Direktlänk till inlägg 20 november 2016

Kanske har oron ett ärende

Av Kaela - 20 november 2016 09:02

 


I just den fas av livet som jag befinner mig trängs ibland tankarna i huvudet.

Men min stund ute på balkongen insvept i en go och varm filt varje morgon ger mig en fantastisk möjlighet att ändå bringa lite reda i tankesnurret.


Imorse snurrade det ganska bra då jag kom ut i den kalla gryningen.....

Tiden går fort - snart slutar jag mitt jobb på grund av att min syn avtar i ganska snabb takt.

Jag kan känna rädsla för framtiden - för det som ska hända- eller inte hända- sysslolösheten...dagarnas ensamhet och tystnaden....


När jag satt där ute  och frös lite om näsan idag - kom ordet "överlämna" i mina tankar....

Allt det där jag oroar mig för det är ju ännu inte här----kommer kanske aldrig......jag har bara just idag...

Och jag insåg att även om jag har svårt att ta mig ur de oroliga tankarna ibland så  är det så, att just i det läge jag befinner mig i - idag - där är allting gott och väl.

Det dök upp en mening i mitt huvud som jag hört eller läst någonstans  någon gång: "Lägg dig raklång i nuet".



Detta kan låta enkelt men det är det verkligen inte.
Att överlämna sig är inte enkelt.
Orostankarna har haft gott om material att bita sig fast i sista året i mitt liv.

Om oron är kvar- hur blir det då....om jag inte kan överlämna....

Ja då kan jag bara vila i att det är så det är.
Kanske är spänningen  och oron något som har ett budskap till mig just nu - eller ett redskap som ska mejsla fram det som ska fram....just nu får jag bara vila i att jag inte lyckas överlämna mig själv helt till livet...till det som sker...det jag kallar Gud men du kanske kallar något annat.
Närvaron i nuet har en hemlighetsfull förmåga att återställa den inre enheten trots att oron finns kvar.
Kan till och med locka fram hittills outnyttjade resurser inom mig.. nå djupare skikt i mig-med nya insikter.....


Önskar DIG en fin söndag - solen skiner på min plats på jorden. Hoppas DU kan se en glimt av den också!



Och så ett citat...om du orkar och vill....


"Världen är visserligen full av lidande,
men den är också full av övervunnet lidande"
Helen Keller



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards