Alla inlägg den 7 augusti 2010

Av Kaela - 7 augusti 2010 10:51

SvD påminner oss om att det är Annika Östberg som ska sommarprata idag - lördag 7 augusti.

Hon ska berätta om sina år i amerikanskt fängelse.

Hon om någon vet ju sanningen i ordspråket: "Livet får sona vad stunden har brutit"- hon har tillbringat ungefär sitt halva liv i fängelse som följd av fel val - en gång!


Av Kaela - 7 augusti 2010 09:16

  


Igår satt jag i samtal med en ung kvinna...

Jag har inte kunnat släppa tankarna på det samtalet ännu.


Hon mådde tydligt dåligt...berättade att hennes mor dog för ett knappt år sedan och hänförde sitt dåliga mående till detta.


Sjävklart är det en av livets största förluster att mista sin mor - även om man är vuxen.

Vilket jag också sa.
Hon invände att det kunde hon leva med - hur mycket hon än skulle sakna - om allt varit annorlunda....så kom hennes berättelse:

"Ett drygt år innan mamma gick bort blev jag arg på henne, för något som jag då tyckte var jättestort men som jag nu insett var en bagatell.


Mamma ringde....hon skrev brev, skrev mail, skickade sms - och jag vägrade svara.

Hon kom till min dörr- och jag öppnade inte...


Här gjorde hon ett uppehåll för en lång förtvivlad gråt...


En dag när jag var på väg till mitt arbete i september förra året - fortsatte hennes berättelse - fick jag ett sms av syrran..."mamma  på väg till sjukhus i ambulans....

Jag tänkte att det var ett nytt sätt av mamma för att fånga min uppmärksamhet och tvinga mig till henne..så jag svarade inte.


Nytt uppehåll....ny gråt..


Tre nya sms kom från syrran under förmiddagen - fortsatte hennes berättelse- och till slut ringde hon och sa att jag bara måste komma om jag ville se mamma en gång till. Mamma hade fått en massiv blödning i hjärnan.....


Nu åkte jag-men försent.

Det gick ju inte att prata med mamma.Hon var redan långt på väg ifrån oss

På eftermiddagen dog hon.


Hon fortsatte att berätta om detta fruktansvärda att hon låtit en bagatell komma emellan henne och hennes mor, som hon ju älskade egentligen.

Och hon avslutade med att säga: "Hur många blommor jag än lägger på graven, så ser hon dem inte längre."


Jag var skakad efter vårt samtal.

Och tänkte på hur viktigt det är att vi aldrig behandlar någon vi älskar som luft.

Givetvis tänkte jag också på vilket svårt sista år detta givit mamman som förstås älskade sin dotter...


De flesta av oss får gott om tid på oss att göra upp och försonas...

Men alla får det inte...


Så varje dag behöver vi se till att allt är klart mellan oss och dem vi älskar.



Av Kaela - 7 augusti 2010 09:04

DN skriver idag om att under en tvåårsperiod tillkommer 10 000 nya mobbningsoffer enbart genom dåligt ledarskap och organisationsförändringar.

En diktatorisk chef som ser de anställda som pjäser i ett spel som kan bytas ut bäddar för mobbning.

Mobbning i skolan är avskyvärt och vi blir upprörda.


Men det är dags att bli upprörda över mobbningen på våra arbetsplatser också....

10 000 nya mobbningsoffer på två år - hisnande tankar får jag av den summan....det  blir lika många personliga tragedier, alltför ofta med arbetsförmåga och sjukpension som följd.


Det är ALDRIG den mobbades fel att den blir mobbad!!!!

Aldrig aldrig aldrig......

oavsett hur annorlunda personen är - eller hur den ser ut eller vilka egenskaper den har!



Jag skrev om mobbning för någon vecka sedan

Då på grund av att jag hamnade på flera bloggar som tog upp ämnet....

Av Kaela - 7 augusti 2010 08:59

  

 

 

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder


Magnus von Platen

Av Kaela - 7 augusti 2010 08:53

Så sant Catharina ...den handlar om dig- absolut....

Och man kan nästan undra om fotona är från din trädgård och din tyllgardin...eller hur?


Kram


Visa vid vindens ängar/Mats Paulsson




Av Kaela - 7 augusti 2010 08:48

Intressant artikel du har om Justin Bieber milias.


Har inte hört talas om honom och funderar lite vad han har med Monica Zetterlund att göra..


Ha det gott och var rädd om dig


Sakta gå hem genom stan/Monica Zetterlund

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards