Alla inlägg under mars 2017

Av Kaela - 25 mars 2017 16:42

Min fina goa lilla dotterson Alfons kollar på sin Ipad med viss förvåning!

Av Kaela - 25 mars 2017 08:01

Fina dotterdotter -Linnea så koncentrerad i tidiga morgonen.. Små människor- stora ögonblick!!!?

Av Kaela - 24 mars 2017 14:26


 

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.

Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade. De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel.

 
Vilka levde här? Ingen kan ge upplysning om det.
Namnen finns någonstans i ett arkiv som ingen öppnar (det är bara arkiven som håller sig unga).
Den muntliga traditionen är död och därmed minnena.
Zigenarstammen minns men de skrivkunniga glömmer.
Anteckna och glöm.

Torpet sorlar av röster, det är världens centrum.
Men invånarna dör eller flyttar ut, krönikan upphör.
Det står öde i många år. Och torpet blir en sfinx.

Till slut är allt borta utom grundstenarna.
På något sätt har jag varit här förut, men måste gå nu.
Jag dyker in bland snåren. Det går bara att tränga sig igenom med ett steg framåt och två åt sidan,
som en schackspringare.

Så småningom glesnar det och ljusnar. Stegen blir längre. En gångstig smyger sig fram till mig.
Jag är tillbaka i kommunikationsnätet.
På den nynnande kraftledningsstolpen sitter en skalbagge i solen.
Under de glänsande sköldarna ligger flygvingarna hopvecklade
lika sinnrikt som en fallskärm packad av en expert.
Tomas Tranströmer
Av Kaela - 24 mars 2017 08:44

 

 

 

En underbar morgon som också lockade ut mig på en snabb morgonpromenad.

Värmen är inget att skryta med i tidig morgontimme, men solen är så helt underbar!

Idag är dessutom ingen vanlig dag utan en dag full av väntan och förväntan på småtrollen Alfons och Linnea som kommer till mormor och morfar ochhar sina härliga föräldrar med sig!

Kanske kommer det att dimpa in ett och annat foto under helgen.

Förvänta sig något gott och fint och roligt är kanske mer underbart än själva uppfyllelsen av det man förväntat!

Önskar DIG idag en dag när du får leva i förväntan och hopp!


Ta med dig de kloka orden här nedanför ut i din dag.

De ger din förväntan vingar!



"Livet är en serie av tusentals små mirakel
Lägg märke till dem"

 Mike Greenberg


Av Kaela - 24 mars 2017 07:11

 

 

 

Idag är det fredagen 24 mars och Gabriel och Rafael har namnsdag!

Idel ärkeänglar med andra ord.

Stort grattis till er som bär de vackra namnen.

Och förstås till DIG som har födelsedag idag!


17 707 män heter Gabriel i vårt land.

Gabriel är ett hebreiskt namn med betydelsen Guds kämpe som betyder också den som kämpar för Gud
. I nya testamentet är Gabriel namnet på en av ärkeänglarna.
Gabriels popularitet började öka på 1980-talet och på 1990-talet blev det ett modenamn.


2 183 män i Sverige bär namnet Rafael  i Sverige.

Gabriel är ett hebreiskt namn med betydelsen Gud har helat. En av  ärkeänglarna hette Rafael.Namnet är totalt sett mycket ovanligt, men sedan slutet på 1990-talet har namnet ökat i popularitet.

Av Kaela - 23 mars 2017 22:16

 

Arrangerad bild

 

"En stor del av stressen i dag är "nlärd. När du inte kan låta bli att ständigt kontrollera mailen, vad lär du dig genom det? Att alltid vara störd. Stör ingen annan dig, så gör du det själv."


Ur boken Guld av Bodil Jönsson

Av Kaela - 23 mars 2017 14:58

 



Oftast ser vi väl livet som en rak väg framåt....

Men jag tror att vi alla stått där vid ett eller flera tillfällen i våra liv och det finns ingen rak vägen framåt.

Vägen vi gick på har plötsligt blivit två och och de båda delarna går åt helt olika håll....

"Farligt är att dröja och vådligt att gå" som någon poet uttrycker det.

Där stod jag för 31 år sedan.

Skulle jag lämna min stad för en annan stad.

Jag hade ett jobb i de stad jag bodde, jag hade en bra bostad men det var långt mellan jobb och dagis och skolor och hemma - och livet hade ställt mig ensam med fem barn. Den yngste bara ett år.Jag tillbringade fyra timmar om dagen forslande barn mellan dagis,skola och hem -  och till och från jobb.

Tid som behövdes därhemma med de små.


I den nya staden fanns ett jobb, en bra lägenhet, gångavstånd mellan skolor, jobb, dagis och hemma....

Det var inte lätt att veta vilket som var det rätta att göra.

Jag flyttade.

Jag har aldrig ångrat det!

Här hittade jag dessutom den fantastiske man som jag är gift med sedan snart ett kvarts sekel - så vad kunde varit bättre.

Oj- det var mera "privat" än jag kanske tänkt mig.

Men jag tror både du och jag klarar det!




Av Kaela - 23 mars 2017 08:45

  



Skippa köttfärssåsen till pastan idag och pröva det här receptet.

Det är jättegott

Hittade receptet på Familjeliv där det alltså finns ännu flera häftiga pastarecept.

Bara att kolla och pröva.


Detta får i alla fall tio poäng av mig!


4 portioner

Snabbt går det!


VAD BEHÖVER MAN HA HEMMA


5 dl tinade gröna ärtor
½ dl olivolja
ev 1 vitlöksklyfta
½ kruka basilika
1 msk pressad citronsaft
salt och svartpeppar
500 g spaghetti
1 paket bacon


till servering:
parmesan eller mozzarella


SÅ HÄR GÖR MAN:

Koka pastan al dente i välsaltat vatten.

Mixa under tiden ärtor, olivolja, basilika, citronsaft och eventuellt vitlök i matberedare med kniv eller med stavmixer.

Smaka av med salt och svartpeppar.
Strimla baconskivorna och knaperstek i stekpanna.
Sväng runt den nykokta pastan med ärtsåsen och toppa pastan med bacon och antingen parmesan eller mozzarella. Servera genast.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards