Alla inlägg den 3 oktober 2015

Av Kaela - 3 oktober 2015 22:45

 


Livet är inte enkelt.

Men om det skulle vara det skulle vi kanske bli uttråkade.

Vi behöver lite motstånd för att må bra som människor.

Men vi behöver också glipor i tillvaron.

När allt är lugnt och fint och vi känner att allt stämmer.

En sådan kväll har jag haft med mannen i mitt liv.

God mat (som han lagat) han är verkligen mästerkock!

Även om han länge gjorde allt för att dölja det så är han avslöjad nu - och det innebär att han oftast får ta hand om matlagningen<.


Så jag har det bra.

Så satt vi lägge...pratade...om drömmarna...om barnen...om våra jobb...problem och glädjeämnen.


Innerligt acksam för en sådan kväll tillsammans med min fantastiska livskamrat förbereder jag mig för att stämma träff med tandborsten.


Men först vill jag bara komma in och säga godnatt till DIG!


Ha en fin avslutning på dagen och en god natt med vackra drömmar!


Och så ett citat förstås:


"Låt oss vara tacksamma mot de människor som gör oss lyckliga; de är de förtjusande trädgårdsmästarna som får våra själar att blomma."
Marcel Proust

Av Kaela - 3 oktober 2015 11:52

Vi flyttade in i vår nybyggda lägenhet för sju månader sedan.

Men ännu finns oupp-packade lådor.

En av dem tog jag mig för att packa upp idag.

Och där gömde sig en klenod som jag nästan glömt.

Den lådan har bott ouppöppnad på tre platser.

Och tiden har lagt dimma över vad den innehöll.

Det var skrivet >minnen< på den.


Titta vad jag fann....jag som 6-åring med tre syskon....


 



Av Kaela - 3 oktober 2015 09:13

 



Haft en lång skön natt.

Det var redan nästan ljust ute då jag vaknade!

Utsövd.


Är inte det det allra skönaste med en ledig dag - att få sova tills man vaknar - och möta ljuset utanför sönstret.

Ljus är en förutsättning för liv på jorden.

Solljuset tar han om växternas fotosyntes, där solenergin omvandlas till kemisk energi.

Dagsljusets längd påverkar växternas och djurens fortplantning, olika säsonger.



På samma sätt påverkar ljuset oss människor.

Vi blir mer levande i ljus.

Och vi mår bättre.

Hörde en läkare som sa at när vi vaknar under den här mörka årstiden ska vi utsätta oss för ordentligt med ljus.

Tända upp ordentligt i huset.

Då väcker vi hela vår kropp.

Och vår själ inte minst.

Den behöver också ljus.


Något att minnas på måndag när klockan river oss ur sömnen och kanske ur drömmen.


Efter detta funderande runt ljus måste det förstås vara ett citat som handlar om ljus.

Här kommer det:


"Ingen tänder en lampa för att kunna gömma sig bakom dörren: syftet med ljus är skapa mer ljus, att öppna människors ögon, att avslöja underverken runt omkring."
Paulo Coelho




Av Kaela - 3 oktober 2015 09:04

 


Idag är det den 3 oktober och Evald och Oskar har namnsdag!

Jag gratulerar!

Gratulerar också dig som har födelsedag idag!

En fin firardag har ni hoppas jag - solen skiner försiktigt och det är lördag!





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards