Alla inlägg den 10 januari 2017

Av Kaela - 10 januari 2017 20:15


 


När det gäller en sak så är du bäst i hela världen!

Du är bäst i hela världen på att vara du, det finns ingen annan som gör det så bra som du.


Vad du säger och gör, och vad du än tänker och känner i varje ögonblick, så är allt detta du  - ett fantastiskt du!


Du ör fullständigt unik - du är just på väg att lägga en av ditt livs dagar - en unik tisdag i januari, bakom dig.

En dag som aldrig funnits förr - och som försvinner för alltid när klockan slår tolv inatt.


Unika du - och din unika kväll!

Kombinationen kan bara bli något riktigt bra!


Med ditt leende lyser du upp kvällen - för dig själv och säkert för andra.....


Tack för att DU finns - Unika Du!

Av Kaela - 10 januari 2017 18:00


 




"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse."

Tomas Tranströmer

Av Kaela - 10 januari 2017 15:00

 


En enkel fläsköttsgryta kanske är lagom att laga lördag eller söndag före jul.

Gryta värmer i kylan, räcker till många, om man dubblar satsen -  och är enkel att laga.

Bara fördelar med andra ord!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA  OM DU LAGAR TILL 4 PERSONER:

6 hg fläskkött

2 gula lökar

1 grön paprika

12-14 medelstora färska champinjoner

grädde

tomatketchup

salt

svartpeppar

curry


GÖR SÅ HÄR:


Skär köttet i mindre bitar och skiva löken

Bryn köttet och löken.

Salta och peppra.

Lägg över i en gryta.

 Lägg i svampen,strimlad paprika och ketchupen.

Häll över grädden och låt koka tills köttet är färdigt

Smaka av med curry efter smak.

Servera med ris eller cous-cous...

Bon apetit!

Av Kaela - 10 januari 2017 13:30


 


Varje grässtrå andas solljus.
Varje rot bär himlens kod.
Varje molekyl är stjärnstoff
i den väv som vävs av nåd.

Varje droppe speglar havet.
Varje äng är helig mark.
Varje sådd är tro på framtid.
Varje mål är överallt.

Allt hör ihop

Jord med himmel. Jag med vi

Allt hör ihop

kropp med själ med Andens liv

Varje andetag är heligt.
Varje pulsslag slår med allt.
Varje steg är steg tillsammans.
Varje mål är överallt.

Varje sår är allas smärta.
Varje gråt är alltets gråt.
Varje rop ger röst år jorden,
åt dess sorg och klagolåt.

Varje yta bär på djupen.
Varje tid bär gången tid.
Varje framtid bärs av nuet.
Varje liv bär allas liv.

Varje kaos bär i sig kosmos.
Varje knopp bär vårens skrud.
Allt som lever bärs av kärlek,
av den kärlek som är Gud.


Per Harling

Av Kaela - 10 januari 2017 10:07

o


 



Man brukar säga att växer gör vi  när vi vågar lämna det invanda och ge oss ut i osäkerheten, för att testa våra gränser, utmana oss själva och ifrågasätta de livsmönster vi skapat - eller som skapats av vår vana.

Någon har sagt att vårt behov av växt ständigt kämpar mot vårt behov av trygghet.


Men kan man inte växa när man är trygg?
När dagarna går efer invanda mönster och allting känns som att vi utan några som helst svårigheter kan manövrera mellan de skär och grund som ändå kan dyka upp.
Jo, jag är övertygad om att man kan växa även då.

Men visst är det också så att växten kanske blir både snabbare och djupare när vi tvingas navigera på okänt vatten.

Vi måste ju då plocka fram alla de resurser som vi har - men kanske inte ens hade en aning om att de fanns hos oss - där -  i den lugna viken.


Någonstans inom oss finns insikten att växande är ett val!

Ett val som innebär att kanske  otrygghet och ångest knackar på dörren  -  men innerst inne vet vi ju ändå att det finns något att sträva efter i detta svåra -   som kommer att ge mig en fördjupad livsinsikt.

Och större livskunskap förstås.


Växandet är nog alltid ett val- men däremot är det inte alltid så att det som leder in oss på nya osäkra vägar är ett val.

 

Jag känner det så i min tillvaro just nu.

Allt vant är borta.

Jag som aldrig varit hemma annat än sommarlov och semestrar  - och mammaledigheter sedan jag var sex år, jag är nu hemma alla dagar.

Jag famlar efter redskap  att klara detta - och jag är övertygad om att jag kommer att hitta dem.

Jag har inte valt vägen.
Den valde mig.

Men jag väljer om denna okända väg ska mejsla fram nya fantastiska insikter hos mig....

 

Ingen väljer ju förstås att få en allvarlig synskada.

Men den har alldeles säkert ett ärende till mig.

Och jag kommer att växa - det ä'r jag övertygad om.
För jag har valt att ta emot den här vägen så, istället för i bitterhet och obesvarade frågor.

Även om det hela tiden, och i en takt jag oftast upplever allt för snabb, blir nya saker jag inte kan klara - eller inte kan klara på egen hand.


Ha nu en riktigt skön tisdag!

Det är något särskilt med tisdagar.


Det vet var och en som har läst "Tisdagarna med Morris".

Boken handlar om ett flertal möten (tisdagsmöten) mellan författaren och dennes gamle lärare som nu insjuknat i ALS och är döende.





Av Kaela - 10 januari 2017 07:30


 


10 januari har vi redan kommit till och Sigurd och Sigbritt har namnsdag idag!

Grattis till er och glädje över dagen!

Grattis också förstås till DIG som har födelsedag idag!

Gör nu en härlig bemärkelsedag!

 

Sigurd är ett namn som bärs av 5 217 män i vårt land.

Namnet har ett nordiskt ursprung. Bildat av stammen i seger och efterleden vard - väktare.

 

Sigbritt eller Sigbrit  som bärs av 1 889 kvinnor i vårt land har danskt och tidigare nederländskt ursprung. Bildat av sigu - seger och beraht - strålande, ljus.

Namnet var ganska vanligt på 1920- och 1930-talet, men förekommer nästan inte alls bland dagens yngsta.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards