Direktlänk till inlägg 25 maj 2013

Stressad? Vad kan man göra åt det?

Av Kaela - 25 maj 2013 09:07


 


Har du någon gång funderat på varför zebror och katter - eller hundar och kor inte får magsår.

 Därför att de varken grubblar eller ältar.


Det är ju vi människor väldigt bra på.


Och så får vi betala med magsår eller mer eller mindre diffusa smärtor i kroppen.

Jag tror att vi alla sitter  i samma båt och brottas med stress på olika sätt.

Stress som ger värk här och där - eller i värsta fall gör oss ordentligt sjuka.


Det är till och med så illa att fostret i magen kan påverkas av mammas stress läste jag för en tid sedan i en tidigare artikel på nätet.


Även vår görmåga att minnas påverkas av stress.

När kortisol utsöndras i en stressituation i vårt liv  förhindras hippocampus, hjärnans minnescentrum, från att använda blodsocker.

Om det inte finns tillräckligt med blodsocker i hippocampus uppstår energibrist och hjärnan får inte den kemiska möjligheten att skapa ett minne som den behöver.

storm.Hjärncellerna kan helt enkelt inte kommunicera med varandra.

Hjärnceller dödas om de utsättas av för mycket kortisol. Det inträffar när kortisol stör hjärncellernas normala ämnesomsättning så att stora mängder kalcium kommer in i hjärncellerna.

Kalciumöverskottet leder så småningom till att produktion av det slags molekyler som kallas fria radikaler, vilka dödar hjärncellerna inifrån.

Med tiden kan överskottet på kortisol döda miljarder hjärnceller på detta sätt/Källa: Bo Nilsson. Sjukdomars orsaker.


 Ofta ställer vi orimligt höga krav på oss själva. Detta ökar bara trycket och gör oss mindre effektiva. Påminn dig själv om att du inte måste vara perfekt hela tiden. 


Vad kan vi själva göra för att förhindra att den här dåliga stressen bryter ner oss:


Jag gör alltid en lista det första jag gör när jag kommer till jobbet.

Börjar med den uppgift jag har gruvat mig för mest först.

Annars ligger den uppgiften över mig hela dagen och ger mig obehag.


Jag jobbar på att lära mig säga nej - sätta upp mina gränser och försöka arbeta efter dem 

Det finns en gräns för vad jag kan göra och för närvarande tränar jag på att hålla den.


Har du några andra metoder eller knep som hjälper dig att jaga ut den dåliga stressen ur ditt liv.

Dela med dig!

Vi behöver alla lära oss mera om möjligheterna vi har att slippa fara illa av stress.





 
 
Anki

Anki

26 maj 2013 00:00

Jag är mkt noga med att ta korta pauser och andas lugnt och djupt ända ner i magen.Tömmer huvudet på tankar.I början var det svårt men nu när jag har tränat upp mig kan jag när jag sitter i bilkö eller i kön på maxi.På min arbetsplats sätter jag mig en minut eller två för att hämta energi eller för att hitta lugnet.
Mitt svar är lär dig att meditera 5 minuter,10 minuter eller längre....finns många på you tube som man kan ta till hjälp när man är ovan.
//Anki

http://mixtillmax.blogspot.com

Kaela

26 maj 2013 07:52

Just detta du skriver om har jag också upptäckt.
Det ger massor att använda de små förargliga väntepauserna på vägen genom dagen till djupandning och kanske eftertanke!

Fin blogg du har!
Hoppas din mor mår bättre nu!

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards