Alla inlägg den 23 januari 2017

Av Kaela - 23 januari 2017 19:10

 




Jag tror att vi kan uppleva det som att en tid som vår aldrig funnits förr.

Att ofred och elände som vi hör om varje dag aldrig förr skådats i den utsträckning som vi ser det idag.

Alla människor som är på flykt, sönderbomv´bade hem och länder...terrorism...

Ingen tids människor före oss har kunna få veta allt som händer på hela vårt klot under samma timme på det sätt som vi kan.


Jag tror att fred och frid varit satt på undantag under de flesta tider som gått.


Råkade hitta Esaias Tegners nyårsdikt 1808 och delar den här med er...Hör oss, milde Fader, hör oss,


Du, som styr den vilda tid!
Livet ligger öppet för oss,
Låt oss gå dess ban i frid;
Låt oss bärga undan tiden
Någon ädel handlings skatt:
Dygden, hoppet, sinnesfriden
Följe oss i ålderns natt!

Låt oss bedja: "Frid på jorden,
Mänskorna en helig håg",
Intet slaveri i Norden,
Intet på den blåa våg!
Tider bättre än de flydda,
Samma mod, mer lycka blott!
Välstånd i den ringes hydda,
Dygder i de högas slott!

Av Kaela - 23 januari 2017 18:28

 

Visa ord - skrivna för mer än 3 000 år sedan - hämtade ur Predikaren i Bibeln, visar på att inte mycket är nytt under solen - eller hur?


Var generös och ge, för dina gåvor ska senare komma tillbaka till dig.

Dela med dig till många, för en dag kan du själv behöva hjälp.

När molnen är tunga, blir det regn.
När ett träd faller, vare sig det faller åt söder eller norr, så blir det liggande på den plats det fallit.

 Om du hela tiden väntar på att få så goda förutsättningar som möjligt, får du aldrig något gjort.

Guds vägar är hemlighetsfulla och du förstår lika lite av dem som du förstår vilken väg vinden tar, eller hur ett nytt liv börjar i den kvinna som blir gravid.

Fortsätt att så ut din säd både morgon och kväll, för du vet inte hur mycket av den som kommer att gro och växa. Kanske alltsammans rentav kommer att göra det.

Predikaren 11:1-7

Av Kaela - 23 januari 2017 07:39

   

Ironi var ordet som jag började tänka på under min vanliga morgonfundering ute på balkongen. (Så börjar jag oftast min dag oavsett årstid och temperatur).

En vän till mig använde ständigt och j'mnt ironi i sitt tal, och det gjorde att jag inte visste när personen menade allvar eller inte. Jag hade svårt att höra skillnad.

Det gjorde mig osäker.


Jag tror att många anser att ironi är ett trevligt sätt att krydda sitt tal.

Det lockar ofta till skratt - och skratta behöver vi ju!

Så- varför gillar jag det inte. Eller varför har jag svårt för det,

 

Gick in på Wikipedia för att läsa vad de säger om ironi när jag kom in från min morgonfundering och där står det bland annat så här: "Ironi är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas."

 

Det är precis just det som jag tror är anledningen till att jag har ganska svårt för ironiska kommentarer.

Hur kan den som talar veta att alla som lyssnar är helt införstådda med talarens sätt att uttrycka sig och att tänka?

Varför ska vi tala på ett sätt som gör att det vi säger måste översättas.

Det förstås jag inte och det motsätter jag mig.

Jag tror dessutom att den som använder ironi ofta gör det för att inte komma för nära människor.

Man är ganska liten och rädd....och då markerar man elegant avstånd med ironin.

Någon jag pratade med om detta vid ett tillfälle menade att ironi är en form av humor. Och att humor ju är något gott och bra för oss.
Jag kan inte riktigt hålla med om det.

Humor är glimten i ögat, som jag ser det.

Att upptäcka det komiska i vardagssituationen.

Men även med humor måste jag vara försiktigt så jag inte gör mig rolig över någon annan i en viss situation som visserligen är humoristisk men varsamhet är gott i alla fall.

Det måste alltid vara min ledstjärna!

Att vara varsam så gott jag kan och förmår om människor jag möter!

 

 

 

 

Av Kaela - 23 januari 2017 07:09

 



Idag är det måndagen 23 januari och Frej och Freja har namnsdag!

Stort grattis till dig som bär något av de namnen - och stort Grattis till DIG som har födelsedag idag!

 

Det finns 858 män i vårt land som heter Frej -  ett namn med  nordiskt ursprung. Frej var  fruktbarhetsgud och en av vanerna inom den nordisk mytologi , och ordet betyder "herre" eller "härskare". Namnet har aldrig varit riktigt frekvent men fick ett uppsving på 1990-talet efter att det kommit med i svenska almanackan för första gången 1986.

5 829 kvinnor (många små flickor) heter Freja i Sverige, vilket är ett namn med fornnordiskt ursprung, med betydelsen "fru" vilket betydde "härskarinna". Freja dyrkades som kärleks- och fruktbarhetsgudinna i den fornnordiska mytologin. Hon var vanernas viktigaste gudinna, syster till Frej.

 

Gör en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards