Direktlänk till inlägg 13 juli 2017

Gamla Linköping - ett eko från svunna tider

Av Kaela - 13 juli 2017 18:43

 

I eftermiddag har vi tillbringat några timman i "Gamla Linköping"

ETt underbart friluftsmuseum mes gammal bebyggelse, gamla hus, polisstation, tryckeri, diversehandel, med mera och så förstås - Ragnar Dahlbergs cafè!

Massor av hantverkare - keramik, smycken.....

Har en he del foton som jag skulle kunna sitta in även om inte alla är superlyckade.
Men det spar jag till dig att se i verkliga livet.

Och väljer denna fantastiskt vackra blomma som fyllde en hel rabatt i en trädgård från början av 1800-talet.

Vet du kanske vad det är för blomma.

Jag har inte kunnat lista ut det och skulle gärna vilja veta. Höjden på blommorna är cirka 40 cm.

Lika vacker i knopp som i utslagen blomma!

 
 
Ms. W

Ms. W

13 juli 2017 18:59

Låter onekligen som ett trevligt besök. Ja, blomman ja... Ser ut som någon sorts ros, men helt säker är jag inte. Men vet att jag fotot någon liknande. Verkligen vacker.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

14 juli 2017 09:01

På bild kan den nog se ut som en ros...men inte riktigt i verkligheten.
Ett par stycken har givit mig namnet höstanemon..
Ha det gott!


Kaela

 
MaLin

MaLin

13 juli 2017 21:56

Hej! Jag kallar den Höstanemon. Mvh MalLim

http://www.mamalin.com

Kaela

14 juli 2017 08:52

Tänk att jag missat denna blomma så helt-men kanske var det mängden av den som gjorde att jag såg den.
Allt got till dig!

 
Anki

Anki

14 juli 2017 05:34

Visst är det fint - jag och barnbarnen var där förra veckan - såg du inlägget på bloggen?
jag tror det är höstanemon, som trots namnet börjar blomma mitt i sommaren :)
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com/2017/06/13/ge

Kaela

14 juli 2017 08:51

Ja jag såg det - och det gjorde att jag kom att fundera på det som ett möjligt utflyktsmål när dotter med familj kommer hem i helgen.
Så man kan säga att vi "rekade" lite.
Har knappt varit där på 15 år eller något sådant tror jag - och det var stor skillnad.
Då har jag fått ett namn på skönheterna!
Tack för det!
Kram!

 
Ingen bild

Ms. W

14 juli 2017 13:01

Kan förstå att den kan se annorlunda ut i verkligheten. Vet ju hur rosor växer (även om det finns många sorter!). När jag googlade på höstanemon fick jag inte alls riktigt samma "ros-känsla". Men vacker är den.

Kaela

14 juli 2017 17:18

Ja otroligt vacker - och så mäktigt var det att en lång rabatt fylld av dessa små skönheter.
Ja det är säkert höstanemon.
Jag har också googlat://.

Hoppas du ser fram emot en fin helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards