Alla inlägg den 15 maj 2015

Av Kaela - 15 maj 2015 18:17


    




Om man ska bygga ett hus sätter man sig först ner och ritar hur man vill att huset ska se ut.

Så börjar man ta kontakter för att få veta vad av drömhuset som är realiserbart.

Och om inte allt är det - vad måste förändras....och så vidare...


Men våra liv är vi betydligt sämre på att vara arkitekter för.


Känns det som om livet inte riktigt blivit vad du hade tänkt?
Eller stressar du för att hålla alla bollar i luften utan att hinna med de där sakerna som du egentligen vill göra?
Och vet du vad det är du vill göra?
Vad vill du ha ut av livet?

Har du kommit så långt så att du vet det ¨så är det dags att se till att du får en väg som bär till målet!


 Vi har alla tankar om framtiden, om vad vi skulle vilja bli, vad vi skulle vilja göra (även om vi ofta inte ens vågar avslöja dem ens för oss själva): det är dessa som är drivkraften för våra ambitioner, grunden för den interna motivation som skall föra oss mot stjärnorna= det vi längtar efter.


En av de allra viktigaste sakerna att ta itu med är tidstjuvarna.

De finns i de flrstas liv.

Kan det vara så att du surfar runt på mobilen istället för att plugga för tentan du har snart?
Eller att du strosar runt på stan och drömmer och titt-shoppar även när du inte har råd och/eller inget behov av att handla.

Eller säger du alltid ja till övertid, till kompisen som vill ha en kompis med på bio...

Tiden rinner iväg istället för att bli trappsteg till ditt mål.


Men är inte detta tänkande egoistiskt?

Det kan förstås bli det om man inte använder sig av eftertanke.

ÄR det kanske viktigt för den här kompisen att jag följer med.

Kan jobbet klara sig utan min övertid den här dagen?
Det är verkligen inte enkelt.

Men det går!


Lycka till!

Av Kaela - 15 maj 2015 11:15


 


Visste du att.....fåglar är bara förälskade några minuter, elefanter i tre dagar och hundar är kära ett par månader!

Av Kaela - 15 maj 2015 10:46

 


Sugen på något inte alltför mäktigt men gott....


Pröva dessa ostfyllda fildegsknyten med rabarberchutney....så här i rabarber tider


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

8 ark filodeg, ca 18×24 cm
8 bitar camembert ā 20 g
1/2 dl smält smör
grovmalen svartpeppar
flingsalt

Chutney

1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 msk rapsolja
1 äpple
500 g färsk rabarber
25 g fint riven färsk ingefära
1 dl flytande honung
1 krm salt


SÅ HÄR GÖR DU:


Filodegsknytena kan man göra innan, häll bara inte på smöret förrän de ska in i ugnen

1. Chutney: Skala och finhacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin. Fräs allt lite lätt i rapsoljan. Skala äpplet och skär i små bitar. Skär rabarbern i bitar. Tillsätt i chutneyn tillsammans med ingefäran. Häll på honungen och låt småputtra på svag värme i 20–30 minuter. Smaka av med lite salt och låt svalna.

2. Sätt ugnen på 225°. Lägg ut filodegen på arbetsbänken. Lägg en skiva ost på varje ark och vik ihop till ett paket. Lägg över paketen på en ugnsplåt.

3. Häll det smälta smöret över paketen, krydda lite med svartpeppar och flingsalt. Baka i ugnen ca 8 minuter. Servera rykande varma med chutneyn.

Tips!
Rabarberchutney är även god att servera till grillat fläskkött eller kyckling.



Detta räcker till fyra personer om man inte är alltför hungrig.

Hittade receptet i en veckotidning för ett par år sedan.

Har prövat det 2-3 gånger.

Jättegott.



Av Kaela - 15 maj 2015 08:25

 



Morgonsolen strålade emot mig när jag vaknade.

Raskt beslut om en promenad i den stora fina parken som jag är så oerhört tacksam för att ingången till den, ligger ett stenkast från vårt hus.

Inte vidare varmt ännu.....men hög och klar luft.


När jag gick förbi lekplatsen såg jag en kvinna sova på en soffa där.

Mina steg väckte henne och hon såg upp på mig när jag passerade en bit ifrån.

Våra ögon möttes - jag sa hej och hon svarade på samma sätt.


Hon frös....jag saktade av på stegen....tog mod till mig och gick fram till henne och gav henne den mandarin som låg i min ficka utifall att jag skulle få lust att äta den under promenaden.

Hon åt den fort....så såg hon upp på mig och sa: Tack..det var gott.
Inte mycket till frukost svarade jag.

Mer än jag brukar få kom hennes replik....så fortsatte hon....jag har inte alltid haft det så här...jag hade ett jobb....ett bra jobb.

Eftersom det var på en restaurang fanns gott om alkohol.

Det blev mitt öde...nu sitter jag här...


Vi samtalade kanske en timme där på bänken.

Jag frös...och jag undrade hur hon kände sig efter sömn på hårda spjälor i nattkylan.

Jag bad hene komma till mitt jobb på måndag.

Hon lovade och stoppade lappen med adressen i fickan.

Jag hoppas innerligt att hon kommer.

Vet i dag inte vad vi kan göra för henne - men jag måste försöka - hon kom ju i min väg....


Och så ett citat för oss att ta med ut i dagen:

"Det enda sättet att leva är att uppleva varje minut som ett mirakel som inte kan upprepas."

Jack Kornfield




Av Kaela - 15 maj 2015 07:55






Fredag och den 15 maj - Sofia och Sonja har namnsdag - stort grattis till er !  


Du som fyller år - ett stort grattis till dig!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards