Alla inlägg under mars 2017

Av Kaela - 18 mars 2017 04:00

 


Idag är det den 17 mars och det betyder att Edvard och Edmund har namnsdag.

Varmt grattis  till namnsdagsbarnen.

Varmt grattis också till dig som har födelsedag!

Gör nu en härlig firardag kära vänner!

 

8 286 män i vårt land bär namnet Edvard eller Edward (ursprungligen Eadweard) som är ett namn med E engelskt ursprung sammansatt av ord som betyder "rikedom" och "väktare".
Numera är stavningen Edward den vanligaste, men bland de äldre är stavningen med v den dominerande.
Namnet har används i Sverige sedan 1600-talet.
Redan på medeltiden användes namnet i formen Jedvard.
Sin glansperiod hade Edvard i mitten av 1800-talet då det var ett modenamn.

 

1 175 män i Sverige heter Edmund vilket är ett namn med  brittiskt ursprung, sammansatt av ord med betydelserna rikedom och beskyddare.
Namnet har använts i Sverige sedan 1620-talet.Edmund är mycket ovanligt bland de yngsta i dag.
Under 1990-talet var det bara en handfull fick det som tilltalsnamn.
Just nu är dock trenden uppåtriktad.

Av Kaela - 17 mars 2017 17:08

   


Påskliljor på balkongen!

Av Kaela - 17 mars 2017 14:01

et

 

Det är en ny tid. 
Våren knackar på dörren.
Dags att trampa nya stigar marsljuset ökar dag för dag och det börjar spira - vi blir påverkade!
Först nästan obemärkt, ett frö som börjar gro i ett skrymsle någonstans. 
Så kommer ljuset 
Tankar förändras.
Modlöshet och nedstämdhet skakas av och det finns plötsligt kraft att sträcka sig ut och hoppas igen!

“Traska andra stigar än de redan upptrampade

Ord jag läste och känner mig hemma i!

I denbrytninstid jsom min tillvaro just nu är -  där jag lite motvilligt lämnar stigarna bakom- de är redan upptrampade...nya stigar väntar på mina steg.

Så skönt att tänka så!

Kom att tänka på Tomas Anderssons sångtext "De kommer aldrig tillbaka" när jag läste de här orden så den hamnar också i det här inlägget! Varsågod!



De kommer aldrig tillbaka
kommer aldrig igen
våra bästa dagar
Och inte heller de sämsta
eller de som vi glömt
för att de va så trista


Äntligen morgon

äntligen ljust igen
Doften av kaffe väckte mig
radion i köket
tiden är en dröm

Den kommer aldrig tillbaka

kommer aldrig igen

Ingen repetitionstid
eller ens manuskript
har vår Herre gett oss
Nej, det är rakt ut i sändning
alla missar man gör
får man leva med sen

Av Kaela - 17 mars 2017 09:33


 



"Håller vi oss envist och uthålligt till det vårt hjärta sjunger om är det enbart en tidsfråga innan vi passerar målsnöret."
AgnetaOreheim

Av Kaela - 17 mars 2017 08:22



Från en nästan blå himmel utan moln sken solen redan på min tidiga morgonpromenad redan runt klockan 7 på morgonen idag.
En stilla förväntan tändes - vi går mot våren!!

Men våren - den är ju nu - och förväntan på vad som komma skall - är ofta bättrer än när det verkligen kommer.

Jag tror vi måste leva i förväntan - alltid - oavsett om det är vårsol eller höstsol på himlen ovanför oss!

Jag tror människor som ser ljust på tillvaron är både lyckligare och har mer livskvalité än de som förväntar sig inget

I själva förväntan bor en tillfredsställelse och en lycka.

Är man full av förväntan möter man människor och tillfällen med positiv nyfikenhet och så får man på det sättet ut det allra bästa av varje möte.

Jag förväntade mig ett mindre degigt huvud efter en natt med lite för lite sömn  - och det fick jag defintivt.

Dessutom hade jag riktigt trevligt på min 20 minuters promenad. Korta ordbyten om vädret med två som rastade en fyrbent vän som bonus.

En riktigt fin fredag önskar jag dig!

Tro att dagen ska möta dig med bra saker!


   

Av Kaela - 17 mars 2017 04:15

 

 

 

Idag är det den 17 mars och det betyder att Gertrud  har namnsdag.

Varmt grattis  till namnsdagsbarnen.

Varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Gör nu en härlig firardag kära vänner!

 

Det finns 9 990 kvinnor i vårt land som bär namnet Gertrud är ett namn av gammalt germanskt ursprung och är sammansatt av ord som betyder spjut och kraft.
Det har funnits i Sverige sedan 1200-talet.
Resenärernas skyddshelgon är S:t Gertrud.
Namnet är mycket ovanligt bland barn idag

 

 

 

Av Kaela - 16 mars 2017 15:12



 


Jag tror på en kärlek
utan plikt och skuld
utan försäkringar
och konkurrens.
Ett livets flöde
som inifrån förnyas
av sin egen kraft.

Jag tror på en kärlek
som dansar och sjunger
utan tanke på nytta –
och lika självklart
stannar upp
inför den som plågas
och delar smärtan.
Margareta Melin

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards