Alla inlägg den 20 november 2016

Av Kaela - 20 november 2016 18:46

 

Just nu letar jag böcker med text som jag kan läsa.

Det är inte alltid att texten behöver vara stor...men typsnitt och färg avgör mycket.
På den vägen stupade jag över en bok med titeln: "Helt oväntat" av Anita  Nilsson.

En för mig okänd författare trots att hon tydligen givit ut en del.

Jag gör som många andra då jag tror mig ha hittat en bok jag vill läsa....och vänder på den och läser  på baksidan.

Så här står det bak på Anitas bok:

"Den här boken är som en saga. Den handlar om det helt oväntade. Om att få sig en smäll i självaste hjärnkontoret och plötsligt inte få ihop bokstäverna Om hot. Om oro. Om öronproppars betydelse.....om att komma igen....."


Nu var jag såld. Boken måste bli min.
Såg ut som om min syn skulöle klara texten....det har den gjort med hjälp av stark lampa och förstoringsglas.

 

Den bjöd mig på en vidunderlig resa.

Jag har fått följa med i en annan människas svåra resa....en sån där resa som man inte läser om i några turistbroschyrer och inte heller beställer på resebyrån...tvärtom man bli ledsen, arg och upprörd....över denna resa  - dit du icke vill.

Det blir Anita också - och det delar hon med läsaren i fantastiska uderfundiga, hoppfulla, uppgivna, förtvivlade och glada dagboksanteckningar.

Anita undrar i slutet av sin bok - när hon har landat i ett lycklig slut och fått veta att läkeprocessen lett till hälsa och hennes värden är bra - om någon vill läsa....


Ja ja ja - jag tror många vill följa med på Anitas resa.

Många av hennes medresenärer kommer aldrig att kunna berätta....Anita har berättat för att hon kunde....känner stor tacksamhet som fått följa med på Anita genom labyrinterna ...

Boken är utgiven på Ord&Visors förlag och finns nog både hos nätets bokhandlare och på affären i din stad.

Köp den! Läs den eller ge bort den.




Av Kaela - 20 november 2016 09:02

 


I just den fas av livet som jag befinner mig trängs ibland tankarna i huvudet.

Men min stund ute på balkongen insvept i en go och varm filt varje morgon ger mig en fantastisk möjlighet att ändå bringa lite reda i tankesnurret.


Imorse snurrade det ganska bra då jag kom ut i den kalla gryningen.....

Tiden går fort - snart slutar jag mitt jobb på grund av att min syn avtar i ganska snabb takt.

Jag kan känna rädsla för framtiden - för det som ska hända- eller inte hända- sysslolösheten...dagarnas ensamhet och tystnaden....


När jag satt där ute  och frös lite om näsan idag - kom ordet "överlämna" i mina tankar....

Allt det där jag oroar mig för det är ju ännu inte här----kommer kanske aldrig......jag har bara just idag...

Och jag insåg att även om jag har svårt att ta mig ur de oroliga tankarna ibland så  är det så, att just i det läge jag befinner mig i - idag - där är allting gott och väl.

Det dök upp en mening i mitt huvud som jag hört eller läst någonstans  någon gång: "Lägg dig raklång i nuet".



Detta kan låta enkelt men det är det verkligen inte.
Att överlämna sig är inte enkelt.
Orostankarna har haft gott om material att bita sig fast i sista året i mitt liv.

Om oron är kvar- hur blir det då....om jag inte kan överlämna....

Ja då kan jag bara vila i att det är så det är.
Kanske är spänningen  och oron något som har ett budskap till mig just nu - eller ett redskap som ska mejsla fram det som ska fram....just nu får jag bara vila i att jag inte lyckas överlämna mig själv helt till livet...till det som sker...det jag kallar Gud men du kanske kallar något annat.
Närvaron i nuet har en hemlighetsfull förmåga att återställa den inre enheten trots att oron finns kvar.
Kan till och med locka fram hittills outnyttjade resurser inom mig.. nå djupare skikt i mig-med nya insikter.....


Önskar DIG en fin söndag - solen skiner på min plats på jorden. Hoppas DU kan se en glimt av den också!



Och så ett citat...om du orkar och vill....


"Världen är visserligen full av lidande,
men den är också full av övervunnet lidande"
Helen Keller



Av Kaela - 20 november 2016 08:11

o  


Idag är det söndagen 20 november och Pontus och Marina har namnsdag!

Jag gratulerar s¨varmt!

Gratulerar lika varmt DIG som har födelsedag idag!


Pontus  har härletts till det grekiska ordet póntos, "hav".
Likt en tsunami plöjer han allt i sin väg. Förknippas också som en stor krigare och hjälte.

Cirka 15 330 män bär namnet.


Marina är av latinskt ursprung och bildat av ordet mare som betyder hav.
Betydelsen är alltså ungefär "kvinna från havet".
Namnet är ett helgonnamn och finns dokumenterat i Sverige från början av 1300-talet

Det finns cirka 9580 kvinnor som bär namnet.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards