Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Kaela - 10 maj 2009 13:31



Medan mina händer putsar kopparpannan
från ditt kök
som nu står i mitt
träder minnet av dig
så nära....


så nära
att jag nästan hör din sång...


du sjöng alltid medan dina händer arbetade


Fyra udda kaffekoppar ur kartongen
ställer jag upp i skåpet
för att minnas
- varje gång jag ser dem


att inte någon annan stans doftar kaffet
så ljuvligt


som det gjorde hos dig


Kaela



Av Kaela - 10 maj 2009 10:28

Vill vi leva i den verkliga världen som inte är fylld av ouppnåliga drömmar och fantasier  som förgyller.
Men visst vill man drömma---längta till en plats utan bekymmer...där "bara vara" är gott nog.

Tänk att längtan och förväntan, attaktion och drömmar kan rubba hela ens existens.

Visst undrar man om det är känslorna eller klokskapen som styr vårt beteende.

Det här med känslorblir allt ksvårare att förstå sig på och jag undrar om det är möjligt att släppa någon helt fullt ut om denne någon har lyckats påverka en på en nivå som ingen annan har.

Kommit under skalet och rakt in i hjärtat och etsat sig fast.


Acceptera eller förtränga?

Acceptera är det bästa och göra det bästa av situationen även om hjärtat och hjärnan är i konflikt med varandra.

Mitt förnuft säger helt andra saker än den längtan och förhoppning som gömmer sig långt inne i ett skört hjärta.

Snälla du, låt mig få vara fri från din påverkan.

Men längtan och drömmar får mig att vilja släppa precis allting bara för att få vara i din närhet.

Hur kan vissa människor påverka en så starkt? Det är den stora frågan……..

Och hitintills har jag inte hittat någon som har ett svar på den.

Av Kaela - 10 maj 2009 10:23



När vi koncentrerar oss på att ge och vara tillsammans med andra, minskar rädslan och vi kan ta emot helande själva.


Allt helande är därför självhelande. Vår inre frid överförs till andra av sig självt när vi väl har tagit emot den själva.


Smärta, sorg, depression, skuld och andra slag av rädsla försvinner när medvetandet inriktas på kärlek och frid i detta nu.


Det finns inget rätt eller fel beteende. Det enda meningsfulla valet står mellan rädsla och kärlek.


Genom att inte döma frigör vi oss från det förflutna och släpper vi rädslan för framtiden. När vi gör det kommer vi till insikt om att alla våra lärare och att varje omständighet är ett tillfälle att växa i lycka, frid och kärlek.

  Tankar av Gerhard G. Jampolsky

Av Kaela - 10 maj 2009 09:42

Nu när semestern stundar börjar många fundera på hur man ska skydda ditt hus medan man är bortrest.

Det är ju verkligen en tanke som är som en mardröm att tänka sig att man kommer hem och hittar sitt hus i kaos efter obehörigas framfart i akt och mening att hitta något som går att stjäla.

Larma villan gör en del, men det är ganska dyrt.

Kanske finns det bättre sätt.

Be grannen hänga tvätt, lampor som tänds och släcks automatiskt eller av grannar som går in i huset ibland.

Se till att det inte ser alltför städat ut på uppfarten.

Absolut inga fällda persienner.

Ja det finns en del sätt att skydda även utan larm.


http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/extra-sakerhet-men-trassligt-val-1.861548


Av Kaela - 10 maj 2009 09:37

Jonas Gardells bok: Jesus, har verkligen inte passerat obemärkt.

Bland kristna (och icke uttalat kristna också tror jag) svallar känslorna - och omdömena.

Tyvärr alltför ofta blir det omdömen om Jonas istället för om hans bok.

Och det är att skjuta under bältet.

Det är boken som ska diskuteras och absolut inget annat.

Oavsett vilka åsikter debattörerna har så måste man ju säga att Gardell med sin bok har gjort Jesus dagsaktuell!

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169769


Av Kaela - 10 maj 2009 09:29

Att få veta att du Lena  blev glad gör också mig glad!

Du är mer än väl värd denna award!

Läser ofta din blogg och njuter av varje minut hos dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/05/09/1658788-tack-vita-du-gor-mig-hjarteglad/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards