Alla inlägg den 23 februari 2013

Av Kaela - 23 februari 2013 18:18

Läser i Svenska Dagbladet att nästa vecka ska bli varmare.

En riktigt glädjande nyhet.

tror de flesta - liksom jag- är ganska trötta på vinter just nu.

Den har varit sååå lång!

Nu lovar meterologerna i och för sig inte att våren är här....men takdropp är välkommet - det ger vårkänslor.


Av Kaela - 23 februari 2013 12:10

En blogg som du inte får missa.


Ulrika Marking, är läkare och på uppdrag för Läkare Utan Gränser!


Följ hennes möten med människor i svåra situationer...


Hon har gjort färre inlägg än man skulle vilja läsa....men hon hinner säkert inte...och de få som finns ger viktiga inblickar i en annan värld

Av Kaela - 23 februari 2013 12:02



 




Jag känner en härlig prinsessa
hon har ingen krona av gull
och det finns inga prinsar som strider
mot drakar för hennes skull.

Men hon har ett hjärta som ömmar
för alla lidande små
och hon har en tanke som lider
med dem som ensamma gå

Se min fina prinsessa
går klädd i vardag så grå
fast utan krona på hjässan
hon är en prinsessa ändå


Kaela

Av Kaela - 23 februari 2013 11:27

Många. många människor har gåvor som de aldrig får använda.


Men om du klickar på länken får du höra en av dem som oftast får gå genom livet utan att använda sina gåvor, bli upptäckt.


http://www.youtube.com/watch?v=tZ46Ot4_lLo

Av Kaela - 23 februari 2013 09:16

 



Medkänsla och medlidande - är det samma sak?

Ytligt sett så låter det nästan så.

Men jag skulle nog vilja säga att det är fel.

Snudd på att jag skulle vilja säga att orden är motsatser- men det blir inte rätt det heller.

Däremot beskriver de två motsatta förhållningssätt.


Medlidandet späder på smärtan och lägger ved på elden så att säga!.

Att få någons medlidande - att bli ömkad det betyder ju  att man förminskas - görs oansvarig.


Medkänsla handlar istället om min empati och viljan och förmågan att förstå.

Att sätta mig in i situationen och känslorna utan att göra vare sig situationen eller känslorna till mina egna.


 Vi vill minska smärta hos våra vänner  på alla de sätt som finns. (Inget fel med det)

Ibland tror jag ändå att vi skulleutgöra den allra bästa hjälpen om "vi kände mindre och vaggade mer"

Genom att finna där - även när det är obekvämt - där för nattliga samtal och omplåstring men utan att försöka ta bort själva smärtan.

Smärtan är inte dålig i sig.

Den är en möjlighet till utveckling!

Vi behöver lära  oss se smärtan som en trång och svår passage  - en tunnel - men med desto större ljus och klarare luft på andra sidan.



Av Kaela - 23 februari 2013 09:10

 



En blomma vill jag vara i världen, jag vill leva med en blommas vishet,

vara andra till förvånings glädje,

stå och se med blommans klara blick

inte bära agg mot dem som hata,

inte kräva våld och död tillbaka - bara vara till i gränslös kärlek.

Bo Setterlind

Av Kaela - 23 februari 2013 08:56

Idag är det lördagen 23 februari och Torsten och Rorun har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige  finns 16 748 män som har förnamnet Torsten. Av dessa har 4 974 namnet Torsten som tilltalsnamn.

Torsten är ett fornnordiskt namn sammansatt av gudanamnet Tor och sten.

Namnet har man tidigaste sett på runinskrifter från  1000-tal, ex. på sten i Mälsta, I  Kårsta socken, Uppland finns en sten där man kan läsa: "Frösten, Torbjörn, Faste, Vinjut, Ulf, Gunndjärv, de bröderna reste till minne av Torsten, sin fader."


363 kvinnor  har förnamnet Torun i vårt land.  Av dessa har 228 namnet Torun som tilltalsnamn.

Det finns 19 män som bär namnet. Av dessa har 16 namnet Torun som tilltalsnamn.

Torun är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Tor och unn som betyder älska.

Man har tidigaste sett namnet på en runinskrift i Aspa, Södermanland - där står det: "Hög står, stenen efter gode sonen till Öpir och till Torun, till Gyllas broder. Gud hjälpe anden."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards