Alla inlägg den 30 januari 2008

Av Kaela - 30 januari 2008 20:02


Att tro på dig

Fader
är att veta att varje dag
är en ny början.


Det är att tro
att mirakel kan ske
och drömmar kan uppfyllas.

Att tro på dig, Fader

är att se änglar dansa
bland molnen.

det är att hoppas på under
när allt ligger i spillror.

Att tro på dig, Fader

det är att aldrig vara ensam

och att veta att livet
är ett lån från dig
på obestämd tid.

Av Kaela - 30 januari 2008 16:48


Vita tack för din kommentar-det är underbara sånger det också.
En kram till dig!


Just hemkommen efter hembesök hos två gamla damer som väntar på att få någon som besöker dem någon gång i veckan för en pratstund och en kopp kaffe tillsammans.

Jag blir så sorgsen över den enorma ensamhet som finns hos våra äldre.
Vilken skatt de är för alla unga människor!
Massor med perspektiv genom den historia de själva utgör får man också!


Jag har en liten tjej bland mina frivilligarbetare.

Hon är 16 år och kom hit med sin mamma från Bosnien.

En dag stod hon inne på mitt kansli och sa att hon ville ha en gammal tant att besöka.

(Då var hon ännu inte fyllda femton)
När jag undrade hur hon kommit på den idén sa hon: "Alla mina kompisar i skolan pratar om sin mormor och farmor och mormorsmor och det känns så fattigt att det är bara jag och mamma.


I min pärm för dem som står och väntar fanns en kvinna på 75 år som sagt att hon ville ha besök.
Åldern spelade ingen roll.
Jag var med den unga tjejen hem till henne och de fann varandra direkt.
Till råga på allt råkade de bo mycket nära varandra.
Idag har de ett tätt umgänge.
Flickan går dit när hon har håltimmar och får sig en macka och lite mormorskärlek.
"Mormor" har bjudits på otaliga söndagsmiddagar hos flickan och hennes mamma.


Såna underbara solskenshistorier ser jag hela tiden.
Så nog har jag ett underbart jobb!




Av Kaela - 30 januari 2008 08:04

Jag lyckades häromdagen hitta en den underbara texten till "Den vackraste visan om kärleken".
Delar den med er här.

Om man hört den förr vill man säkert gärna ha texten - och om det är första mötet tror jag de flesta blir lika förtjusta i den som jag hörde den första gången.


Den vackraste visan

Ture Nerman

(1886-1969)


Den vackraste visan om kärleken

kom aldrig på pränt.

Den blev kvar i en dröm på Montmarte

hos en fattig Parisstudent.


Den skulle ha lyst över länderna

och tvingat en vår på knä

och en värld skulle tryckt till sitt hjärta

en ny Musset.


Han skulle ha vandrat vid kajerna

med en blek liten blåögd Lucille

och diktat violer och kyssar

nu en natt i april.


Den vackraste visan om kärlen

kom aldrig på pränt.

Den begrovs i en massgrav i Flandern

med en fattig Parisstudent.


Av Kaela - 30 januari 2008 06:20

 


NU VILL JAG SJUNGA DIG MILDA SÅNGER

heter en roman som är skriven av en svenska bosatt på Nya Zeeland. Jag har läst ut den nu.Linda Olsson heter författaren. Och om jag inte minns helt fel är det hennes första bok.

Språket är oerhört poetiskt.
Mjukt och stilla förs man in i en vänskapsvärld av särskilt slag.

Söker du en bok att njuta av från första sidan till den sista då är den perfekt.

Jag rekommenderar den här boken, men det är svårt att förklara hur och varför jag tyckte om att läsa den utan att förstöra för andra som ännu inte läst den. . Den handlar  som sagt om vänskap men också om kärlek, sorg och livet, om att vi behöver andra människor.


Så vill jag önska er alla en bra ny dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards