Alla inlägg under juni 2014

Av Kaela - 25 juni 2014 21:30

 

 

 

Jag tycker inte om den personen. Jag måste lära känna honom bättre

Citat av Abraham Lincoln

Av Kaela - 25 juni 2014 21:00


 



   När de gamla såren heta tära,
   när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
   när att leva är att stenar bära
   och din sång är sorg som vilsna tranors låt,
   gå och drick en fläkt av höstens vindar,
   se med mig mot bleka, blåa skyn!
   Kom och stå med mig vid hagens grindar, 
   när de vilda gässen flyga över byn!


Dan Andersson

Av Kaela - 25 juni 2014 19:55

 



Jag mötte en kvinna idag.

Hon är en bit över 50 år och har nu varit beroende av sin rullstol i tre år.

Hon fortsätter arbeta 75%.


Hon arbetar som ekonom på ett ganska stort företag.

Vi skulle träffas i ett helt annat sammanhang.

Men mot slutet av mötet förvandlades det affärsmässiga till något mycket mera personligt.


Sjukdomen har tvingat mig att leva livet lite saktare ...sa hon....och fortsatte...det är jag innerligt glad åt.

Nu hinner jag se och uppleva allt på ett helt annat sätt.

Förr var det 120 knyck varenda dag - och jag var egentligen blind för det som inte var direkt kopplat till det jag skulle útföra.

Jag tror att jag vågar säga att jag var en slags arbetsnarkoman.

Och ändå inte.

För jag led av det tunnelseende mitt liv hade utvecklats till.

Nu lever jag medan jag arbetar - och tar saker och ting i en helt annan takt.

Som alla andra ville jag att smärta skulle  gå över snabbt och att välbehag skulle vara länge.

Men minnet kommer ihåg det mest intensiva ögonblicket av smärta eller välbehag och de känslor som fanns i episodens slutskede.

Ett minne som struntar i vad som faktiskt hände under hela perioden har man inte när man lever för fort.


När vi skildes kände jag den där magiska porlande glädjen över att en människa hade öppnat dötren och släppt in mig i den vishet hon så hårt förvärvat!


Så viktigt att vi lär oss leva lite mera sakta.

Inte bara springa genom tillvaron,


Dagen som just nu är på väg att försvinna kommer ju aldrig mera igen!






Av Kaela - 25 juni 2014 15:44

 

Bilden lånad här


Marcus Birro (du vet - han som alltid hittar orden) har skrivit ett inlägg i Expressens krönikor som man verkligen känner att det bottnar.

Om den svenska folksjälen.



Av Kaela - 25 juni 2014 15:19


 


Nu är det kokta fläsket stekt”.

Och visst förstår man att det betyder att något är riktigt åt skogen....se där...ett annat folkligt uttryck!

Men vad jag förstått i mitt "detektivande" så kommer det idrån "förr i itden".


Och förr i tiden i forna tiders fattig-Sverige var fläsk en uppskattad och sällan sedd delikatess som gärna skulle vara så fet som möjligt


Uttrycket tros komma från att fläsk som kokades först och stektes sen blev litet och torrt och utan fett.


Eller möjligen från att kokfläsk som glömdes kvar på spisen brände (stektes) fast, så att det mesta av fettet försvann.



Av Kaela - 24 juni 2014 21:30

    


Ännu är det ljus ute.


Men en dag börjar ändå lida mot sitt slut.

Det har varit en fin dag med mycket sol har jag kunnat konstatera från  fönstret i mitt arbetsrum - och under bilresan hem.

En och annan regnskur - men ändå ganska varmt.

En bra dag!


Jag brukar säga att det kommer något bra ur allt som händer om man tillåter det att vara så.

Om man inte förväntar sig att vinna högsta vinsten på miljonlotteriet - eller något annat lika ovanligt.

Så har alla dagar något särskilt med sig till oss.


Mitt "särsklda" just idag var ett möte med en femåring på mitt arbete.

Livsvisdomen lyste ur hennes ögon.

Hon iakttog mig och andra omkring sig med en försiktig nyfikenhet.


Hon är ett barn - och tillhör det gåtsulla folket som förstår sig på att leva livet levande och just nu!

Barn lever nu inte snart, inte sedan och inte förr i tiden!


Hela hennes lilla varelse var just där hon var - tillsammans med mig, sin mamma och en kvinna som ska bli hennes "extramormor".

Plötsligt utbrister hon: "Extramormor - det är nåt extra....jag ska kalla dig för extra - fölr det är så fiiiiiint.


Hon gjorde min dag den här lilla....när hon gått dröjde ett ljus i rummet...och jag mindes bibelorden;.


 Glöm inte att vara vänliga mot främlingar, för det har hänt att några som varit det har haft änglar till gäster utan att veta om det!

Undrar om det var en liten ängel som besökte - eller kanske är det så att alla barn har ett mycket nära släktskap med änglarna.


Jag lutar nog åt det!


Nu går det mot kväll och jag önskar er alla EN Mgod Sömn och vackra drömmar!




Av Kaela - 24 juni 2014 16:00


    




I somliga drömmar

har åren

aldrig gått

där bor de älskades röster

som vi aldrig mera

möter i dagens ljus .


Kaela

Av Kaela - 24 juni 2014 12:51

 



När semestern kommer, kommer krisen

Så är det tyvärr för många.

Genom vardagens slit och släp hålleäktenskapet men när man går nära inpå varandra dygn efter dygn träder sprickorna fram.


Det gäller att vi vågar prata med varandra.

Om hur vi vill ha det.

Vad vi förväntar oss av de fyra till fem veckornas ledighet.


kanske har vi olika önskemål delvis.


Men - då är det ju bara att se till att man faktiskt gör olika saker var för sig en eller två veckor av semestern.

Det bli en nytändning för relationen.


Den som inte gillar att bada och sola och få sand mellan tårna är inte störtförälskad då den tvingat sig igenom vecka efter vecka på det sättet för att tillfredsställa partnern.


Och den som tycker att muséer och andra sevärdheter är det tråkigaste som finns mår inte heller bra efter att traskat Rom och London runt - eller Stockholm.


Var ärliga!


Man tycker inte mindre om varandra för att man gillar olika!

Men man måste våga prata om det så man kan hantera det!

Så har du inte redan haft det där samtalet med din partner om vad DU helst vill göra på semestern - så ta det snarast!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards