Alla inlägg under februari 2017

Av Kaela - 15 februari 2017 07:44


 

   

Idag är det den 15 februari och Julius och Julia har namnsdag!

Stort grattis till er som har namnsdag idag-!

Och stort grattis - förstås - till DIG som firar ännu en årsdag!
Gör en minnesrik dag!

 

Det finns 6 180 män i  vårt land som bär namnet Julius vilket är ett latinskt namn som härstammar från det romerska släktbundna personnamnet (Hjälte, Arier) Iiulius senare Giolio, som härleds från det grekiska ordet ioulo som är ett alternativt namn på Demeter som betyder Moderjord..

Namnet har använts i Sverige sedan mitten av 1500-talet.Just nu ökar namnets popularitet.

 

37 374 kvinnor i Sverige heter Julia vilket är ett latinskt namn som härstammar från det romerska släktbundna personnamnet Gulius, som härleds från det grekiska ordet ioulo, vilket är ett alternativt namn på Demeter som betyder Moderjord.
Namnet bars ursprungligen endast av medlemmar av gens Julia. Namnet, som har använts i Turkiet sedan i början av 1700-talet, hör nu bland de allra mest populära under 1900-talet, och 2000-talet.i Sverige

 

 

Av Kaela - 14 februari 2017 22:25

Ikväll har jag bevistat något som jag aldrig tidigare gjort!

En ishockeymatch!

Skulle inte ha blivit av om vi inte inbjudits utan vår bostadsrättsförvaltare till både middag i loge och match på Saab Arena i Linköping.

Matchen var mellan Linköping och Luleå.

Vanns av hemmalaget!

Ganska spännande måste jag säga.

Kan tänka mig flera matcher men de är absolut ingen förutsättsning för att jag ska känna en god livskvalitet.

 

 

 

Se nu till att sova riktigt gott!

Det tror jag att jag kommer att göra!

 

 

Delar med mig av ett klokt citat som passar väl efter en ishoxkeymatch!

 

Jag har missat över 9 000 skott. Jag har förlorat nästan 300 matcher. 26 gånger har jag anförtrotts att sätta den matchvinnande bollen – och missat. Jag har misslyckats om och om igen i livet. Därför lyckas jag.”
Amerikansk fotbollsspelare.

 



Av Kaela - 14 februari 2017 16:47

Lite hjärtebarn kom det till farmor i fotoform i alla fall på Alla hjärtans dag!

 

STELLA, SOM FYLLER SEX ÅR I BÖRJAN AV MARS

 

 

 

STELLA OCH ELLEN SOM BLIR TVÅ ÅR I SOMMAR

 

 

Av Kaela - 14 februari 2017 05:58

 

 

Ord är byggstenar till det vi vill ha sagt.

Och som sådana faschinerar de mig verkligen.

Ord har också en historia och det kan jag ofta undra över.

Och man kan leka med ord.....tänka bara på ordet meddela.

När man hör ordet tror jag de flesta av oss ser det som en slags information som ges vidare.

Meddela - dela med delamed-neddela.

Ändrar man på det här ordet ite så blir det ett riktigt trevligt och "varmt" ord... (jag upplever ofta ord som varma eller kalla).

Så när vi meddelar något som låter som riktigt högtravande kanslisvenska så delar vi med oss....

Ser man det så blir meddelanden säkert riktigt trevliga.


Ta hand om din dag - och dela med dig av dig själv till dem su möter - du är en gåva!



Av Kaela - 14 februari 2017 05:13

 

 

 

Idag är det den 14 februari och Valentin har namnsdag.

Det finns 7 708 män i Sverige som bär namnet Valentin som har använts i Sverige sedan 1400-talets mitt.

Namnet är också ett familjenamn med spridning i norra Centraleuropa genom tysk-romerska riket. Namnet, ursprungligen Valentinus, kommer från latinets valens som betyder "stark" eller "frisk".

Grattis  till dig som bär detta namn.

Grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Ni får fira dubbelt idag....när många firar kärleken....


Det är också så att Valentins namnsdag - Valentindagen har blivit Alla hjärtans dag även i Sverige

1956 var första gången ett varuhus, NK i Stockholm, skyltade med Alla hjärtans dag efter amerikanskt mönster. Så småningom började vi ge presenter och framför allt röda rosor.

Men var har dagen sina rötter?

 

Alla hjärtans dag är firandet av ett helgon med namnet Valentinus den 14 februari,
Firandet började inom den Katolska kyrkan  redan i slutet av 400-talet, men exakt vem, denne var är oklart.
Flera olika martyrer med namnet Valentinus från 200- och 300-talet
är dokumenterade, även om nästan ingenting konkret är känt om dem.
Enligt en sen medeltida helgonteckning ska St Valentinus ha återgett synen åt sin fångvaktares dotter - något som kom att inlemmas i vissa moderna historier om St Valentin.

Av Kaela - 13 februari 2017 14:09

 

Av Kaela - 13 februari 2017 12:33



 




50 miljoner människor i världen lever med epilepsi.

Det visste jag inte tidigare.

Ärligt talat hade jag faktiskt ingen aning om att siffran var så hög.

Men idag på min morgonpromenad mötte jag en man med en liten hund som var välsigt intresserad av att hälsa så vi kom att byta några ord.

Han berättade att han är en av dessa 50 miljoner människor - och - att det idag är Internationella Epilepsidagen.

Internationella epilepsidagen arrangeras för att uppmärksamma behoven av ökad kunskap, mer resurser till forskning och bättre livskvalitet för alla dessa drabbade.

Han efterlyste en "människan på gatan" -kunskap dessutom.

Eftersom många ëpileptiker drabbas av anfall på allmänna platser.

Många flyr för de blir rädda istället för att stanna och hjälpa.

 Jag hittade en väldigt bra sida på nätet om hur man gör för att vara en effektiv hjälpare...absolut något vi alla klarar av.

ta det lugnt

ta bort alla saker runt omkring

sätt ingenting mellan tänderna – det kan ge tandskador

lägg gärna något mjukt under huvudet

lös upp slips eller skärp, ta av glasögon

när kramperna har upphört, lägg personen på sidan med huvudet lågt

stanna kvar tills personen klarar sig själv

skydda personen mot omgivningens närgångna nyfikenhet.


Av Kaela - 13 februari 2017 09:33


 



"– Hela samhället går ju fort och vi har faktiskt barn på skolan som har magsår."

Orden kom från min vän som arbetar som skolsköterska.

Meningen högg tag i mig, orden borradersig in i min tanke och blev kvar...


Visst är det så att barn alltid får betala priset för det vi vuxna ställer till med.

Och här verkar det som vi har ställt till det riktigt illa.

Ökar barns utsatthet för stress?
ja jag tror det!

Varför??

Jag har nog inget uttömmande svar utan att prata med samhällsforskare och andra som vet mer än jag.

Att barn utsätts för stress som är såpass illa att de blir sjuka det borde göra att hela vuxenvärlden drar i nödbromsen.

Precs som vi vuxna reagerar barnen med kamp eller flykt när de utsätts för stress.

Hur många ungar blir stökiga i skolan, bråkar med kompisar och lärare.....för att det där som ska växa och gro inom dem inte får möjlighet till det i deras stressade tillvaro - eller stressade omgivning.

Det vet vi inte- men vi vet att våra barn växer upp i ett människofientligt samhälle och det är inte bara en varningsklocka....det borde vara så att alla klockor ringde....som kyrkklockorna en gång gjorde vid krig och ofärd.

Jag vet inte hur mycket vi kan påverka barns förskola och skola och övriga omgivning, vilket ju är hela samhället.

Men kanske kan vi - i bästa fall se till att det införs ett lite lugnare tempo i våra hem- och kanske kan en och annan av oss bli politiskt engagerad och påverka makthavare så att de inte skär ner antalet vuxna i förskola och skola.


Avslutar de här funderingarna med några ord av barnens ombudsman framför andra; Astrid Lindgren.


”Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka fram mycket ur dem.”




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards