Alla inlägg den 1 november 2015

Av Kaela - 1 november 2015 19:32

 



Skulle uträtta ett par snabba ärenden i en affär idag


På den vägen passerade jag en äldre kvinna som satt på sin rollator.


Den lilla kvinnan har stannat en bit ifrån affären  - sitter på sin blå rullator och  försöker få kontroll över andningen.

Ett litet rynkigt ansikte med ledsna ögon.

När jag går förbi en stund senare efter att ha uträttat mina inköp är hon borta.
Men denna lilla kvinna vill inte lämna mina tankar…minns hur hon andas tungt och håller hårt i sin väska.
En gång var hon en ung söt tjej – skönheten fanns kvar bakom rynkorna….

Säkert omsvärmad av både vänner och pojkvänner.

En av dem gifte hon sig kanske med…fick några barn som hon gav all sin kärlek och engagemang.
Var finns de nu?
Barnen?


Var finns vännerna….'

Kanske p0å kyrkogården....så är det ofta...eller de är ännu sämre än henne och kan inte ta sig från sina hem...


Tankarna placerar en klump i halsen som inte släpper….den jag såg….hon är du eller jag…en dag…….


Men än har vi tid....tid att tro att åldern inte ska övervinna oss.

Att vi ska klara oss på något sätt....


Och det vill vi ju hoppas och tro.


Nu är det söndagkväll och imorgonbitti ska jag möa en ny mottagare som jag vet längtar efter en vän som besöker ibland...som kan hjälpa när det behövs.


Just nu vet  jag ingen som är ledig - och det gär lite ont.


Men - nu är det dags att sova- och jag ska somna i hoppet att  med morgon kommer råd och ljus!


Ta nu hand om de sista minuterna av DIN söndag.

Och sov sedan jättegott....imorgon är det en ny dag!


Här kommer förstås också kvällens citat:


"Även en gammal ek har frisk rot."


Ryskt ordsspråk

Av Kaela - 1 november 2015 08:21


 



Vad tycker du om reklam frågade någon på mitt jobb i veckan.


Och jag kunde förstås bara svara som jag tycker.


Reklam gillar jag inte. DEn försöker få mig att tro att jag har behov som jag inte har!

Så att jag ska spendera mina pengar på att köpa en produkt som jag alltså inte behöver!

Dessutom ger den mig extrajobb.

En massa papper att ta till pappersinsamlingen.

Även om man satt ingen reklam på sin postlåda finns det smygreklam i till exempel ortstidningen.

Häften från olika aktörer som vill sälja-.


Och på Internet blir sidor tunga att ladda.

För mig som har drabbats av ett synfel och för alla andra i samma båt är den här flaschreklamen som sprakar och har sig rena mardrömmen.


Om man vill gå in på till exempel Aftonhbladets sida får man först rensa sig igenom en djungel av reklam.


Om reklam tycker jag alltså INTE!

Av Kaela - 1 november 2015 07:42

 



Idag är det söndagen efter Alla helgons dag, Allhelgonadagen - och ingen  har namnsdag!


Visst kan man undra vad som är skillnaden på Alla helgons dag och Allhelgonadagen.

Varje höst är det samma visa.

Förvirringen är stor bland svenska firare om när Halloween och Alla helgons afton infaller och varför det är skillnad på dem. . (Hallowen är för mig en helg som smarta affärsmän importerat från USA och jag har lite svårt att uppskatta den typen av firande som den för med sig.)


För att få veta skillnaden gick jag hit varifrån den kursiverade texten är hämtad.


Om vi börjar med allhelgonadagen så infaller den alltid den 1 november, den var fram till 1772 helgdag då man uppmärksammade alla helgon som inte hade en egen dag under året.

Dagen efter, den 2 november – alla själars dag, försvann som helgdag ännu tidigare. 
Den 31 oktober, dagen före allhelgonadagen, kallades i den katolska tron för All Hallows Eve, vilket senare bildade ordet Halloween.

Och fortfarande firas Halloween alltid den sista oktober.

Den traditionen sträcker sig ända tillbaka till tiden före Kristus och härstammar ursprungligen från kelterna som då bebodde de brittiska öarna.

Då betydde dagen att sommaren dog och att vintern började och att boskapen skulle tas hem.







Nu önskar jag DIG en härlig söndag med många fina stunder"


Och så - förstås - morgonens citat!


Mirakel är oväntade glädjeämnen,
överraskande sammanträffanden,
oförklarliga upplevelser,
häpnadsväckande skönhetsintryck..
precis vad som helst som händer under dagens lopp,
under förutsättning att vi just i det ögonblicket
kan uppfatta dess speciella värde.


-Judith Knowlton


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards