Alla inlägg under maj 2015

Av Kaela - 18 maj 2015 06:09

    Idag är det måndagen 18 maj och Erik har namnsdag!  Jag gratulerar!  


Ett stort grattis också till dig som har födelsedag idag!  

Av Kaela - 17 maj 2015 21:52

       



Sakta har dagen gått över ikväll.

Söndagkväll!

Vilket betyder att det är en ny arbetsvecka som väntar.

Härligt och underbart!
Och ganska krävande.

I morgon blir arbetsdagen lång igen.

Till jobbet tjugo över sju och är nog inte hemma före 20.30

Ämdå vet jag att dagen kommer att gå försvinnande snabbt.

Eftersom det hela tiden händer saker.


På tal om hur snabbt tiden går, satt jag för en stund sedan och tittade i ett album - på min äldsta dotter som baby.

Det var ju nyss!

Och nu är hon själv mamma till en sjuåring.

Svindlande snabbt har åren försvunnit!


Nu är det snart dags att gå isäng.
Så dök det precis upp en vaggsång som min mamma eller mormor brukade sjunga när jag var liten.

Kanske sjöng någon den för dig också!


Här kommer den med en önskan om en god natt till DIG!


Ack i ro, slumra in, i-i bädden så fin.

Som blomman på äng, i en gungande säng.

Och Guds änglar de små breda vingarna ut,

omkring barnet de stå, tills dess natten är slut.


Umgefär så gick den....


Och citatet ska jag inte glömma:


"Vi behöver Glädje liksom vi behöver luft. Vi behöver Kärlek liksom vi behöver vatten.

Vi behöver varandra liksom vi behöver den jord vi delar.

Maya Angelou

Av Kaela - 17 maj 2015 19:11

Nu har vi bott i vår nya lägenhet i nio veckor imorgom.

Det börjar se klart ut på de flesta ställen om än inte på alla.

Köket är ju den plats man tillbringar mycket tid och som måste fungera, så det har varit klart ganska länge.



 



Vi trivs och börjar känna oss hemma - även om det fortfarande är så att utsikten är mindre rolig.

Vi bor faktiskt på en byggarbetsplats som jag sagt förut.


Kanske har jag också förut sagt att det är ganska intressan att se hus bli till.


Ibland tittar jag på bilden från bggfirman om hur vårt kvarter är tänkt att se ut då det står färdigt.


Här nedanför kan du också se det.


 


Av Kaela - 17 maj 2015 16:35

 




Handen på stolens karm
är rynkig och ådrad
Men blicken jag möter
lyser av liv.


Så börjar du berätta
om vardagsslit och ungar
om somrar som kom
och somrar som gick


om sjön som låg svartblå
runt ekan du satt i
på väg till ett möte
med den du höll kär


ditt ansikte lyser
vid minnet av honom
som blev den du delade
livets vandring med


om barnen som kom
och om barnet  - som
slets ur din famn av döden
nu mörknar din blick


tårarna rinner på fårad kind
sorgen bor kvar i ditt hjärta
Så har det växlat
av glädje och sorg


i det liv som blev ditt
som trots mörker ibland
 var fyllt av kärlek och ljus
och en trofast hand att hålla


Länge ska jag gömma ditt leende
i mitt minnesarkiv
och din blick av ljus
och de vishetens ord


som du delade med mig
några dagar innan du for
.............

Kaela

Av Kaela - 17 maj 2015 11:45

 


Det finns en slags människor som du ska fly som pesten!

Och det är människor som försöker manipulera dig!


Den som manipulerar andra försöker få saker av dig utan att öppet be om dem.

Han eller hon manipulerar dig dit han eller hon vill genom att spela påolika saker hos dig!.

Framför allt


Din rädsla

Dina skuldkänslor

Din pliktkänsla


Viktigt alltså att du kommer ihåg att skydda dig mot den som försöker få dig att känna dig "dålig" på ett eller annat sätt.

Den som försöker manipulera vill få dig att känna på ett speciellt vis så att du ska agera på ett speciellt vis, som kommer gagna och ge honom/henne det han/hon vill ha, utan att behöva säga klart och tydligt vad det är.


Hur vet man att man blir manipulerad:

Du har en vag känsla av att något inte stämmer.

Att personen ifråga inte riktigt går att lita på, men att det rent förnuftsmässigt verkar osannolikt eftersom personen är

så snäll och charmig mot dig.
Kanske till och med sätter dig på en piedestal.

Lyssnar när du talar - och använder sedan det du berättat i sina försök att manipulera dig!


Hur kan man skydda sig då:

Tro på dig själv.

Tänk kritiskt.

Så länge du är rädd för något riskerar du att bli manipulerad.

Var sparsam med vilka som får se dina rädslor.



Om du har möjlighet....bryt kontakten.

Ibland är det ju en arbetskamrat eller till och med en chef.

Och då får man se till att ha skyddsnätet uppe vid samtal med personen i fråga.




Av Kaela - 17 maj 2015 08:43

 



Söndag morgon.

Alltid en särskild slags morgon.

Trots att klockan är en lång bit in på den nya dagen är de flesta fönster täckta av persienner - och gatorna ligger ganska så öde.


Morgonpromenaden är avklarad i frisk och skön luft.

Livsandarna vaknar så bra när man vandrar fram i parken och hör fågelkvitter och just inget annat.


Den enda jag såg under promenaden - var en man som letade i sopkorgarna efter tomflaskor.

 Plötsligt kom jag att tänka på att jag var en bra bit in i parken och inte sett någon annan.

En liten rädsla började växa...vem vet....han kanske rånar mig.

Jag skyndade på stegen ...

Men bara en stund - så insåg jag hur tokigt jag tänkte...

Rädsla - det är nog en av våra vanligaste negativa känslor.

Svårt för oss alla att skydda oss ifrån det.


Någon har sagt att våra val alltid står mellan rädsla och kärlek.

Kanske så...

Men framför allt förjagar kärleken rädslan....

Jag beslutade mig för att låta kärleken styra min syn på denne man - och plötsligt såg jag inget hotfullt.

Bara en sliten medmänniska som kanske tvingades plocka tomflaskor idag på morgonen för att få något i magen...


Och så ett citat förstås:


"Genom hoppets fönster har man den bästa utsikten mot himlen"


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 maj 2015 08:38



Ett stort grattis till Rebecka och Ruben som har namnsdag idag den 17 maj!  


Grattis säger jag också till dig som har födelsedag idag!  

Av Kaela - 17 maj 2015 00:02

 

  


Så blev det kväll igen.  

Efter en händelserik dag som ni fått en liten inblick i.

Solen som lyste så härligt i morse har bara glimtat ibland under dagen.

Men glimtar av sol är faktiskt sol det med.


Önskar DIG en natt av god vila och en morgondag fylld av glädje och energi!


Och så ett citat att ta med in i sömnen förstås:

 "För att åstadkomma stora saker behöver vi inte bara handla, utan också drömma; inte bara planera, utan också tro."


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards