Alla inlägg den 3 mars 2016

Av Kaela - 3 mars 2016 20:33

 




Hörde någon berätta om Tom Tiainens bok "På god väg"
Han tog fjorton månaders ledigt och pilgrimsvandrade genom bland annat Frankrike.

Det sög till av längtan när jag hörde det.

Tänk!

Alla möten både med människor, platser och upplevelser.


Tänk att ta 14 månader ledigt från arbete och andra åtaganden och satsa tid på att finna sig själv, att ta en paus och reflektera över vad som är viktigt i ens liv!

Jag undrar vilka tankar som skulle dyka upp om jag skulle ha så mycket tid att tänka och möta mig själv.

 Skulle jag bli en bättre människa, mera insiktsfull?

Skulle jag kunna återvända till den vanliga vardagen?

Skulle jag våga?

Vi människor på 2000 talet har  inte har tid att reflektera, tänka och begrunda. Vi springer efter tiden och håller den i svansen..
Var det bättre förr?


Ja, jag tror det var bättre förr.

Om än inte på alla sätt.


Tråkigare var det kanske ibland.

Åtminstone att vara barn - men ur tråkigheten och kanske till och med tristessen föds kreativitet.

Kanske skulle en pilgrimsvandring ge det som det är så svårt att få mitt i vardagen - den  monotona vandringen, den långa vägen, den sparsmakade packningen, ensamheten - tid att möta sig själv.

Kanske borde vi alla våga känna efter när det är dags att stanna upp, dra andan.


Vad skulle du vilja göra för att få tid att andas ut - att hitta dig själv<+


Med de här tankarna vill jag önska DIG en fin kvälls slut på vad jag hoppas DU haft - en bra dag!

Och så småningom - kanske långt efter det att jag intagit sängläge, för det kommer jag snart att göra -  en god natt när du kryper ner mellan lakanen!


Här kommer kvällens citat!´:



"Man kan inte hindra bekymren från att komma, 
men man behöver inte sätta fram en 
stol åt dem att sitta på."


Gunnel och Kjell Swärd

Av Kaela - 3 mars 2016 19:02

 




Överfallen av tusen känslor
lyssnar jag mig
genom min egen andhämtning


vem vill ha ett liv

ett äkta


vill alla bli miljonärer
sjunga allsång
på Skansen
bli känd
vara NÅGON


medan barn dör i Syrien
journalister
och hjälparbetare
torteras och
dödas

----- och fisken
i havet
snart är borta

våra blommor behöver
vattnas

säger vi

medan vi lyssnar
till nyhetsändningarna

om översvämningar

och torka


om människor som  dör
i jordbävningar


och du
man kan göra fynd
på rean i stan.....


Jag lyssnar mig
genom min andhämtning

överfallen av tusen känslor.


Kaela

Av Kaela - 3 mars 2016 05:40

 


Morgonstund har guld i mun lyder ett gammalt ordspråk.

Men helt klart är det lite svårt att tänka så när nattmörkret ä'nnu trycker utanför fönstret.

Lättare en solig sommarmorgon.


Nu menar man ju förstås inte vädret - tror jag - när man använder detta ordspråk utan mera att den som är tidigt uppe får mycket gjort.


Ja i varje fall får man ju en del gjort på morgonen.


Jag vet att min dag kommer att innehålla möten med tre nya frivilliga.

Alltid lika spännande att möta dessa som kommer och vill ge av tid och kraft för att göra skillnad i en (ännu) okänd medmänniskas liv.


Så helt klart känner jag förväntan inför min dag!

Jag känner mig alltid lika prioriterad när jag får möta dessa människor....och det är ofta.
Antalet frivilliga är nu uppe i över trehundra personer och det är en ökning med cirka 60 personer sedan november.

Så du förståsr att min vinter innehållit många gyllene möten!


Nu vill jag önska DIG en dag med gyllene stunder.
Var rädd om DIG!

Du är en V.I.P



Här kommer morgonens citat:


"Hjärtat skall gro av drömmar annars är hjärtat armt."


Bo Bergman









Av Kaela - 3 mars 2016 05:34

 


3 mars är de idag och Gunborg och Gunvor har namnsdag!


Varmt grattis till er!


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin dag med mycket glädje!





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards