Alla inlägg den 22 januari 2017

Av Kaela - 22 januari 2017 11:58

 

Karin Boye (lånad från Google)

 

Om man säger Karin Boye är det många som omedelbart tänker: Jaa ..t det: "Visst gör det ont när knoppar brister".

Den har blivit en slags beskrivning av den pubertala perioden i en ung människas liv.

Kanske var det just vad Karin Boye ville.

Beskriva just den tiden.

Men det är synd om man inte ger sig ut på strövtåg i Karin Boyes övriga diktning.
Det finns ett par dikter bevarade redan från det hon var i puberteten själv.

14 åriga Karin skrev denna kortdikt:


Att vara eller icke vara? Nej,
så enkelt och barmhärtigt är det ej!
Ett enande av båda blev oss givet -
ett oupphörligt vardande är livet.


Språket kan kännas lite antikt, men faktum är att när Karin Boye var 14 år skrev man 1914.

Hon var alltså jämngammal med förra sekelskiftet.

 Hon dog 1941 efter att ha skrivit ganska många dikter och så givetvis...hennes fantastiska verk : "Kallocain"

 

 

En av hennes dikter ´jag ofta återvänder till är denna



Rustad, rak och pansarsluten
gick jag fram
--men av skräck var brynjan gjuten
och av skam.
 
Jag vill kasta mina vapen,
svärd och sköld.
All den hårda fiendskapen
var min köld.
 
Jag har sett de torra fröna
gro till slut.
Jag har sett det ljusa gröna
vecklas ut.

Mäktigt är det späda livet
mer än järn,
fram ur jordens hjärta drivet
utan värn.

Våren gryr i vinterns trakter,
där jag frös.
Jag vill möta livets makter
vapenlös.

 

Det finns ett träd planterat i Uppsala till minne av Karin  Boye.

Hon står staty i Göteborg och Huddinge och Stockholms Universitet. Och en minnessten finns det  i Alingsås.

 

Gå gärna på upptäcktsfärd bland hennes dikter.

Hon har något att ge nästan alla tror jag!

 

 


Av Kaela - 22 januari 2017 10:25

 

 

 

Skön stund hade jag i den tidiga morgonen på vår balkong i den gosiga filten.

Orden som fanns i mitt huvud idag var - och är >ett bra liv<

Ett bra liv för mig är kanske inte samma sak som ett bra liv för någon annan, i varje fall absolut inte för alla andra.

 

Det finns nog ingenting som vi alla längtar så mycket efter som ett bra liv.

Ett bra liv -  vad menar man med ett bra liv?
Jag tror att om vi vill ha ett bra liv (som alla vill, tror jag)  är det nog ganska viktigt att se saker från den ljusa sidan.
Oavsett hur livet formar sig!

Inte nödvändigtvis den framgång vi kanske tänker oss ska öppna dörrarna till det liv vi vill ha.
Kanske istället trånga portar där det känns som det mesta tas ifrån oss när vi passerar.

Ändå kan det faktiskt vara så - att det inte alls är säkert att den som fick framgångs autostradan utrullad framför sig inte är ett dugg lyckligare än den som slipats och böjts i ett " de trånga portarnas liv".

Kanske är det ett liv i kamp som tar alla våra resurser i anspråk som är det lyckligaste livet-

I varje fall tror jag att jag vågar säga att det fördjupar människan på ett sätt som inte autostradan gör.

Ett högst pris kanske man kan tycka - för en fördjupning.

Men det är ju de fördjupade människorna som skapar spänningen och oaserna i livet.

Det är dem vi ofta dras till!

 

Nu har det hunnit bli förmiddag medan tankarna fortsätter inom mig.

Men längre än så här är det inte färdigt för nedteckning!

Det kanske kommer i någon annan fundering.

 

Nu vill jag önska DIG en skön söndag - just så som DU vill ha och behöver den!

 

Av Kaela - 22 januari 2017 09:16

 

 

 

Idag är det en grå och mulen dag hos mig, men Vincent och Viktor som har namnsdag hoppas jag mår bra och är glada i alla fall!

Stort grattis till er och stort grattis också till DIG som har födelsedag idag den 22 januari

 

12 132 män i Sverige heter Vincent som är ett namn med latinskt ursprung och med betydelsen segrande. Namnet har använts i Sverige sedan 1400-talet.

 32 489 män i vårt land heter Viktor eller Victor och är av latinskt ursprung och betyder "segrare" och "Kunglig"

 

Gör en härlig bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards