Alla inlägg den 19 februari 2015

Av Kaela - 19 februari 2015 23:15

 




Önskar DIG en god natt!

...vart än i världen DU befinner dig!

En natt med stärkande sömn och goda drömmar!

Det är du verkligen värd!
I morgon är en annan dag - en ny dag, med nya möjligheter!

Av Kaela - 19 februari 2015 21:02

 



Det är dimma därutanför mitt fönster.

Dimma är något märkligt.
Nästan magiskt, eller åtminstone lite mystiskt.

Alla konturer blir mjuka och vänliga....det hra och karga suddas ut.

Men ändå - på samma gång lite skrämmande.

Vad döljer dig i dimman?



Vårt fokus flyttar närmare när långt borta döljs i dimma. 

Det som är bortom kan inte distrahera oss. distraherar oss inte längre.

Nära ting hamnar i fokus för vår uppmärksamhet.


Kanske är det så att dimman finns där för att minska  alla intryck som vanligen strömmar emot oss.

Få oss att upptäcka det som är nära.

Dimman gör vår vandring till en vandring i ett enda stort NU!

Dimma är inte så dumt.

Om man ser den på rätt sätt.




Av Kaela - 19 februari 2015 14:03

Här på mitt arbete har vi några som finns hos oss på en arbetsmarknadsåtgärd.

En av killarna i den gruppen tycks ha missat vad han var ämnad för.

Han har arbetat som svetsare, men har visat sig vara en underbar kock och bagare.

En dag i veckan fixar han lunchen till oss alla.

Jobbet bjuder han på och alla hjälps åt att betala ingredienserna.


Idag har vi  ätit en otroligt smarrig köttfärspaj med lock.

Jag hann inte med med kameran innan folk hade huggit in på den.

Så bild saknas tyvärr.


Här kommer i alla fall receptet som jag lyckades tigga mig till.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Pajdeg

4 dl ljust dinkelmjöl

pajdeg

4 dl ljust dinkelmjöl

150 g  Smör

1 msk kallt vatten


Fyllning

2 små gula lökar

1 klyfta vitlök

400 g nötfärs

1 morot

1 dl kokt ris

½ urkärnad och finhackad chilifrukt

2 dl crème fraiche Orientalisk

Curry

salt och nymalen peppar

3 ägg

1½ dl  Mjölk

1 dl Västerbottensost

1 uppvispat ägg till pensling


SÅ HÄR GÖR DU:

Mixa mjöl och kuber av kallt smör tills degen börjar bli smulig.
Tillsätt vattnet och kör lite till tills degen bildar en boll.

Täck med plastfolie och låt vila i kyl minst 1 tim.
Sätt ugnen på 200°.
Kavla ut hälften av pajdegen och klä en pajform med den.
Nagga degen med en gaffel och förgrädda pajskalet i 10 min.

Hacka lök och vitlök.
Fräs i lite smör ett par minuter utan att det tar färg.
Tillsätt köttfärsen och fräs ytterligare ett par minuter.
Skala och riv moroten grovt

 Tillsätt morot, ris, chili och 1 dl crème fraiche. Smaka av med salt och nymalen peppar.
Fyll pajskalet med köttfärsen.

Vispa ihop ägg, resten av crème fraiche, mjölk och ost och häll över köttfärsen.

Kavla ut resten av paj-degen.
Skär ut till ett runt lock och , lägg över locket.

Rulla resterande pajdeg till en lång rulle som läggs runt kanten.

Platta till rullen med en gaffel runtom.

Pensla locket med uppvispat ägg.

Grädda pajen i ca 35 min.


Till detta hade han gjort en fräsch grönsallad.

MMmmmmm.....

Av Kaela - 19 februari 2015 08:31

  jag har alltid haft väldigt svårt att bestämma mig var jag står politiskty.

Om man nu måste stå åt det ena eller det andra hållet.

Med det kan jag förstås inte säga att jag är ointresserad av politik.

För allt är ju egentligen politik.


Någonstans vill jag ändå tro att oavsett färg på regeringen så vill de det bästa för Sverige.


Men jag blir betänksam när jag läser om hur man dels vill ta bort möjligheten till skatteavdrag på gåvor till ideell verksamhet eller trossamfund.

Och att man jagar second - hand butikerna med momskrtav.

Då menar jag förstås de affärer vars överskott går till humanitära ändamål - utomlands eller i Sverige.


Läs ledaren i Svenska Dagbladet



Av Kaela - 19 februari 2015 06:13


 


Visst längtar man oerhört mycket efter våren nu.

Det är som att man vågar släppa fram längtan mer och mer i takt med att dagarna blir ljusare.

Det är underbart att komma till jobbet och det är ljust ute.

Hinner inte riktigt hem medan det är ljust  - men nu går det fort.

Flera minuter mera av ljus per dag än för en vecka sedan.


Kanske är ljuset det vi längtar allra mest efter under den långa mörka vintern.

Ljuset väcker oss - gör oss mera levande.




Idag har Gabriella och Ella namnsdag.

Jag gratulerar Bildresultat för smiley,flowers


Gratulerar också dig som har födelsedag idag!

Och önskar all glädje över dagen och ett gott nytt levnadsår  

 
Idag ville inte Bloggplatsens smilies komma fram så jag fick hämta på annat ställe.
 
På tal om ljus -  visste du att vitt ljus är uppbyggt av alla färgerna i spektrat?

Mörker är ju bara mörker.
 
Även om vi lär behöva det också - eftersom det gör oss sömniga och får oss att gå isäng.
 
Önskar DIG en ljus dag i alla avseenden.
Hoppas solen ska lysa på dig och ditt inre ljus får lysa!
 
 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards