Alla inlägg under mars 2017

Av Kaela - 14 mars 2017 13:56

 


Om någon vi bryr oss om hamnar i svårigheter på det ena eller det andra sättet tror jag att vi alla är snabba med att erbjuda vår hjälp.

Och så ska det förstås vara.

Så  har jag alltid tänkt och säkert du också.


Så snubblade jag över berättelsen om mannen och fjärilen och det gav upphov till en hel del nya tankar.


"Berättelsen handlar om en man som  hittar en puppa på vägen Han tänkte  att den skulle vara i fara där där på vägen så han bär den till sitt hus för att skydda det lilla livet inuti, som är på väg att födas.
Nästa dag inser han att det är ett litet hål i puppan. Han kan se en liten fjäril som kämpar för att befria sig själv.


Orolig för den lilla fjärilen tar mannen en sax och bryter försiktigt upp puppan på vardera sida.
Han ville hjälpa den nya lilla fjärilen att komma loss. Vilket den gör. Fjärilen är äntligen fri. Emellertid kan man se att dess kropp är stor och svullen, och dess vingar är för små, som om de hade vikts ner.


Mannen väntar ett litet tag och tänker att fjärilens form måste vara tillfällig. Han föreställer sig att den snart kommer att sträcka ut sina vingar  och flyga iväg. Men det händer inte. Istället drar den sig bara runt i cirklar, och efter en stund dör den.


Mannen visste inte att fjärilens kamp för att frigöra sig från sin puppa var ett viktigt steg för att stärka sina vingar.
I denna process överförs vätskorna i fjärilens kropp till vingarna och endast på det sättet kan den bli till en fjäril, redo för flygning."


Kanske är det så för oss människor också ibland.

Vissa saker som är svåra möter vi kanske för att vi ska utvecklas vidare liksom puppan skulle bli fjäril genom smärta.

Visst ska vi vara där för varandra i dessa olika stadier av våra liv...mitt i de svåra passagerna....

Men vi ska kanske inte sörja över det faktum att vi inte kan ta bort smärtan från den vi så gärna ville göra detta för.

Dock oavsett att kampen är deras, så tror jag att det är mycket betydelsefullt att någon, några är med och stöttar, baddar pannan bokstavligt talat, tvättar och smörjer in fötterna....
Visar omsorg och kärlek!

 

För mig blev mötet med den här lilla berättelsen och vad den vill lära oss något befriande.Många tårar har jag fällt och säkert också du över vår oförmåga att förvandla en annan persons liv och ta bort lidandet.

Vi kan ju inte ta smärtan ifrån någon annan....och ska kanske inte göra det....men vi kan inse att det är något stort som händer - en människa växer!
Det pågår en process som ska leda vidare....


"Fyrar springer inte runt på öarna och letar efter båtar att rädda; de bara stå där och lyser."

 Anne Lamott

 

 

 



 

Av Kaela - 14 mars 2017 06:00

 

 

 

Idag är det tisdagen 14 mars och Matilda och Maud har namnsdag!

Stort grattis till er - och stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Se nu till att fira dagen ordentligt!



36 698 kvinnor i vårt land bär namnet Matilda eller Mathilda som är ett namn med tyskt ursprung och betyder modig kvinna,styrka,strid och makt. Namnet började användas i Sverige på 1600-talet.
Matilda kommer ursprungligen från Tyskland där man använde namnet Mechtild. Matilda var ett populärt namn i början på förra seklet, och det kom åter i ropet i under 1980-talet. 
Sången Waltzing Matilda betraktas som Australiens inofficiella nationalsång. Matilda är också vanligt i Frankrike.


12 130 kvinnor hos oss heter Maud som är en engelsk form för Matilda som betyder "modig kvinna" eller " stark i strid". Norskt drottningsnamn.
Maud är en klippa. Hon viker inte en tum när hon tror på något. Och hon lyckas på sitt stillsamma sätt övertyga de flesta om att hon har rätt. Envishet kallas det.


Av Kaela - 13 mars 2017 10:45

 

 



Läste de här orden någonstans på nätet....en del av en dikt kanske....minns inte....men jag minns orden, för de stannade i mig.

 
"Jag har sett lyckan. En dag såg jag den passera,
längst bort vid horisonten och i rasande fart"


Fångades av den första meningen  - medan den andra meningen gjorde mig lite konfunderad.

Visst är lyckan svårfångad -och kanske snabbt förbi -  det kan så tyckas ibland.

Men beror det inte på att vi vi har fel förväntningar eller för höga förväntningar.

Vi tror att lyckan kommer och vidrör allt med sitt trollspö och sen är allt gott.

 Jakten på lycka innebär en massa krav på vad livet ska innebära.

Ingen är lycklig hela tiden, även om vi gärna vill att det ska vara så.

 

Men om vi lär oss att söka lyckan i vardagen - just här - just i mitt liv - då är jag övertygad om att vi alla kommer att bli mycket lyckligare.

 

Om vi tänker på allt vi har att vara tacksamma för till att börja med så tror jag att vi kommer att känna av lyckan.

Lär oss att hitta vardagslyckan.

Fikastunden, promenaden, en stund i naturen - ensam eller tillsammans med någon älskad person.

 

Visst har många av oss svårigheter som stundtals kan kännas övermänskliga.

Ändå är det ingen paradox att vi mitt i detta kan känna tillfredsställelse och till och med lycka!

 

Kanske är lyckan just:

Ett stänk av regn på min kind och blåsten som tar tag i mitt hår

någon som ler mot mig i vimlet på stan, en sång genom ett öppet fönster som träffar mitt i  hjärtat,

 En sång som träffar djupt i hjärtat.

 

Att ligga i en skön säng precis innan man somnar....ögonblicket när man varken är vaken eller sovande...

 Ett klingande skratt och en värmande kram

 

Det avlövade trädet - grafiskt vackert - som sträcker sig mot hilen som i protest  eller kanske bön....

Skönheten är sån ibland....

Avklädd - men inte mindre vacker.


Just nu är jag på väg ut i ett för tillfället soligt Norrköping på spaning efter de små lyckostunderna....jag är övertygad om att du kommer att möta flera av dem under min promenad.


"Livet påminner om en vacker symfoni, som fascinerar och attraherar, men varar alltför kort tid."

Drottning Kristina

Av Kaela - 13 mars 2017 09:00

 

  


...........han stod mitt i gatan
raglande
och sjöng för full hals med sin hesa
fyllestämma


folk vände sig om
skrattade



jag grät över honom
och över hans hustru
väntande - oroad


när kommer han
och hur kommer han


..........men mest rann mina tårar
för dem
som hade hjärtan av sten


 Kaela



Av Kaela - 13 mars 2017 07:08




 



Idag är det måndagen den 13 mars och Greger har namnsdag!

Jag gratulerar varmt!

Lika varmt gratulerar jag dig som fyller år idag!

Passa nu på att bli firade alla bemärkelsebarn!


2 992 män i vårt land heter Greger i Sverige, namnet är en nordisk form av Gregorius
som i sin tur är en latinsk form av det grekiska namnet Gregorios som betyder vaksam, vaktande.

Första gången namnet dokumenterat användes i Sverige är år 1247 då Riksföreståndaren Birger Jarls  son (utom äktenskapet) fick namnet Greger Birgersson.
En tidig och betydelsefull namnbärare var påven Gregorius den store, skaparen av den gregorianska musiken.
Även påven Gregorius XIII har satt spår i historien genom den Gregorianska kalendern.

Greger började bli ett populärt namn på 1940-talet och trenden höll i sig in på 1970-talet.



Av Kaela - 12 mars 2017 18:41

m  


Suttit på svärmors sängkant.

Hon trivs inte på korttidsboendet....ingen hon kan prata med - ingenting som lockar....

Håller handen och smeker den - och plötsligt säger hon - men det är roligt att mamma och pappa kommer ibland...

"Mamma och pappa " undrar jag " kommer de till dig" och svaret "Ja flera gånger om dagen och det är så skönt.


Hur det går till vet jag inte....men jag är glad för hennes skull.

Även om hennes far dog för mer än 40 år sedan och hennes mor för mer än 25 år sedan.....så tror jag hon möter dem....på något sätt...och det tröstar henne. Så skönt....

Av Kaela - 12 mars 2017 12:15

   




Michelangelo lär ha sagt ”Bildhuggarens uppgift är att hitta bilden i stenen genom att hugga bort allt som inte hör dit”.

Kanske är det så även för oss människor av kött och blod!


Vad vi framför allt ska sträva efter är ju att bli den vi är.

Att allt det som inte hör dit - som har hängts på oss under åren tas bort.



 Utan tvekan kan det vara lika smärtsamt att mejsla fram sitt verkliga jag  som det skulle ha varit för Michelangelos stenblock om det hade haft känslor på samma sätt som vi människor.

Det är inte gjort på en kaffekvart.

Jag tror det är en process som tar hela vårt liv i anspråk.


Om vi alltid beter oss som vi alltid har betett oss, kommer vi alltid att får samma resultat.

Börjar vi istället fråga oss själva saker som ”vem vill jag vara?” när vi hamnar i en främmande situation, börjar vi röra oss mot helt nya perspektiv och beteenden som kanske passar oss bättre.


Så - vem vill du vara?

Sätt igång att bli den du vet att du är - där längst inne.

Av Kaela - 12 mars 2017 09:24

   



Att leva

som i skugga


osynlig och spårlös
ge röst åt längtan

låt natten ta dina händer
och ge dem vila

Natten bär sömn

i sitt innersta hjärta

väntar att få måla

livet i drömmarnas färg

 

Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards