Alla inlägg den 16 december 2008

Av Kaela - 16 december 2008 22:26

Tänk att vi alltid tror att våra liv är så välplanerade och att vi alltid vet vad som ska hända.

Vi har dubbla lås för dörren och vi har larm på både hus och bilar.

Så kommer en finanskris smygande.

Och varken lås eller livförsäkrning kommer att hålla verkningarna från den ute ur våra liv.

Jag tror den blir så alltomfattande att vi alla- mer eller mindre- kommer att beröras av den.

Och en kväll när vi lägger oss i lugn och ro i trygg förvissning om att vi har livförsäkring och olycksfallsförsäkring och alla de försäkringar man bara kan ha så skakar plötsligt jorden.
Den bistra sanningen är att varken du eller jag har en aning om vad som kommer att hända nästa minut...någon blir lottomiljonär- en annan segnar ner och dör i en hjärtattack - mitt i livet - alla lås och alla försäkringar till trots...

Så det gäller att ta vara på livet idag- den här minuten kommer aldrig igen.

Den tid du använt för att läsa det här är en tid som för alltid försvunnit.

Om du nu orkat ända hit förstås...


En sak vet vi i alla fall - för dem som bor i södra ändan av vårt land är det ett och annat efterskalv att vänta.


http://sydsvenskan.se/skane/article399313/Nu-vantar-efterskalven.html


Av Kaela - 16 december 2008 18:45

Ja det tycker du jag ska göra...det blir jättegoda mackor- och man kan använda både mörkt och ljust bröd.

Var rädd om dig och ha det gott - fina helger önskar jag dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2008/12/16/1199632-uppesittargoda-och-enkla-varma-mackor/

Av Kaela - 16 december 2008 11:45

eller... i själva verket(halv)vaknade jag väldigt irriterad på den förmodade idiot som stod och skakade hela huset strax efter 6. Tänkte precis säga något surt om att det var sannerligen en okristlig tid att skaka ett hus på, när det slog mig att jag inte riktigt visste hur man skulle bete sig för att få huset att vibrera så mycket och så länge... Då blev jag klarvaken. I samma stund sa A: "Vakna Rebecca, det är jordbävning". Och mycket riktigt efter lite efterforskningar på radio och internet så hittade vi de första nyheterna om det, och sedan följde ju nyheterna på morgon-TV.


4,7 på Richterskalan lär det ha varit enligt den amerikanska seismologiska sajten här. Mycket för att vara i Sverige, men blygsamt jämfört med jordbävningar i riktigt drabbade områden förstås. 


Uppdaterat 18:04: Ett pepparkakshus blev enligt Sydsvenskan skalvets offer... Se nedan.  

Av Kaela - 16 december 2008 08:30

Det brukar bli en och annan sen kväll så här före jul.

Julkort ska skrivas och paket ska  slås in.

Idel trevliga sysslor. Men visst blir man sugen på något extra gott när man pysslar.

De här är smörgåsarna är hur enkla som helst att göra och hur goda som helst att äta.


Bred ett lager grovkornig senap på ett formbröd.
Lägg på en skiva skinka. Skiva ett par körsbärstomater över. Klicka på lite GOD bearnaisesås, finns färdiggjorda att köpa för att förenkla - och toppa med 3-4 skivor ost. In i ugnen. När osten smält och fått liiite färg är det klart att ta ut de färdiga mackorna ur ugnen.

Gott till är en kall öl (säger öl-älskarna i familjen i alla fall.) Själv föredrar jag kaffe!

Av Kaela - 16 december 2008 06:09

 

En farmare i Amerika odlade mängder av fin majs på sin gård. 
Varje år anmälde han sin majs till delstatens tävling för områdets bästa grödor och varje år vann han.

Ett år intervjuades han av en reporter som ville få reda på hemlighetenbakom den prisbelönta majsen. Svaret gjorde reportern mycket förbluffad. 
Bonden berättade att han alltid delade med sig av säden till sina grannar.

Men hur kan du ge bort säd till dina konkurrenter? frågade reportern.

Åh, svarade bonden, det är väl inte så svårt att förstå?
Vinden fångar upp pollen och för den från fält till fält.
Om mina grannar odlar undermålig majs kommer korspollineringen göra att min majs gradvis försämras den också. 

Så om jag vill odla god majs måste jag därför hjälpa mina grannar.

Av Kaela - 16 december 2008 06:03


 


Det är de stilla stunderna
som du skall leva på.
I kväll har intet, intet skett,
men något sker ändå.
En fågel och ett vårregn
ha sjungit dig en sång.
Tag med den.
Den kan hjälpa dig en gång.


         

Jarl Hemmer

Av Kaela - 16 december 2008 05:58

Om du ser en liten bebis i rosa mössa tar du för givet att det är en flicka...eller hur?
Kanske är vi inte riktigt lika säkra på att det är en pojke om mössan är blå...men visst tänker vi gärna så..

Så märkligt att vi fortfarande sitter fast i det tänkandet.
I jämställdhetens tidevarv borde det vara helt ok med en rosa spetsmössa på en liten kille.

Han klär ju lika bra i den som bebisflickan - eller hur.
Läs vad dagens föräldrar säger

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article399041/Sitter-skillnaden-i-en-rosa-mossa.html



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards