Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Boken "Pojkarna" av Anders Hansson

Av Kaela - 12 februari 2012 18:54

 


I veckan som gick snubblade jag över en bok "Pojkarna" av Anders Hansson.

Pojkarna - det är Anders Hanssons två utvecklingsstörda söner.


Daniel, som är 16 år, kan säga "mamma" och "pappa", Adam pratar inte alls.

Han och hans fru höll på att helt gå i bitar innan de nåddes av upplysningen att de hade rätt till personlig assistans.

Anders och hans fru Elisabet har också en frisk dotter.

Och man kan självklart fråga sig hur mycket tid man som föräldrar med två utvecklingsstörda barn får över till det friska barnet.

Den frågan hänger ju i luften hos alla föräldrar med både friska barn och barn med särskilda behov.

Man kan säga att boken består av minnen och dagboksanteckningar allt från det att de fick diagnosen för sin äldsta son. Angelmans syndrom - något som bara fyra personer i Sverige har.

Och inte har det varit lätt när frågan dykt upp....två gånger i vår familj då denna utvecklingsstörning är så utomordentligt ovanlig.

Boken är spännande, man kan inte lägga ifrån sig den, den är dramatisk och pojkarna och deras familj kliver rakt in i läsarens hjärta.

Jag lade ifrån mig den här boken med lite grand samma känsla som jag lade ifrån mig Tomas Sjödins bok. "Ett brustet halleluja"

Där han berättar om sin yngste sons död bland annat.

Och jag vet att Anders och Elisabet, deras två söner Daniel och Adam och dottern Emelie kommer att fotsätta att följa mig i mina tankar och i mitt hjärta - lång tid framöver!



 
 
Kristina

Kristina

12 februari 2012 22:31

tänkte precis på Tomas Sjödin när jag började läsa . Det är ofattbart att en familj kan drabbas så. Hoppas dom ahr ett bärarlag runt ikring sig.
Kram

http://ruach.blogg.se

Kaela

13 februari 2012 08:19

Ja jag hoppas det också....kan skymta det ibland i boken.
Men kanske inte så som många av oss andra.

Önskar dig en så smärtfri och god dag som möjligt med en stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards