Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Vi behöver tysta oaser - varje dag!

Av Kaela - 20 februari 2015 18:16

 



Var vi än går så finns det ljud eller musik omkring oss.
Tystnad är idag något av en bristvara.
Stillhet är något som vi drömmer om medan vi skyndar oss att göra allt det vi bedömer som måsten för att sedan kunna koppla av.


Vi alla behöver en stund ro varje dag.

En liten stund av ensamhet så man kan samla tankarna och få nya krafter.

Tystnaden ger en möjlighet till samtal med oss själva.

Det är först när vi uppmärksammar tystnaden som vi blir medvetna om den inre stillheten där vi får möjlighet att stanna upp och bara vila.


Men - då gäller det att vi också har en inre tystnad.

Att det inte är ett uppror av högljudda tankar inom oss.

Många människor har svårt att få tyst på sina egna tankar, tankar på problem som kan påverka välbefinnandet på ett negativt sätt.
Man uppehåller sig vid tankar på problem i stället för att leva här och nu

Många tycker att tystnaden är skrämmande.


Men när man blir van vid att ta en stund varje dag av både yttre och inre tystnad upplever man att den är helande.

Full av frid.


Vi behöver de stunderna i det liv vi lever idag.

I en tillvaro som är fullständigt full av musik i varenda affär vi går in nästan. Billjud, inbromsningar eller annat som får oss att känna av den inre stressen.


Vi behöver tystnaden för att hinna ifatt oss själva.

Och inte bara vara som en spratteldocka där oljuden drar i trådarna.

 En tyst stund gör att vi landar i en frid som vi sedan kan bära med oss ut i ljuden.


 
 
Ingen bild

Anneli

21 februari 2015 12:46

Några år efter jag blivit kroniskt sjuk, flyttade vi ut på landet.
- "Här slutar allmän väg" står det på en skylt någon km bort.
Här finns den tystnad jag behöver för att må bra. På vintrarna när fågelsången tystnat, så hör man bara sitt eget hjärtas slag.
Annars är det bara naturens egna ljud som hörs, och man känner sej verkligen som en del av den.
- Är så glad att jag hittat hit till dej. Du hjälper till att fylla på mina energidepåer och ger mej nya tankebanor.
Ha det gott !

Kaela

22 februari 2015 08:26

Vilken härlig kommentar!
Poetisk och vacker!
Tack för att du berättade....så fint att veta att det finns någon som behöver de tankar jag skriver ner.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards