Alla inlägg den 7 september 2014

Av Kaela - 7 september 2014 09:15

 


  



Jag fick en fråga häromdagen av en gammal vän som jag inte mött på länge.

Plötsligt - under vårt samtal om allmängiltiga ting - tystnar hon ett ögonblick och så spänner hon blicken i mig och frågar: Du....du är du lycklig?"



"Lycklig - vilket svårt ord - och vilken svår fråga" svarade jag....


Lycklig!
Vad är det egentligen att vara lycklig?
 
Detta magiska ord som fyller veckotidningarna med lättlästa noveller...
den där magiska såpbubblan som vi sträcker oss efter och längtar efter och säljer en hel del av andra värdefulla saker i vårt liv för att nå..
 
Frågan fortsätter att dunka i mitt huvud: "Är jag lycklig?"'
 
Inte så lätt att svara på - men jag försöker......
 
 
Jag är inte lycklig varje dag, men jag älskar varje dag.
Jag älskar min man, våra barn, mina vänner, vårt hem, mitt arbete.....möten med människor..
 
Jag tycker inte det är roligt varje dag  - och vissa stunder känns allt vad lycka heter mycket avlägsen.
Men  - jag har ett otroligt rikt och meningsfullt liv, och det räcker bra för mig.
 
Hellre än att säga att jag är lycklig - vill jag säga att jag är tillfreds....
Livet är gott fastän det har sina uppförsbackar.
En del riktigt knöliga sådana...
 
Lycklig - ja en del tror att lycka skapas med något så enkelt som exklusiva saker.
Att anledningen till olycka är helt enkelt en brist på yttre tillgångar.
 
Det är en skör lycka om den vilar på så osäker grund.
Materiella saker kan väl ge en kort stunds glädje - men inte gärna den tillfredsställelse över det jag är och har - som kanske en del vill kalla lycka.
 
Om vi bara vore vackrare, rikare, duktigare eller hade en trevligare livskamrat/ partner, då skulle vi kunna bli lyckliga!
Jag tror många tänker så.
 
"Pengar ger inte lycka, men jag gråter hellre i en Rolls-Royce än i en Volkswagen” är ett ofta citerat talesätt av Francoise Sagan.
Jag håller inte med henne.
Sorgen är lika tung att bära oavsett om man har gott om materiella tillgångar eller inte.
 
Och lyckan, glädjen, tillfredsställelsen kan vara minst lika stor hos den med tomma fickor - som hos den som har privat jetplan.
 
Lycka som inte är kopplad till något materiellt, händelser eller annat.
Det är livslycka.
Livslycka är gratis, varje soluppgång och var man än befinner sig....
 
Om vi nu enas om att kalla det för lycka - eller som jag hellre säger - tillfredsställelse.
Av Kaela - 7 september 2014 07:27


 



Vägen hem var mycket lång
och ingen har jag mött,

nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom, trösta mig en smula,
för nu är jag ganska trött
och med ens så förfärligt allena.


Jag märkte aldrig förut
att mörkret är så stort,
går och tänker på allt det där man borde.
Det finns så mycket saker
jag skulle sagt och gjort
och det är så väldigt lite jag gjorde.


Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut.


Jag letar efter någonting
som vi kanske glömde bort
och som du kunde hjälpa mig att finna.
En sommar går förbi, den är alltid lika kort,
den är drömmen om allt man kunnat vinna.
Du kommer kanske nångång, förr'n skymningen blir blå
innan ängarna blir torra och tomma.
Kanske hitta vi varann, kanske hittar vi då på
något sätt att få allting att blomma.


Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut.


Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du nånsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och att få vara samman med varandra.


Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.

Av Kaela - 7 september 2014 07:15

 


Idag är det söndagen den 7 september och Kevin och Roy har namndag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards