Alla inlägg den 2 november 2008

Av Kaela - 2 november 2008 13:38

En arbetsgrupp bestående av kommunikatörer från  tre kyrkosamfund ansvarar tillsammans för att materialet till sidan kommer in.
Förutom Gunilla Hjelmåker ingår i gruppen Susanna Järlund, Baptistsamfundet, och Tomas Boström från Metodistkyrkan.

Det är bra att frikyrkorna går samman

De kristna ska ju vara ett!

Jesus själv bad om att lärjungarna skulle vara ett när de började tvista om vem av dem som var störst.

Enheten i Kristus handlar inte om att tro på precis samma sätt det handlar om att ha samma hjärta, och ha Jesus i centrum sedan kan mångfalden blomma.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159544

Av Kaela - 2 november 2008 13:13

Kolla här om du sett en större råtta...den bodde bakom familjens kylskåp på St Persgatan i Norrköping.


http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4405484

Av Kaela - 2 november 2008 13:05


- Har du sagt att jag är oärlig?
- Absolut inte. Jag sa bara att om inte du hade hjälpt mig leta efter femman, som jag hade tappat hade jag nog hittat den.


 


Fröken dikterar rättskrivningen:
- Svaga regenter kunde inte motstå vikingarna.
Lille Mats skriver:
- Svagare jänter kunde inte motstå vikingarna.



 Han sa att jag såg eterisk ut i månskenet.
- Vad menade han med det?
- Det vet jag inte. Men jag gav honom en örfil för säkerhets skull.



Man skrev i skolan om ämnet "vad jag lärde mig under trafikdagarna". En flicka skriv:
- När man åker cykel och skall svänga in på en annan gata bör man sträcka ut armen så att ens efterkommande vet vart man tagit vägen.



Av Kaela - 2 november 2008 11:41


 



Snart är det fars dag och så strax därefter jul.

Tänk om vi skulle dra ner lite på priset på innehållet och lägga ner tid på vackra paket.

jag tror vi då skulle få en mjukare och mera avslappnad jul.

Och kanske framför allt - roligare.

Här kan man få lite tips:

http://kortmakarensblogg.blogspot.com/2007/12/personlig-paketinslagning.html


Ta gärna en bild på ditt vackra paket och tävla här.
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e92d2c18-e756-4c16-afb2-4807c52dc0da

Av Kaela - 2 november 2008 11:25

Det är faktiskt så att bara 6% av brotten klaras upp under ett år.

Detta enligt TV4:s Kalla fakta.

Det tycks alltså löna sig att vara kriminell i Sverige.

Många sområkat ut för personrån eller inbrott i hemmet vet ju hur stort det är för den som drabbas.

Det kan faktiskt bli så svårt att leva med att många delar in livet i före och efter rånet/inbrottet.

En del av de drabbade kan till och med drabbas av  posttraumatiskt stressyndrom.

Det ser ut att gå bra till att börja med men så en dag kommer den första ångestattacken.

Att utsättas för brott är en allvarlig kränkning.
Den som blivit utsatt för ett brott måste mötas professionellt och med empati. I detta ligger även att straffsystemet uppfattas som rättvist och att påföljderna blir tillräckligt ingripande. En välfungerande brottsofferpolitik måste både utgå från brottsoffrets behov av skydd och brottsoffrets behov av kompensation för det brott som begåtts mot honom eller henne.

Vilket ju är svårt om brottslingen aldrig grips.

Ingen annan insats är viktigare för brottsoffren än att polisen och rättsväsendet lyckas med sina huvuduppgifter, nämligen att utreda brotten, att gripa misstänkta och slutligen döma de skyldiga.

När ett brott har begåtts och brottsoffret ska anmäla detta måste det vara ett absolut krav att någon kan ta emot anmälan. Det är inte acceptabelt att människor som ringer till polisen för att få hjälp möts av en telefonsvarare. Polisen måste fungera som en ”24-timmarsmyndighet” och skall alltid kunna ta emot en anmälan.

Det finns en risk för victimisering, att brottsoffret i sin kontakt med myndighetsvärlden upplever trauma nummer två, säger han.
Och att brottsoffret, i väntan på att förövaren eventuellt ska straffas – ingen betraktas ju som skyldig förrän dom har fallit – riskerar att möta den andre på stan.



Av Kaela - 2 november 2008 10:42

Hej min stora dotter och tack för att du skrev.

Nu väntar jag bara på inlägg från dig också...så alla mina tre döttrar skriver.

Kul var det verkligen att se Pixie gunga och höra era uppmuntrande tillrop.

Kramar/mammie


http://kaela.bloggagratis.se/2008/10/31/1070213-wanda-pixie-gungar-helt-sjalv-for-forsta-gangen/


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards