Alla inlägg under maj 2015

Av Kaela - 29 maj 2015 22:28


Juninatten utanför mitt fösnter lockar med sitt vidunderliga ljus fastän klockan närmar sih 23.00

Man borde verkligen inte behöva sova den här tiden.

Den är så försvinnande kort.

Men morgonen var tidig och dagen intensiv.

Imorgon blir det en lite annorlunda arbetsdag.

Tårtbuffè för våra härliga frivilliga.


Så krafterna behövs - alltså dags att landa i sängen.


Önskar DIG en skön kväll.

Om du är ute och traskar i cyberrymden i sena natten så ligger här ett citat för dig att ta med dig på din fortsatta vandring!


"Vad är framgång?
Det är att kunna gå till sängs varje kväll med ett fridfullt sinne!
Paul Coelho 

Av Kaela - 29 maj 2015 20:04


 



Tog en promenad efter middagen med mannen i mitt liv i vår härliga park. (Tack gode Gud för den)

Den är verkligen en tillflykt.

När vi gick där hand i hand upplevde den där starka djupa känslan av samhörighet - så tänkte jag på förälskelse.

Förälskelsen är underbar!

Världen får en annan färg.

Men jag vill inte byta bort den mot den djupnande kärleken.

Jag älskar min man betydligt djupare idag än jag gjorde då vi förälskade oss - och gifte oss jättenabbt.

(Kan låta lite väl spontant, men vi var kompisar i flera år innan kärleken slog ner, så vi kände varandra väl)

Och - snart firar vi silverbröllop!

Och kärleken bara växer.....


Jag tror det är kärlekens signum!

Att den växer och djupnar.

Att nya facetteringar träder fram.


Man brukar säga att vårt livsavgörande val står mellan kärlek och rädsla.

Jag är glad över att jag övervann min rädsla över att vara några år äldre än den jag älskade - och vågade satsa på ett oss!


Vi har aldrig haft problem med den åldersskillnaden.

En del andra kanske haft eller har det.

Men det är ointressant för oss.

Helt och hållet deras problem.


Att jag övervann rädslan för hur mina barn skulle reagera.

Och hur han skulle klara att få en färdig familj med en gång.


Barnen skulle nog inte kunna tänka sig ett annat liv än med honom som "far"

Och han säger aldrig dina barn.

Han säger våra barn!

Vi har ett härligt "vi"!
För att vi vågade!


Våga du också - göra det ditt hjärta manar dig till!









Av Kaela - 29 maj 2015 14:57

 


Hej då fika med smörgåstårta för en av dem som varit 18 månader i en arbetsmarknadsåtgärd hos oss på Frivilligcentralen


Lycka till nu med den väg som ligger framför dig Maggan!

Av Kaela - 29 maj 2015 06:18

 



Kärleken saknar inget!

Den har all kunskap om allt och den har all kraft att fylla oss med just det som vi är i behov av i varje stund.


I kärleken  finns upphovet till allt och den saknar inga resurser.

Med kärlekens djupaste kunskaper boende i vårt hjärta kommer vi att vara levande i varenda cell i allt vad vi företar oss. .


Att vilja kärlek - kan ibland kännas som ett hopplöst företag.

Världen är så stor och där bor så mycket som är så långt ifrån kärlek man bara kan komma.


I kärlekens namn kan vi att utföra allt som vi vill.

Det finns ingenting som människor längtar så starkt och så innerligt efter som kärlek.

När vi därför bestämmer oss för att möta varje människa i kärlek sker det omöjliga.

Det blir ljusare.

Lättare att andas och livet får mening.


Och om kärleken är vad i princip alla längtar efter - då har vi oändliga möjligheter.


Om vi bara bestämmer oss för att idag möta den där vresiga grannen med kärlek.

Att idag ta oss an den där hopplösa arbetsuppgiften med kärlek.


Den enda vägen till ett meningsfullt liv är att lära oss att älska och acceptera oss själva som vi är.

Och möta andra med samma kärlek!


 Kärlek skapar man varje dag genom sina tankar, ord, känslor och handlingar.

I allra högsta grad är kärlek en färskvara!

Vi kan inte leva på att vi visste att vi var älskade igår!


Så säg det - även idag - till dem du älskar....jag älskar dig!

Och visa det i dina handlingar!


Önskar dig en dag full av kärlek idag!

För det är så - att när vi möter världen med kärlek - får vi kärlek tillbaka!


Ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Vänlighet är ett språk som till och med den stumme kan tala och den döve kan höra.

 Okänd tänkare

Av Kaela - 29 maj 2015 06:07





Grattis på namnsdagen idag 29 maj Yvonne och Jeanette!  


Och ett varmt grattis också till dig som har födelsedag idag!  

Av Kaela - 28 maj 2015 21:31

 

På mitt arbete finns ett antal människor i arbetasmarknadsåtgärder.

I Fas3 - detta fruktansvärt olämpliga namn och etikett på långtidsarbetslösa.

Som om allt var deras eget fel.

Att de inte lyckats skaffa jobb!

Där det inte finns så värst många jobb.


Idag är det inte bara lågutbildade som är utan arbete.

En del av de högskoleutbildade som vill bli min kollega och som svarade på vår annons är arbetslösa.

Det drabbar människor som är olika.

Olika utbildade.

Olika uthålliga.

Olika ...olika...olika..

Det går inte att facka in dem i något särskilt fack.




Det finns ett enkelt och osvikligt säkert sätt att sluta se sina medmänniskor som just det - människor!

Det är genom att börja kategorisera dem...

När man inte orkar se lidandet och tragedin så säger man inte längre, Pelle Lena, Hasse och Tova -  man säger  hemlösa, missbrukare, dubbeldiagnoser, psykiskt sjuka, invandrare, kriminellt belastade , pensionärer, hotade kvinnor, bokstavsbarn....ja listan kan bli ännu längre.

Det gäller att alltid minnas att det är en människa som jag som jag har framför mig - vilka etiketter som än kan sättas på honom eller henne.

 
Vi bär på föreställningar om hur olika människor är, utifrån det vi kan avläsa av deras utsida.

Föreställningarna grundar sig på de erfarenheter vi har eller i värsta fall på rena fördomar.

 Hur bilden av den människa vi möter ser ut avgör ofta hur vi behandlar henne.

 

Hur vill vi själva bli behandlade?
Vill vi ha en etikett i pannan?

 

Nej jag tror att de människor som får verklig betydelse för oss är de som tar sig tid att upptäcka vilka vi är och som behandlar oss därefter.


Vi är alla unika.

Du är unik!
Jag är unik!

Arbetslösa är inte en homogen grupp.

Det som binder dem samman är just att de saknar lönearbet.


Tänk om vi kunde inse det - då skulle vi komma varandra närmare.


Nu har klockan gått och efter en lika intensiv dag som vanligt på mitt arbete är jag ordentligt trött.

Så jag säger god natt till DIG!

Och önskar dig en skön avslutning på dagen och en god natts sömn.


Ta med dig det här citatet genom kvälls-tandborstningen, och lägg det under kudden när du ska sova:


"Ord kan låta dig förstå någonting, men erfarenhet låter dig veta.

Byt aldrig, aldrig ut din egen erfarenhet mot någon annans ord om någonting som är verkligt viktigt, som Gud till exempel.
Eller kärleken.

Eller vad som är sant om en annan."

Neale Donald Walch


 

Av Kaela - 28 maj 2015 06:16

 



Semester - hängmattan - lata dagar.

Någon utbrast så igår när vi talade om att det inte är så längt till årets stora ledioghet - semestern!

Men hur ofta blir det så?


Semestern - den efterlängtade kommer  - och helt utarbetade försöker vi vrida av på-knappen som får oss att prestera hela det övriga året.

Men det går ofta dåligt.

Den har legat i så hårt och så länge att det har kärvat till sig.


Vi fortsätter i samma tempo - på-knappen är ju i!

Vi har en lååååång lista med projekt som ska hinnas med på semestern.

Vi ska hinna möta dem vi älskar mera och avslappnat.

Vi ska fixa saker i huset, sy nya gardiner, städa ur frysen och garderoben.


Känner du igen dig?



Kanske borde vi istället se till att vi lever även de andra 11 månaderna på året - och gläds åt dem!

Arbete är inte bara plikt.

Det kan faktiskt vara en ren vila.


Medan händerna gör sitt vandrar tankarna på tusenmilafärd.


Det gäller att ta vara på nuet - mitt i jobbet och slitet -  och njuta.


Om framtiden vet vi inget.


Så låt oss ta emot den här dagen med förv'ntan och glädje.


Önskar DIG en dag full av det du längtar efter - en vila mitt i arbetet!


Ta med detta citatet in i DIN dag och gör den till en bra dag!


En dåre söker lyckan i fjärran; den vise odlar den under sina fötter.” 

 James Oppenheim

Av Kaela - 28 maj 2015 06:02




Grattis säger jag till dagens namnsdagsbarn - Ingeborg och Borghild!  


Du som har födelsedag idag - ett stort grattis till dig också!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards