Alla inlägg under december 2017

Av Kaela - 15 december 2017 19:20

 

 

 

 

Läste någonstans att holländsk  forskning visar att av dem som dör i förtid är sju av tio pessimister.

Även en amerikansk forskningsgrupp har kommit fram till samma sak.

Hur man nu fastställer vem som är optimist och vem som är pessimist.
Det gissar jag att man gör med någon slags frågor angående personens livsinställning.

Men jag vet inte.

 


 Förr i tiden, menade psykologer och läkare, att optimism kunde förbindas med dålig begåvning och dålig utbildning. Freud menade t.ex att ett ljust sinnelag var en neuros.
(Hur fel kan egentligen vetenskapen komma)


Men även forskare utvecklas och kan ta till sig nya rön.

Även om Freud inte lever längre och kan ändra sig är det ju möjligt att han gjorde det om han fick se den nya forskningen


Visserligen är det sant att även gener spelar roll


Ändå oavsett gener lär det vara så att vi kan lägga minst 7 år till vår livslängd genom en positiv livssyn.


Jag kan själv tycka att ordet optimist är ett ganska så "klämkäckt" ord och det kan störa mig något.

Men om vi ser bort ifrån det - och säger människor med positiv livssyn stället så är jag med.


Visst kan vår värld göra oss pessimistiska - flyktingströmmar - IS - faschistiska stater där man inte får tänka fritt - barn som dör av svält - eller av krigshandlingar - antalet analfabeter med mera.

Känns bättre att tänka på att 2011 låg läs- och skrivkunnigheten på 84.1% för vuxna och 89,5 för unga globalt.
Det gäller att räkna de fina stunderna livet ger oss.

Suga på dem sänge som på de karameller de är.

Att skriva en tacksamhetslista är inte heller så dumt.
De allra flesta av oss har något att vara tacksamma för.

Och många av oss har riktigt mycket att tacka för.

 

 


Just nu är jag glad för  för att det är precis i början på helgen.

Den ligger framför oss!

Det är fredag!

 

Ha en riktigt riktigt fin helg!

Av Kaela - 15 december 2017 18:47

 


Just nu springer min man Juljoggen.

En tomteparad av joggare som är på väg att bli en tradtion i Norrköping.

En del är riktigt "tomtigt" klädda, andra nöjer sig med en tomteluva.
"Brödernas kafé"som ligger

mellan Spiralen 1 och 2 bjuder samtliga joggare på glögg och pepparkaka.

(Bilden är från 2015 års juljogg men han deltog också då, precis som 2016
Man ser mannen i mitt liv till vänster i bilden ungefär andra raden. Lång med glasögon och grått skägg.


Av Kaela - 15 december 2017 07:30


        




Att kunna möta morgonen
utan anklagelserna
från igår

det är nåd

att äga dagen som breder ut sig
framför mina fötter
utan att behöva använda den
till avbetalning
på gårdagens skulder

det är nåd

      utöver nåd


Kaela

 

 

"Denna dikt har varit insatt för några år sedan men fick en önskan från en av er kära läsare i mejl att få se den inne igen eftersom personen inte hittade den

Av Kaela - 15 december 2017 06:50

 



Regnet hänger i luften - det blåser ganska mycket och är +1 grad i Norrköping idag - fredag 15 december.

Gottfrid har namnsdag och gratuleras förstås så varmt!

DU som liksom min yngste son har födelsedag idag - gratuleras med samma värme!
Önskar alla jubilarer och namnsdagsfirare en härlig firardag!
I dag har vi inget tema att fira om vi inte har något alldeles eget förstås!


Gottfrid eller Gottfried är ett namn med tyskt ursprung sammansatt av ord för Gud och fred.
Götz är ett tyskt smeknamn för Gottfried, till exempel Götz von Berlichingen.
På engelska har namnet blivit Godfrey. 

2 695 män i vårt land heter Gottfrid/Gottfied.

Medelåldern för de som stavar Gottfrid är 16 år - och medelåldern för de som stavaritt namn Gottfied är 58 år.

 

 



Av Kaela - 14 december 2017 20:09

 

 

 

Har du en dröm undanstoppad någonstans om ett helt annat sätt att leva ditt liv?
Många har det!


Jag har faktiskt levt min dröm i mitt arbete som frivilligsamordnare.

En massa år där vareenda dag var helt fantastisk.


Nu har min avtagande syn tvingat mig att avstå.

Men jag fortsätter i den utsträckning som är möjligt - ideellt.


Jag tror det är viktigt att leva sin dröm.

För att inspirera dig vill jag be dig gå in på den här länken  och läsa om Sara och Ante Wennerström som lever sin dröm.

Jag blir så glad av att läsa om dem som vågar.

Kanske du också går med en dröm om ett helt annat liv.


Låt dig inspireras.....


och läsda 

Av Kaela - 14 december 2017 15:05

 



När du läser den här rubriken har jag full förståelse för om du ser det som något som är fullständigt omöjligt att säga så värst mycket allmängiltigt om.


Men det finns något som jag kan börja med som är absolut allmängiltigt!
Jag tror att varenda människa har ett  grundläggande behov att hitta meningen i sitt liv.

Men är det inte olika för olika människor?

Det är det alldeles säkert men det finns också gemensamma behov.

 

För många år sedan läste jag för första gången Viktor Frankls bok: "Livet måste ha mening"

Han var (han dog 1997) doktor i medicin och filosofi samt professor i neurologi, psykiatri och logoterapi.

D
Han satt också i flera olika koncentrationsläger under andra världskriget.

Hans bok finns i nyutgåva för den som vill läsa den.

 

Jag tror precis som han att för den som har något som är viktigt för henne eller honom är det möjligt att överleva även mycket svåra saker och kanske till och med få en fördjupad  livsinsikt och även livsmening genom sina upplevelser. Trots att de var svåra.


Vi - alla - har ett gemensamt grundläggande behov av att veta att vi är behövda.

Vi måste känna att vi tjänar något till.

Annars har vi ingen grund för att hitta mening i livet.

Under olika perioder i livet är det möjligt att det finns olika saker som vi räknar in i det som ger vårt liv bärkraft.

Men behovet av att behövas och tjäna till är alltid allas behov.

Olika situationer i livet lär oss och formar oss så att det tillkommer nya erfarenheter som ingår i det som är vår livsfilosofi och livsmening.
 

Kris är både hot och möjlighet -  kom ihåg det  - när livet känns hopplöst och ingen mening ens kan anas vid horisonten.


 Meningen men livet är också att lära oss hantera det som möter oss.
Att vi vågar skratta när vi är glada och gråta när vi är ledsna

Att vi vågar och kan slå vakt om vår förmåga till medkänsla och empati - till tacksamhet och ödmjukhet!

Dessutom tror jag att det är absolut nödvändigt att vi har en samhörighet i en gemenskap  (eller flera gemenskaper) där vi känner oss självklara !

Attt vi i denna värld med så mycket nöd vågar fortsätta att se det som viktigt att vi har tak över huvudet och en mätt mage.

Och att vi alltid är beredda att medverka till att dessa och andra självklarheter för ett bra liv kommer allt flera till del!

 

 





Av Kaela - 14 december 2017 07:12

 



Även om vädret är tråkigt tänker jag ändå ta en promenad till min gamla arbetsplats Frivilligcentralen - för att fira två härliga trogna frivilliga som i veckan fyllt 60 respektive 70 år.

Ser fram mot att få fira dessa två - och förstås mot alla kramar som alltid finns innanför de dörrarna.


Hoppas DU har något fint att se fram emot idag också!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards