Alla inlägg den 27 april 2017

Av Kaela - 27 april 2017 20:15

 

När vi är många i familjen - som vi är ibland -  gäller det att hitta mat som passar.

Något som ofta står på bordet när vi får duka långbord hemma hos oss är en kycklinggryta som jag tror att jag hittade receptet till på Arla för några år sedan.


Receptet räcker till tio personer.  Både barn och vuxna gillar den!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


1,5 kilo kycklingfiléer
Arla smör-&rapsolja
1/2 tsk svartpeppar
1 msk soja
2 hönsbuljongtärningar
2 msk vetemjöl
1 liter Kelda matlagningsgrädde


GÖR SÅ HÄR:


Skär kycklingen i strimlor. Bryn den i smör-rapsolja i en stekpanna.

Krydda med peppar.

Rör i soja, smulad buljongtärning och grädde.

Vispa ut vetemjölet i lite vatten och rör ner i grytan.

Låt allt koka ca 5 min.

Strö över smulad apetina, svarta oliver och färsk oregano och persilja innan serveringen.

 

Servera med ris - gärna basmatiris!


 

Av Kaela - 27 april 2017 18:00

 






att stilla möta

det jag aldrig förr har sett

att lämna puppans hölje

jublande fälla ut vingarna

och lyftas av en vind som bär


en cirkel sluts - ett penseldrag

en vunnen skatt - av läkta sår

en ljuvlig dikt - en melodi

en port som sakta öppnas
jag är fri


Kaela




Av Kaela - 27 april 2017 17:30

 

 




Dagen började inte helt bra.

En av de ständiga misstagen som mitt liv numera består av eftersom min syn försvinner så snabbt att jag har svårt att hänga med och hantera det, inträffade direkt efter frukost.

Lite irriterad blir jag nu och då över att belysning i moderna badrum är så "cosy" att den som är synskadad har svårt att se något alls.

Detta  i samarbete med min avtagande syn, resulterade i att det var Voltaren som hamnade på min tandborste istället för tandkräm.
Jag råder ingen att försöka testa. Tungan var trots ideliga sköljningar bortdomnad en timme.

Men det gäller att i denna nya livssituation lära sig att skratta åt sig själv.
Och jag försöker. I morse var det svårt.
Men - sedan väntade något jättetrevligt


Hade ett underbart möte idag.

Med en kvinna som jag hade kontakt med i mitt arbete och som hörde av sig för en tid sedan och undrade om vi inte kunde ses.

Hon är en helt otrolig kvinna som varit med om oerhört mycket svåra saker.

Men som ändå bevarat en grundoptimism och en ljus livssyn.

Hon kom hit till Sverige för 36 år sedan från Chile. 22 år gammal med en ettåring i famnen.

Maken hade hämtats av juntans polis...hennes bror likaså och också hennes far.
Hennes mor hade gått bort flera år tidigare.
Där stod hon ensam i världen och insåg att hon måste ta sig därifrån.
Hon kom en kall vinterdag i sommarkläder.
Röda Korset  såg till att hon snabbt fick vinterkläder till sig och barnet.
Ljuset i hennes ögon den gången hon berättade om dessa skänkta kläder och hennes lycka över dem glömmer jag nog aldrig.


Hon vet än idag inte vad som hände hennes nära.

Vi åt lunch ihop idag och när jag bad henne hjälpa mig lägga på maten för att jag inte ser vad det är i karotterna, tittade hon länge på mig och sa sedan:
"Så tråkigt, så väldigt tråkigt.Men du - du ser med hjärtat du - det gör inte alla- och det är det viktigaste"

Orden gjorde mig så glad - och gläder mig fortfarande nu när jag skriver detta.

Det viktiga är att se med hjärtat!

Tack Alma!






Av Kaela - 27 april 2017 06:40

 


 

Idag finns en ljusare sky på himlen som ger ett litet löfte om sol under dagen. Och det är förstås roligt för Engelbrekt som har namnsdag om solen skiner på hans dag!

Stort grattis till dig som bär det namndet!
Och ett stort grattis till DIG som firar födelsedag idag!

Se till att få en riktigt fin firardag!


Engelbrekt är av tyskt ursprung, troligen med betydelsen det lysande eller glänsande spjutet.Eller anglernas ljus. Anglerna var en germansk folkstam, och namnleden -brekt - som motsvaras av det sydtyska Bert - är samma ord som engelskans "bright" = "ljus", "skinande".
Den första delen av namnet kommer möjligtvis från ordet för ängel.

480 män i vårt land bär faktiskt namnet. Något mer än jag kanske trodde.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards