Alla inlägg den 18 april 2017

Av Kaela - 18 april 2017 16:15

 

   

                                              En sådan här skylt behöver vi alla ibland

Alla behöver vi ju tröst ibland.

Ibland är man kanske inte helt på det klara med varför man känner sig nere och ledsen.

Inte alltid kan eller vill man förklara och be om tröst.

Man vill att någon ska upptäcka det och se en i ögonen och säga att allt blir bra.

Helst skulle man vilja krypa upp i ett varmt knä och borra in huvudet i en axel medan någon klappar en mjukt över håret.....


Djupt inom oss bär de flesta av oss på en sorg.

I bästa fall en sorg som som hittat sin tröst.

I värsta fall en sorg som frusit.


Ibland behöver vi prata om sorgen som bor där djupt inom oss.

Men det är få saker som vi har så svårt för att tala om som den där sorgen som bara hoppar upp inom oss ibland.

Vi talar hellre om vår ekonomiska situation eller om hur vi har det på arbetet, än går in på djupare vatten i vårt inre - Det är också svårt att hitta tillfällen till så djupa och viktiga samtal.

För d'r inom oss där sorgen bor - där är vi så sköra, så sköra....

Sorg kan inte avhandlas på en kafferas -  eller ens på  tusen kafferaster...det krävs en annan form av nära gemenskap


Men kanske räcker det ibland att ta fram vår sorg - se den i ögonen och säga - du bor för alltid inom mig.

Saknaden kommer aldrig att lämna mig.
Men det är okey!


Framför allt gäller- aldrig förneka sorgen som bor inom oss.


Det gäller att inse och erkänna vårt behov av tröst.

Stig Dagerman skrev en gång en bok med den titeln.

Och orden kommer i mina tankar - ofta.


Trösten har en stor reparerande potential.

Vi behöver den!

Av Kaela - 18 april 2017 09:10

 

 

 

 

En promenad med mannen i mitt liv i vår underbara park innan mörkret föll igår-

Lösryckt ur ett samtal från ett par andra vandrare hörde jag orden: " Nej, det som varit är borta. Människan är alltid på väg"

Orden stannade kvar inom mig för resten av kvällen och när morgonsysslor och dusch var undanstökade dök de upp igen.

Kanske finns det något i orden som inte känns självklart tänkte jag när jag satte mig här vid datorn för att svara på ett mail.

Just då rusade mina tankar iväg - och nu plågar jag er  - kära läsare  - som vanligt med funderingarna.

Visst är vi alltid på väg.

Idag är inte igår och inte förra året.

Idag är idag.

Men visst är det väl så att vi kommer vägen fram genom denna dagen med både förflutet och framtid mitt i det närvarande?

Vi är inte lösryckta från det som var vårt då och vi kan inte se bort ifrån att vi - de flesta av oss också har ett sedan.

Trots att vi bär vårt förflutna med oss och är på väg in i framtiden är det inget hinder för att vara HÄR och NU! Just nu!

 

Vi människor är alltid på väg, tänker på nästa steg,och planerar för morgondagen eller nästa vecka, månad eller år men det är inte alls något som hindrar att jag just nu ställer mig och ser upp emot en idag solfattig himmel och ser hur olika grå nyanser byter av varandra.

Nyanser av grått! Låter mig stå stilla - en stund.


Kanske tar vi steg för att känna av tiden - att den går - hur den går...
Över kaffekoppen genom mitt fönster ser jag  folk rusa förbi därute, på väg någonstans och då kan jag få känslan av att jag inte rör mig...bara sitter här... då gäller det att veta att rörelse inte bara är en yttre fråga.

Kanske rör jag mig genom galaxer och andra världar mitt i mitt stillasisttande som den rusande aldrig hinner....

Fundera gärna vidare...och dela gärna funderingarna....





Av Kaela - 18 april 2017 07:12

 

 

 

 

Det är kallare än på julaftonsmorgon därute, men det är faktiskt 18 april och Valdemar och Volmar har namnsdag!

Varmt grattis till er - och förstås - till DIG som har födelsedag idag!
Gör en fin bemärkelsedag!

 

Valdemar är ett gammalt nordiskt namn besläktat med det slaviska namnet Vladimir som lär betyda "världens herre" eller "prisad för sin makt". Enligt vissa källor bygger det slaviska namnet i sin tur på tidigare germanska rötter, enligt andra källor anses de slaviska och germanska formerna gå tillbaka till samma indoeuropeiska rötter. En person som bar namnet var Valdemar den store, dansk kung på 1100-talet. Han fick namnet efter sin morfar, den ryske storfursten Vladimir. Namnet har burits av flera danska kungar. Idag finns i Sverige 13 043 män som bär namnet!

 

Volmar är en variant av Valdemar. Betyder "världens herre",och/eller"prisad för sin makt".

Inte många som bär namnet i vårt land. Endast 147 män! Samtliga äldre gentlemän

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards