Alla inlägg under april 2013

Av Kaela - 3 april 2013 10:48

I Dagens Nyheter läser jag om hur en kyrka i Skottland inbjudit muslimer till deras kyrka för att förrätta sin bön fem gånger om dagen så de ska sliåppa stå på gatan och frysa.

En sådan nyhet man blir glad av.

När man kan visa respekt för varandra mellan religionerna - och till och med sträcka ut en hjälpande hand!


Läs artikeln här

Av Kaela - 3 april 2013 08:54

 



Större ljuvlighet kan man inte tänka sig än två människor och en sol.


Halldor Laxness

Av Kaela - 3 april 2013 08:45

Idag är det onsdagen 3 april och Ferdinand och Nanna har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det  2 032 män som har förnamnet Ferdinand. Av dessa har 149 namnet Ferdinand som tilltalsnamn.

10 personer bär namnet som efternamn.

Ferdinand är ett forntyskt namn, ursprungligen Fridunand som är sammansatt av orden fridu, fred och nand som betyder djärv.

Har funnits i Sverige sedan 1691



2 479 kvinnor har förnamnet Nanna i vårt land. Av dessa har 1045 namnet Nanna som tilltalsnamn.

Det finns dessutom 1 man som har förnamnet Nanna. han har dock inte nemnet som tilltalsnamn.2 personer har namnet som efternamn.

Ett nordiskt namn som sannolikt bildats av adjektivet nand som betyder djärv. Kan också vara ett smeknamn för Amanda, Anna och Johanna och för mansnamnet Nannulv.

Nanna var enligt asatron Balders hustru.

Har fuinnits i Sverige sedan 1802

Av Kaela - 2 april 2013 08:42

 



När vi inte längre kan förändra situationen, utmanas vi att förändra oss själva.


Viktor Frankl


Bara lite grand om vem Viktor Frankl är - eller rättare sagt var:  född 26 mars 1905 i Wien, död 2 september 1997, var en österrikiskneurolog och psykiatriker bland annat upphovsmannen till logoterapin, en form av existentiell analys inom den humanisktiska psykologin.

Frankl var jude och satt i koncentrationsläger under andra världskriget. Erfarenheterna där ledde honom in på frågan om livets mening, och hans mest kända verk är boken :" Livet måste ha mening"


En bok du bland annat kan köpa här

Av Kaela - 2 april 2013 08:30

Idag är det tisdagen 2 april och Gudmund och Ingemund har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det  543 män som har förnamnet Gudmund. Av dessa har 79 namnet Gudmund som tilltalsnamn.   Gudmund är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden gud och mund som betyder beskydd.

Första gången man kan datera namnet i Sverige är på en runsten Landshammar, Södermanland: "Vinjut reste stenen efter Gudmund, sin son, en god ung man." står det.


258 män i vårt land har förnamnet Ingemund. Av dessa har 14 namnet Ingemund som tilltalsnamn.

En kvinna heter också Gudmund och använder namnet som tilltalsnamn.

Ingemund är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Ing och mund som betyder beskydd.

Även Ingermunds namn kan man hitta på en runsten -  Stenen i Hansta i Uppland: Gärdar och Jorund låta resa dessa stenar efter sina systersöner Ärnmund och Ingemund. Dessa märken är gjorda efter Ingas söner. ... ... ... ...De dogo i Grekland.


Av Kaela - 1 april 2013 14:00

 




Plötsligt tappar jag
mina mödosamt
genomlevda år


och alla erfarenheter
som givit mognad


av din lilla hand
sluten om mitt finger


och av ditt ivriga lilla
ansikte


när du plötsligt
släpper taget


böjer dig ner
och reser dig


med en sten i handen


fiiiin
säger du


och blåser bort
mina år
med ett enda ord


Kaela

Av Kaela - 1 april 2013 13:45

Idag kommer jag inte att hinna gå ut och njuta av solen alls...

Vi packar och vi röjer ur badrumsskåp med mera för att bo på annan plats i en månad ungefär medan båda våra badrum renoveras.

Kommer att längta hem, det är jag övertygad om. Men då får jag trösta mig med hur mycket bättre och finare badrummen blir under tiden.

Nu ska de gamla badrummen fotas så vi ser skillnaden ordentligt då det är färdigt!

Alla ni andra som har tid och möjlighet.

Gå ut i solen en stund!

Av Kaela - 1 april 2013 12:15

  

 


Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
att den stund jag vandrar på jorden
är en blink, högst en kort minut.
De nätter jag gått med min undran
och dansat den ängsliges vals
betyder för universum
förmodligen inget alls.


Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
till den tysta majoriteten
förpassas jag resolut
Alltför kort är vår stund i livet
men kära, vår kärlek består
våra namn har jag ristat i eken
den lever i minst tusen år.


Lasse Berghagen

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards