Alla inlägg den 7 oktober 2016

Av Kaela - 7 oktober 2016 17:40

 


En dag med många möten ligger bakom.

Många ord har jag sagt och många har jag lyssnat till.

I vissa möten har jag känt att vi nått  ganska så långt - i något annat möte nådde vi inte riktigt varandra.


Men ett möte står ut framför de andra och kommer att bo i mitt hjärta länge.

En frivillig ringde och var ledsen för att hennes vän en riktigt gammal kvinna som hon länge varit en frivilligvän till somnade in inatt.


"Får jag komma och prata en stund undrade hon.

Givetvis sa jag ja och såg till att hitta en plats där vi skulle vara ostörda.

När jag öppnade dörren då hon kom, satte hon upp handen och sa...inga ord,vill bara sitta med dig en stund.

Vi satt en timme, medan hennes tårar rann ibland men ingen av oss uttalade några ord ...

Däremot talade våra hjärtan med varandra, våra ögon möttes, vi bytte både tårar och leenden.

Efter en timme gick hon.....


Hennes önskan om ett ordlöst samtal blev verkligen till en magisk stund.

Jag tänkte då jag såg henne försvinna ner i backen.....detta var ett av mitt livs vackraste samtal!




Av Kaela - 7 oktober 2016 05:46

även som vuxen    

 

 

Höstkylan och den råa nattfukten kröp innanför kläderna denna morgon.

Men även det är skönt.

En slags känsla att vara med. I den årstidsväxling vi lever i.

Det är lite svårare att vara det när man bor i stan än då man bor i ett hus vid skogen.

Men inte omöjligt....

Visst har du läst eller hört Verner von Heidenstams diktvers: "Den som lyss som en liten slarv till skogens brus få´r ett annat arv än den som fötts vid en gata..."

Onekligen är det så...jag är inte född vid skogens brus - men väl vid slättens sång-

Med naturen alldeles utanför farstubron.

Under några år har jag fått leva på landet - även som vuxen.

Underbart - men lite opraktiskt på grund av milen man skulle ta sig mellan jobb och hemma även på stormiga vintervägar.

Klart mera praktiskt att bo vid en gata.

Men det gäller att anstränga sig lite mera för att hänga med naturen.

När man har turen och glädjen att den gata man bor på ligger vid en rejält stor park så är man ganska prioriterad oavsett bristen på skog och slätt.


Vi lever i ett underbart land som vi verkligen ska vara tacksamma för.

Önskar bara att vi vore lite villigare att dela med oss av detta land till dem som tvingats fly död och terror!

Tänk om det en gång blir vår tur att fly!
Undrar vart vi skulle ta vägen då?

Läste någonstans för en tid sedan   att de platser vi svenskar helst skulle vilja bo - om vi inte kunde bo kvar i Sverige av någon anledning  - toppas av Norge och USA.

Tänk om Norge eller USA inte skulle ta emot oss?

 

Kanske en tanke vi behöver tänka ibland.

Inte bara skjuta ifrån oss det obehagliga i att vi hindrar flyktingar att komma in i vårt land och att vi skickar tillbaka dem till oroshärdarna många gånger.

Visserligen efter löften från landets regim....men i de lä'nderna de flytt från, vad är ett sådant löfte värt?

 

Nu önskar jag DIG en fin fredag...en dag att må bra på!

 

Här kommer citatet du kan stoppa i fickan idag....

 

"Man förblir ung så länge man lär sig nya saker, skaffar sig nya vanor och inte har något emot att bli motsagd."
Marie von Ebner-Eschenbach

Av Kaela - 7 oktober 2016 05:32

 






Idag är det ett namn som är lite vanligare än namnen varit de sista dagarna - som har namnsdag idag - 7 oktober.

Gratulerar Birgitta och Britta så varmt!

DU som har födelsdefag idag på Birgittadagen gratuleras oclkså så varmt och stort!

 

Birgitta är ett kvinnonamn av keltiskt ursprung som betyder "den höga" eller "den upphöjda". (Ursprungligen var namnet Brigit och sedan i latiniserad form Brigida, vilket hos oss blev Brigitta och slutligen dagens form).

178 800 kvinnor cirka bär namnet.

 

Britta är en kortform av Birgitta och det finns cirka 14000 med detta namn i vårt land.

 

Njut av dagen nu alla Birgittor och alla som heter Britta!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards