Alla inlägg den 12 april 2017

Av Kaela - 12 april 2017 22:03

 

 

Så går då snart 1917 års dymmelonsdag in i det vi kallar det förgångna.

Visst vet du väl att man kallar onsdagen i stilla veckan för dymmelonsdagen.

Kanske gör vi som våra förfäder - tar denna onsdagskväll som en helgdagsafton.

Fastan slutade förr på dymmelonsdagen - och då lades allt arbete ner för att ligga nere till och med påskafton.F

Dagarna från dymmelonsdagen till och med påskafton kallades för ”dymmeln”. Vidare skulle kyrkklockorna inte låta under dymmeln så därför virade man in klockornas metallkläppar i tyg eller ersatte dem med trästavar..

Man tror att ordet dymmel stammar från det fornnordiska ordet dymbil som betudde stum.


Ja nu vet du lite om den vecka vi är inne i just nu!


Oavsett om du för helgkväll eller är på väg isäng för att du ska arbeta imorgon så önskar jag dig det som just DU behöver just nu!


Och en god natts sömn förstås!

Av Kaela - 12 april 2017 17:45

 

 

 

Hoppet är som en bevingad varelse som fladdrar i själen

och sjunger melodin utan ord och aldrig stannar upp

 -och som  hörs som bäst i stormen.


Okänd tänkare

Av Kaela - 12 april 2017 16:45

 

 

 

        

 

När våren kom med sunnanvind och solen sken i sky,
då slog mitt hjärta underbart och rymden var som ny.
Ur fordoms gångna, mörka natt en morgonglädje kom,
när kärrets högflod sköljde upp de frusna fjolårsblom.


Jag tackar dig, du vårens ljus, för glädjen som du gav.
Blodsmörk och sträng står rymden än kring slaktingsplats och grav!
Dock är som sände du, o sol, en hälsning fjärran från,
som mitt i vapenbraket gick en nyfödd himlens son.


En himlens son, en fadrens son med ljust och lockigt hår,
du väcker upp bland blad och ben allt gräset där du går.
Du kommer ej från hämndens gud till dyster räfst och dom,
men sår kring hatets gravar ut ditt rikes vita blom.


Bland järn som vittrar, kors som rests, du vandrar stilla hän,
och låter saven svälla högt i blodbestänkta trän.
Där tusen kroppar bli till jord i jättegravens ro
du låter vallmons vilda frön i fröjd mot solen gro.


Jag frågar ej vad hända kan mitt i ditt glada ljus,
om än skall gå från rymd till rymd ett dödens vingesus.
Blir det till döds, jag tackar dig dock för ditt ljus ändå,
mitt i mitt hjärta skiner du, fast döden själv ser på.


Av vilda dalar har du gjort till sist ett söderland,
där solen ler och vågen slår mot fruktbelastad strand.
Gå före dit och lys oss väg, o ljus, bland lövens gull, och
spela, vind, på harpan din min gård av toner full!


Kanhända når ditt ögas glans långt bortom tidens led,
där dödas skuggor röra sig i liljeängars fred!
Kanhända kan du läka sår, dem ingen hela vet, du
ögonljus från det som var och är i evighet.


Nu sjunger jag: kom, ljumma regn, kring blad och nya barr,
och spela milt på säv och strå din dämpade gitarr!
Mitt hjärtas port jag låtit upp för vind som dansar in,
i vår, i vår, o bröder, är all världens glädje min!


Även Dan Andetsson som ofta skrev tungt och svårt blev ljus i sinnet när våren kom och skrev denna jättefina dikt: "Sång till våren"

Av Kaela - 12 april 2017 07:42




 


Idag är det onsdagen 12 april och Liv har namnsdag!

Varma gratulationer till din dag du som bär det fina namnet!

Och till DIN - DU som fyller år!

Gör en bra dag!

 

Liv betyder liv.
Namnet Liv är ett nordiskt (norskt) namn.

Namnet härstammar från det isländska ordet hlif som betyder värn eller skydd.

Liv förknippas alltså med ordet liv vilket också är riktigt.

I den nordiska mytologin var Liv en av de två som överlevde ragnarök.

7 230 kvinnor i vårt land bär namnet

Av Kaela - 12 april 2017 07:30


 


"Men i Ådalen rådde sorgen länge än.

Dagen då våren kom
blev given åt mörkret.

Markernas glädje
blev människans smärta.

I tystnaden efter de dödande
skotten blev solljuset fjärran.




Ofattbar gick solen sin gång.
Vad ville oss våren?"



Min dotter lämnade denna idikt av Birger Norman i en kommentar.

Birger Normans dikt om en annan vår i Sverige.

Visst kan man undra: vad vill oss våren när det svåra sker.

Men jag tror våren vill ge oss nytt hopp!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards