Alla inlägg den 8 augusti 2018

Av Kaela - 8 augusti 2018 07:43

               




  Inom oss var och en finns både känslor och förnuft.

Om de sedan inbördes beter sig likadant hos oss alla - nej det tror jag inte.

Rättare sagt - jag är ganska säker på att det inte förhåller sig så.


Känsorna blossar upp.
Oreflekterade- heta och vilda många gånger.

Gör mig lycklig.

Gör mig arg.

Gör mig sorgsen.
Känslorna vill att jag agerar, och gör det snabbt
Utan eftertanke!


Förnuftet är eftertänksamt.

Det behöver tid att reflektera.
Det är förnuftet som ger mig ledning hur jag ska handla för att något ska bli så bra som möjligt. Men förnuftet behöver utrymme för att komma till sin rätt.
Och ibland är känslorna i vägen.

Känslorna exploderar och är högljudda.

Tar utan vidare plats.
Förnuftet håller sig gärna i skymundan dä känslorna stormar.

Illa nog.

För det är faktiskt då jag behöver mitt förnuft som bäst.
Och dess existens är samtidigt som mest hotat av mina känslor.

Jag fattar kloka beslut när förnuftet får råda.

Men kan fatta betydligt mindre kloka beslut om känslorna tar över.

Jag tror att DU och en hel del andra känner igen sig i detta.

För visst är det svårt att vara klok när känslorna pockar och skriker.

Det är en livslång träning - för mig i alla fall - att lära känslorna att lyssna till förnuftet.

Men det lyckas nu och då - och då blir jag så 0nnerligt glad!

Av Kaela - 8 augusti 2018 07:04

            






Mulen morgon - men enligt väderprofeterna så ska det bli årets varmaste dag i Östergötland - upp emot 35 grader-

Har de rätt får vi varmt om öronen!

 

Silvia och Sylvia har namnsdag idag och det innebär att om DU bär något av de namnen har d8 namnsdag tillsammans med vår drottning - vilket gör flaggor i topp lite överallt!

Varma gratulationer kommer h''r från mig!

Och DU som har födelsedag idag gratuleras så varmt!


Glöm inte att låta dig firas  det är SU så innerligt väl värd!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards