Alla inlägg under december 2017

Av Kaela - 20 december 2017 06:54

 





Grå himmel och lite blåsigt är det i Norrköping idag. +1 grad nu på morgonen.
Idag är det onsdagen 20 december och Israel och Moses har namnsdag!

Gratulerar bärarna av de ärevördiga namnen - och giveyvis gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en fin dag att fira!
Temat idag är:
*Internationella mänskliga solidaritetens dag (firades tidigare 10 december men har flyttats till 20/12)



*Israel är hebreiskt och betyder troligtvis ungefär "Gud strider" eller "Guds kämpe" eller "Prince of God" - Guds prins. Namnet Israel har aldrig varit vanligt i Sverige.
322 män i Sverige bär namnet Israel som förnamn. Dessutom 13 kvinnor.
Som efternamn bärs namnet av 42 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 32 år.


Moses är ett bibliskt namn med egyptiskt ursprung. Namnet betyder son eller barn.
Enligt bibeln, 2 Mos 2:10, betyder namnet "den som dragits upp ur vattnet". Namnet har använts som förnamn i Sverige sedan 1500-talet, främst i judiska släkter.

Det finns 583 män och 10 kvinnor som bär namnet Moses som förnamn.
Som efternamn bärs namnet av 41  personer.
Medelåldern på namnbärarna är 22 år.


Av Kaela - 19 december 2017 20:36



  ditt 



"Din tid är begränsad, så slösa inte bort den på att leva någon annans liv."


 Steve Jobs

 

Av Kaela - 19 december 2017 18:23


 



Jag har alltid varit en stor poesiälskare och frågar mig ofta om det finns något skönare än en vacker och klangfylld dikt.
En anledning till att jag läser poesi är att det ofta ger mycket att fundera på om man söker en djupare och mer sann livsmening. 
Skriver gör jag ju också - det vet du som läst mig ett tag.

Men jag sätter mig aldrig och fabriserar en dikt - den kommer till mig och vill bli skriven.

Då gäller det att det går snabbt att få fram papper och penna.

Har faktiskt skrivit en och annan dikt på fakturor eller kvitton eller vad som nu finns till hands.

 

För en tid sedan fick jag av en gullig vän,en så fin liten bok att anteckna i och den ligger numera alltid i min väska så oavsett om jag sitter på spårvagnen eller någon annnan stans som inte är hemma är jag ändå alltid utrustad.


Det är fascinerande att så många diktare kan på ett så kortfattat sätt sammanfatta och belysa djupa insikter om livet.

 

Här om dagen snubblade jag över Nils Ferlins dikt "Innan ditt rike blev karlagt" 
Jag blev så glad för det var länge sedan jag läste den och har den inte själv-----
Om kanske inte du heller har den dikten i dina gömmor så fpr du den här:

 

 

Det var bara tokar och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var slavar och skökor och ogärningsmän

men då var ditt rike som störst.

 

Det var bara enkla själar

och själar på undantag.

Sen byggdes det katedraler

och kyrkor av alla de slag.

 

Och påvar det kom och präster

som tvistade om vart ord

du fällt på din korta vandring

på denna bullrande jord.

 

Men tokar det var och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var innan ditt rike blev kartlagt

och då var ditt rike störst.

 

 

Av Kaela - 19 december 2017 14:30

Pratade med min systerdotter i telefon.

För att gratulera till hennes lilla Elis.... (Mammas morfars namn) och hörde den jublande nyblivna mamman säga: "Han är världens vackraste barn.! Och det är klart han är.

Kom att tänka på den här dikten.....den är så fin och så sann!

  







Mitt barn är det vackraste som fötts
bland miljarder spädbarn
sedan tidernas gryning
är han det mest fulländade

Och jag är den stoltaste modern
genom världens eoner
för att jag har fått det vackraste barnet
och för att jag delar den glädjen
med alla mödrar ur alla tider
som alla fått jordens vackraste barn
det mest fulländade som funnits och ska finnas
var och en av oss
om och om igen

Ann-Kristin Åklint

Av Kaela - 19 december 2017 12:07

 


 

 

Känselsinnet är vår första upplevelse av omvärlden   man vet att ett sex veckor gammalt foster som varken kan se eller höra reagerar på beröring.
Det finns studier som visar tvillingar som avsiktligt söker beröring med varandra redan i livmodern.

Vi  vet att ”må-bra-hormonet” oxytocin som frigörs vid amning och massage är viktigt för välbefinnandet.

Det lär finnas forskning som visar att om servitrisen rör lätt vid oss under serveringen så betalar vi mera dricks.

Jag går inte i god för det eftersom jag inte vet - men det låter i mina örin inte alls otroligt


Det är också vårt mest stabila –och -  kanske också mest underskattade sinne.

Den  hjälper oss att  undvika faror.

Själv har jag verkligen känt en upptäckarglädje då jag märker hur jag kan få hjälp av känseln för att klara av min alltmer bortfallande synförmåga
Det kan under inga förhållanden ersätta synen, inte heller hörseln.

Jag har börjat få frågan om jag "ersättermin dåliga syn med känseln.

För mig en lite dum fråga men det tycks vara en allmänt spridd missuppfattning att man "ersätter synen med känseln"
Det är helt enkelt inte möjligt eftersom vi ser på håll- men känseln är inte i funktion förrän föremålet eller vad det nu är är helt nära.
Men hjälp har jag av känseln!

Fingertopparna har blivit så viktiga  för mig. 



Att känseln är viktig det tror jag vi alla vet.

Jag har ändå inte tänkt på hur viktig den är - och hur fantastisk den är - tidigare.

 

Av Kaela - 19 december 2017 06:59


     


Kylan från igår morse är ett minne blott. 

Idag är det +1 grad, svag vind och molnigt när Noprrköpingsborna drar upp persienner och rullgardiner.

Det är tisdag 19 december och Isak har namnsdag!

Gratulerar DIG som bär det anrika namnet så varmt och lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Se nu till att få en fin bemärkelsedag!

Inget särskilt allmänt tema idag .


* Isak är ett hebreiskt namn som betyder "han skrattar".
Namnet Isak upplever nu en popularitetsvåg som började under 1980-talet och börjar nu närma sig de tio vanligaste pojknamnen.
Namnet Isak/Isac bärs av 18 932 män i vårt land. Dessutom av 66 kvinnor.

183 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 21 år.

Av Kaela - 18 december 2017 11:56

 

 

 

Om det är en skröna eller inte - det är jag inte säker på - men Michelangelo lär ha sagt ”Bildhuggarens uppgift är att hitta bilden i stenen genom att hugga bort allt som inte hör dit”
Jag läste de orden häromdagen någonstans - eller hörde dem sägas på TV. Jag är inte riktigt säker.

Orden tog ett starkare tag om mina tankar än de gjort då jag hört eller läst dem tidigare.


Tanken som slog mig var: Det är ju samma sak för den som vill hitta meningen med sitt liv!

Det gäller att plocka bort allt som inte hör dit.

Jag talar inte om någon övergripande mening med livet just här- utan just meningen i just mitt liv.
Den kan ju variera.

Vi är olika även om vi har många basbehov gemensamma.


Varje liv som föds är en lika stor händelse.
Liv kommer till för att det finns en mening. 

Kanske är det ganska lätt att hitta meningen med livet _ eller - som en del vill säga - meningarna - så länge man är frisk och har alla funktioner i behåll.

Men  blir man sjuk, så snurrar det lätt av frågor; Vad är egentligen meningsfullt nu, och finns det någon mening att leva nu överhuvud taget?

De flesta som drabbas hamnar för kortare eller längre tid i de frågeställningarna.

En vän som blev totalt beroende a rullstolen efter en bilolycka -  och jag  - kom in på det här samtalet för en tid sedan.

Hon berättade om hur otroligt tungt det hade varit under tiden hon funderade i riktningen om hennes liv hade någon mening nu, då hon blev helt beroende för det mest livsnödvändiga, av andra människors hjälp.

Hon försökte tappert hitta en mening i "bitarna av sitt liv" som hon uttryckte det!


Hon upplevde en dag hur hon mitt i bitarna och smärta trots allt påbörjade en resa mot visdom, livsmening och tillit.

Tillit till till att livet trots allt skulöle ha mer att ge.

 

Resan gav henne vilja och styrka att vandra vidare på sin väg.
Och hon har hittat meningar för den dagliga känslan som hon säger.

Hon har också funnit att hon fortfarande kan bottna i den exinstiella mening hon såg med livet före olyckan.

 

Hon har hittat en visdom som faktislt lyser i hennes blick!

Enkelt vet jag att det inte har varit - men det fanns en väg för resan!

Så som jag är övertygad att det alltid finns - om man vågar starta resan utan att se vägen.
Det är nämligen omöjligt att se vägen innan man tar första steget.

Det är först då man stiger ner som den uppenbarar sig

Den forttsätter uppenbara sig när man behöver ta ett nytt steg!

 

 

 

 


Av Kaela - 18 december 2017 07:27

 




"Man hinner med nästan hur mycket som helst - bara man inte gör sig någon brådska."

Gösta Ekman

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards