Alla inlägg den 4 januari 2017

Av Kaela - 4 januari 2017 17:59

     




Vi talar mycket om diskriminering idag.

I vårt land och säkert i en del andra länder också.


Som den sista av lagarna mot diskriminering har vi fått en lag mot åldersdiskriminering.

Och ändå är det så att råkar ut för en olycka på 64-årsdagen så har du rätt till personlig assistans enligt den nuvarande lagskrivningen.


Men om du råkar ut för samma olycka när du har fyllt 65 så har du inte rätt till personlig assistans.
Efter 65 årsdagen så har man enligt dagens lagstiftning endast rätt till hemtjänst, som på inget sätt kan jämföras med just personlig assistans.

Inom hemtjänsten så får man bara olika punktinsatser.


Och definitivt ingen som ser till att jag kan komma till stan och handla det jag behöver för mitt personliga bruk.

Det sättet att hantera lagen om assistans och rätten till densamma är faktiskt enligt mitt sätt att se diskriminering.


Gång på gång stöter jag i mitt arbete på dessa som i 65-års åldern råkat ut för en olycka som ger dom ett funktionshinder som gör att de inte ens klarar sig med hemtjänst.Och de saknar anhörig/partner som skulle kunna garantera ett fortsatt hemboende.

Vad händer då?

Jo då placeras man på ett äldreboende, eller särskilt boende som det så finurligt kallas idag.

På det sättet och med det namnet låter det ju riktigt trevligt.


Hur verkligheten sedan ser ut är en annan sak.
Kanske hamnar du på den enda lediga plats kommunen har - och om det så visar sig vara en plats med enbart personer över 85 lidande av demens-sjukdomar - så anser ändå din kommun att du ska vara glad och tacksam.

Frivilligcentralen kan ordna en frivillig som ger en viss kontakt.(Hoppas de fortsätter att kunna, svåra personalproblem där nu, vilket gör mig ont.)

Och det handlar vanligen om  en gång per vecka och är ju inte alls tillräckligt för att skapa ett liv som kallas liv.

Det blir ett avbrott i det jag skulle vilja kalla existens.


Visst borde vi reagera!

Och fråga våra styrande hur det är möjligt att bryta mot just denna diskrimineringslag!

Av Kaela - 4 januari 2017 13:21

 

Det är något särskilt med kök!

Man kommer varandra närmare.

Blir mera avslappnad och allting känns lite lättsammare än om man sitter i "salongen".

Mitt livs köksbordssamtal är bland de. utan tvivel, viktigaste samtalen jag haft.
Det är lätt att sträcka handen över bordet och lägga på den andres hand.

Att vara nära - i husets hjärta som ju köket faktiskt är.

Jag har undrat ibland vad det är som gör att det finns en slags öppning och möjlighet till förtrolighet i våra kök?
Faktiskt för en masssa olika slags samtal.

Vänsamtal. kärasystersamtal, mor dottersamtal, äktenskapliga samtal - och arbetssamtal.

 

Och köket har jag alltid valt vid mina hembesök hos de äldre som ringt och bett att få en frivillig besöksvän vid mitt hembesök för att utröna vem ska kunna passa där.

Vet inte om det bara är jag som noterat detta och funderat över hur det kan komma sig att det är så, men det tror jag inte.

Spännande att få höra dina ankar och funderingar!




Av Kaela - 4 januari 2017 10:29



 

 

 

Kärlek är hjärtats berömda förmåga
att vara nåt mer än en pump
kärlek är eld eller tynande låga
som beror på nåt mer än en slump.
Kärlek är kanske det vackraste ord
som språket och ordboken känner
kärlek är bristvara här på en jord
där vi människor sällan är vänner

 

Kärlek är måndan som motvilligt dagas
och bjuder på vardagens grå
kärlek är dammsugarslang som ska lagas
och bilen som inte vill gå.
Kärlek är arbete, städning och mat
och ungar och urvuxna kläder
kärlek är högtrycks- och lågtrycksklimat
som ger växlande, ostadigt väder

 

Kärlek är våren då ängarna grönskar
och björken så skönt spricker ut
kärlek är undret vi går här och önskar
ska hända oss själva till slut.
Kärlek är ungdom och gryende dag
en sång som två hjärtan kan skriva
kärlek är kraft av det sällsamma slag
som ett helt universum kan driva

 

Kärlek är stjärnor som himmelen tänder
när sommarn förvandlas till höst
kärlek är åldrande makarnas händer
som söker varann och ger tröst.
Kärlek är aftonens hemliga bud
och vilan, den sköna och sälla,
kärlek är dagen som gryr hos en Gud
som är kärlekens eviga källa

Atle Burman

Av Kaela - 4 januari 2017 09:59

 

Det har blivit vitt på marken efter att i timmar varit vitt både i luften och på marken.

Men nu delar sig molnen bakom grannhuset och det är till och med så att solen anas.

En fin vinterdag skulle de flesta säga.

Och jag håller med.

Estetiskt är det en toppenupplevelse....men jag gillar framför allt inte halkan.....så utifrån det ogillandet kan jag till och med tänka mig vintrar utan snö- och helst med snälla temperaturer.

För mycket snö hindrar dessutom varje rullstolsburen person från att ta sig ut på promenad.



Av Kaela - 4 januari 2017 07:26

 



Idag är det den 4 januari och snö på marken så man känner igen sig i årstiden.

Namnsdag har Rut!

Jag gratulerar varmt!
Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

 

Rut eller Ruth är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung. Betydelsen är osäker och olika förklaringar har föreslagits, bl.a vänskap, medkänsla och herdinna
.Äldsta  belägg i Sverige, år 1621

Det finns 42 737 kvinnor i vårt land som alltså har namnsdag idag.

Njut av DIN dag - den är speciell!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards