Alla inlägg den 4 februari 2015

Av Kaela - 4 februari 2015 22:03

 



Ny rush med städning och undanplockning inför ny visning av lägenheten imorgon.

Jag börjar bli l i t e trött på att leva i en utställningsetta.

Man vågar ju knappast andas.

Men nu är vi framme vid den absolut sista visningen.

Hoppas och tror jag.


Nu ska jag iallafall krypa ner i min skäna säng och sova gott.


Det önskar jag DIG att du får göra också....

Och så får vi minnas tillsammans....att det är inte "hur man har det, utan hur man tar det"

Humorn är en god hjälp i alla situationer.



Av Kaela - 4 februari 2015 09:03

 

Bilden lånad av adlibris



Jag har just avslutat en bok som av någon anledning inte blivit läst.

Jag köpte den för några månader sedan - Och glömde bort den.


Men det gjorde ju bara att jag hade upplevelsen kvar.


Amys mor och moster är de enda i sin släkt som överlevt Förintelsen.
Om detta talas det dock aldrig någonsin i Amys familj.

De har flyttat till Amerika och ett nytt liv.


Det trauma som systrarna, Amys mor och moster, så hårdnackat vägrar kännas vid går istället i arv till Amy.

Amy gör en upptäckt.
I källaren till deras hus kontaktas hon av de döda.

De som förintades.


Hennes morföräldrar finns med Amy i hennes drömmar och gör henne frånvarande från nuet.


När hela familjen brinner inne står Amy kvar - ensam i världen.

Hon utbildar sig till pilot i en längtan att fly det förflutna.

Fly sin ilska mot sig själv och andra - och mot Gud.


Det är ju som vi alla vet ett ganska hopplöst företag att försöka fly från det förflutna- man måste försonas med det.


Jag ska inte berätta mera om denna bok som är otroligt spännande och otroligt tung - och ändå min bästa läsupplevelse på länge.


Boken heter: Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis


Du kan köpa den här för en knapp femtiolapp.

 







Av Kaela - 4 februari 2015 06:19

 




Igår var en lång och intensiv arbetsdag.

Som de allra flesta dagar på mitt arbete.

Alla är som tur är inte lika långa.

Men det händer hela tiden saker.

Massor av telefonsamtal från människor som behöver någon form av hjälp.


Det enklaste att hjälpa till med är kanske när det ringer en äldre person som vill ha stöd och hjälp av en ledsagare vid ett läkarbesök eller något annat som det känns för otryggt att företa själv när syn, hörsel och ben börjar svika.


Dagen avslutades med ett samtal med en kvinna som är ganska ny i Sverige.

Som inte har några vänner och står på gränsen till att hamna i en djup depression.

Hennes svarta förtvivlade ögon fullständigt ropade på hjälp.


Jag vet att jag kommer att hitta någon som vill bli hennes vän så småningom.

Men jag hade gärna velat ha någon där - direkt.


Ett annat samtal med några studenter från Socionomprogrammet som frågade: "Varför behövs ni" finns också kvar i minnet.

Jag erbjöd dem en dags praktik - för att de skulle få se.

Och idag kommer de att följa med arbetet.

Jag vet att de kommer att bli helt överväldigade av det behov som visar sig bara under en enda dag.

Även om de inte kan vara med i alla samtal - så möter de ändå dem vars ögon ropar på gemenskap och och vänner.


En ny dag är en fantastisk möjlighet!

Den ligger orörd framför dig och mig!


Jag önskar DIG och mig att vi ska kunna ta emot denna dag och vad den för med sig med varma händer och öppet hjärta.


Grattis säger jag till Ansgar och Anselm   som har namndag idag!


Och till DIG som har födelsedag   






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards