Direktlänk till inlägg 19 december 2017

Dikt - livets speciella smultronställen

Av Kaela - 19 december 2017 18:23


 



Jag har alltid varit en stor poesiälskare och frågar mig ofta om det finns något skönare än en vacker och klangfylld dikt.
En anledning till att jag läser poesi är att det ofta ger mycket att fundera på om man söker en djupare och mer sann livsmening. 
Skriver gör jag ju också - det vet du som läst mig ett tag.

Men jag sätter mig aldrig och fabriserar en dikt - den kommer till mig och vill bli skriven.

Då gäller det att det går snabbt att få fram papper och penna.

Har faktiskt skrivit en och annan dikt på fakturor eller kvitton eller vad som nu finns till hands.

 

För en tid sedan fick jag av en gullig vän,en så fin liten bok att anteckna i och den ligger numera alltid i min väska så oavsett om jag sitter på spårvagnen eller någon annnan stans som inte är hemma är jag ändå alltid utrustad.


Det är fascinerande att så många diktare kan på ett så kortfattat sätt sammanfatta och belysa djupa insikter om livet.

 

Här om dagen snubblade jag över Nils Ferlins dikt "Innan ditt rike blev karlagt" 
Jag blev så glad för det var länge sedan jag läste den och har den inte själv-----
Om kanske inte du heller har den dikten i dina gömmor så fpr du den här:

 

 

Det var bara tokar och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var slavar och skökor och ogärningsmän

men då var ditt rike som störst.

 

Det var bara enkla själar

och själar på undantag.

Sen byggdes det katedraler

och kyrkor av alla de slag.

 

Och påvar det kom och präster

som tvistade om vart ord

du fällt på din korta vandring

på denna bullrande jord.

 

Men tokar det var och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var innan ditt rike blev kartlagt

och då var ditt rike störst.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards