla fall.


Det är otroligt mörkt ute - och när jag sitter i bilen blir jag förvånad över med vilket dödsförakt folk rör sig.

Mörkklädda utan reflexer dyker de bara upp framför strålkastarna eftersom de inte alltid är försiktigare än vanligt när de korsar gatorna heller.


På Facebook har jag sett en bild där det står:" Jag vill inte träffa dig, men jag vill se dig"

En uppmaning till fotgängare för att bilisterna ska slippa köra på den som knappt syns.


Höstmörkret ger gärna upphov till att vi inombords blir mera reflekterande.
Tänker efter och ser orsakssammanhang.

Blir klokare genom reflektionerna.


Vi behöver reflexera mera också - för att skydda oss själva - mörkret gör det så svårt att se den som rör sig på gatan.

Så en jättebra investering, en ren livförsäkring är det att införskaffa reflexer och ha på sig.


Idag är det en bra dag att se till att vi blir mera reflexerande!!


Önskar DIG en dag när DU känner att DU är just där DU vill vara!

Och kan ta emot även en mörk novemberdag med öppna armar!


Morgonens citat:


"Dagens möjligheter suddar ut gårdagens misstag."

Okänd tänkare









Av Kaela - 4 november 2015 06:03

 



Idag - den 4 november har Sverker namnsdag!


Jag gratulerar!


Stort grattis också till dig som har födelsedag idag!


Önskar eren riktigt in firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards