Alla inlägg den 2 januari 2017

Av Kaela - 2 januari 2017 18:28


 





"En vänlig tunga är magneten för människornas hjärtan. Den är själens bröd, den kläder orden med mening, den är visdomens och förståelsens källa."

Robe Burach

Av Kaela - 2 januari 2017 15:00

 

 

 

Ålder
säger de goda människorna
och ler som marsipangrisar.
Ålder är ju något högst individuellt
eller hur?
Precis
Det tycker jag också.
Den enda ålder som finns är min.

Kerstin Thorvall

Av Kaela - 2 januari 2017 14:40

"

 

 

 

Samhällets bilder av  äldre tecknas på två diametralt olika sätt; dels de äldre som uppnått lugn och avslappning och accepterar att de tappat kontakt med det som sker i världen, dels de gamla som är arga och som lever med ånger, nostalgi och misstroende.

Åldrandet framställs också som en hjälplöshet, varför ingen rimligen kan se fram emot att åldras och också de som är äldre väljer att se sig som unga i sina drömmar.


Ingen tvekan att jag förstår att det fanns fog för den tunna boken jag såg i bokhyllan hos en äldre kvinna jag besökte: "Det kräver en hjällte att åldras" minns jag det som att den hette - men det kans också ha varit något liknande.


Mod.

Modig.

Orädd.

Vilka tankar och associationer väcker dessa ord hos oss?

Tänker vi på en frihetskämpe, en krigshjälte, en politisk eller religiös ledare?


För min egen del tänker jag - när jag hör ordet mod - på att bli gammal!


Alla mina möten i jobbet med äldre, äldreäldre och riktigt gamla har givit mig inblickar som jag inte gillar.

Att bli gammal är att få en skraltig kropp som inte på samma sätt som förr vill lyda order.

En gammal människa får finna sig i - att med ryggsäcken full av erfarenheter och visdom stiga åt sidan - och ofta bli betraktade som något som helst inte borde finnas.

De kostar ju!

Och de är i vägen.

De går så sakta och de har fullt upp med att bara orka finnas - tycker många.


Medellivslängden har ökat konstant under de senaste 50 åren.

Enligt officiella siffror från EU kan en 65-åring i Europa i dag förvänta sig att leva tills han blir 85.

Förr sa man att vi låser in de gamla på hem - idag kastas och portas de gamla ut från hemmen.

En del ligger i sin säng hela dagen i sin lilla etta eller tvåa, med avbrott bara när hemtjänst dyker upp ett par minuter för att kolla så man lever.

Så mycket mera hinner de inte....


Kanske är ändå det allra allra jobbigaste det som Oscar Wilde säger i detta citat: "Det värsta med att bli äldre är inte att känna sig gammal, utan att känna sig ung"

För därinne känner man sig som den man alltid gjort!

Men man blir betraktad och behandlad som en "sidan-av-människa!"
Det är mobbning på hög nivå!

Eller - kanske är det riktigare att kalla det för åldersdiskriminering?

Av Kaela - 2 januari 2017 07:47

 

 

Idag är det den 2 januari och Svea har namnsdag!

Moder Svea startar året - det är ju helt i sin ordning!

 

Varma gratulationer DIG som bär det ärevördiga namnet!
Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!
Njut av er bemärkelsedag !


Svea används sedan slutet av 1600-talet som namn.
Även, i form av Moder Svea, använt som en symbol för landet Sverige.
Svea hade en popularitetstopp strax efter förra sekelskiftet då namnet förmodligen tillhörde 20-i-topp.
De senare decennierna på 1900-talet fick endast enstaka flickor i varje årskull namnet som tilltalsnamn. Sekelskiftet har inneburit en vändpunkt och namnet är nu på väg uppåt och har nu tagit sig in på 100-i-topplistan

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards